Köpa begagnad dator, okunnig om datorer :/ budget 5000-6000kr

Permalänk
Medlem

Köpa begagnad dator, okunnig om datorer :/ budget 5000-6000kr

Jag vill köpa en ny dator då min gamla spel-laptop börjar bli väldigt seg och orkar inte med nya spel. Det spelet jag helst vill spela är fallout 4, vad tror ni om den här datorn? Orkar den äns med fallout 4 och såfall vad för grafik?

http://www.blocket.se/sodermanland/Gaming_dator_och_tangentbo...

Skulle bli riktigt glad om nån ville hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norda:

Jag vill köpa en ny dator då min gamla spel-laptop börjar bli väldigt seg och orkar inte med nya spel. Det spelet jag helst vill spela är fallout 4, vad tror ni om den här datorn? Orkar den äns med fallout 4 och såfall vad för grafik?

http://www.blocket.se/sodermanland/Gaming_dator_och_tangentbo...

Skulle bli riktigt glad om nån ville hjälpa mig!

Inte prisvärt alls. Ofta får du mer för pengarna här på swec's marknad än på blocket.

Eftersom du ska spela göra du bäst i att försöka leta efter en dator med Intel processor, helst Sandy Bridge (2500k/2600k/2700k) eller senare. Grafikkort på amd fronten helst 7970/280x eller senare om den ska hålla hyfsat, på nvidia fronten 680/770 eller senare. Minst 8gb ram. Lite av en fingervisning vad du ska kika efter.

Länka gärna fler annonser du finner intressanta så får du säkert fler utlåtanden.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Tack för tipsen, jag fortsätter leta och länka!

http://www.blocket.se/sodermanland/Prisvard_Gamer_Dator_for_A...

Vad tycks om denna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norda:

@kronwalled: Tack för tipsen, jag fortsätter leta och länka!

http://www.blocket.se/sodermanland/Prisvard_Gamer_Dator_for_A...

Vad tycks om denna då?

Antar att den är helt ny. Skulle skippa den också, skulle faktiskt skippa allt det där företaget har att erbjuda för all framtid när de marknadsför det som ren och skär lögn.

Citat:

Gamer Sixcore är en kraftfull speldator för grafikkrävande datorspel. Med en sexkärnig processor och det senaste grafikkortet från Nvidia GeForce, säkerställer vi prestandan till högsta klass. Gamer Sixcore är mycket populär bland våra vassaste gamers. Maskinen är en av storsäljarna hos ITsale.

Budget grafikkort, långt ifrån det senaste, inte ens från senaste generationen.

Förenklat sett, kan du kika efter följande:

grafikkort, högre nummer än

nvidia
600-serien: 670 eller högre (ev 660ti)
700 serien: 770 eller högre (ev 760)
900 serien: 960 eller högre (ev 950)

amd
7000 serien: 7970/7990 (ev 7950)
200 serien: 280x eller högre (ev 280 icke x)
300 serien: 380 (4gb varianten) eller högre

processor

intel
2500k/2600k/2700k - moderkort chipset att föredra z77, z68, p67.
3570k/3770k - moderkort chipset att föredra z77, z68/p67 (stöd bör finnas om datorn säljes med detta moderkort).
4670k/4770k - moderkort chipset att föredra z97/z87.
4690k/4790k - moderkort chipset att föredra z97/z87.

Grafikkorten listade i parantes duger för spelande, men med budget på 6k hoppas man på mer när man köper begagnat. Både grafikkort och processorer är listade i kronologisk ordning där nyare generellt är bättre, men för att göra det lite mer förvirrande har AMD en hel del kort där de helt enkelt använt sig av samma chip med väldigt små förändringar generationer emellan, t ex 7950/280 7970/280x 290/390 290x/390x är till stora delar samma kort (mer vram på 300 serien).

Helst vill du att moderkortet är av ett "z-chipset", vilket ger möjlighet till framtida överklockning, om/när den nuvarande prestandan inte längre räcker till. Men det fungerar med "b-chipset" eller "h-chipset", det fungerar även med icke -k varianter av processorer vilket innebär att processorn är låst från överklockning.

Hoppas det inte blev allt för rörigt, och förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norda:

Jag vill köpa en ny dator då min gamla spel-laptop börjar bli väldigt seg och orkar inte med nya spel. Det spelet jag helst vill spela är fallout 4, vad tror ni om den här datorn? Orkar den äns med fallout 4 och såfall vad för grafik?

http://www.blocket.se/sodermanland/Gaming_dator_och_tangentbo...

Skulle bli riktigt glad om nån ville hjälpa mig!

Skrivet av Norda:

@kronwalled: Tack för tipsen, jag fortsätter leta och länka!

http://www.blocket.se/sodermanland/Prisvard_Gamer_Dator_for_A...

Vad tycks om denna då?

Vad har du i budget, dvs hur mycket pengar har du som du kan spendera på köpet?
Det så att det blir lättare för folk att hjälpa dig göra ett bra köp än det där "skräpet" du länkat från blocket

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@godspeed: Min budget ligger på 5000-6000kr, kanske inte äns är möjligt att få nåt som jag vill ha då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norda:

@godspeed: Min budget ligger på 5000-6000kr, kanske inte äns är möjligt att få nåt som jag vill ha då?

Det tror jag nog, om jag vore som du skulle jag kolla sweclockers marknad först och främst och se vad som finns i den prisklassen
Dessutom är folk här duktiga på att sätta ihop maskiner för ett vettigt pris hos t e x inet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Allvarligt talat, köp inte datorer på Blocket. Bondfångeri deluxe. Lösa kompontenter på Tradera kan vara OK men annars som redan sagts, handla på Sweclockers.

Folk är MYCKET prismedvetna här och även om du kanske inte hittar "fynd" är saker korrekt prissatt åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Antar att den är helt ny. Skulle skippa den också, skulle faktiskt skippa allt det där företaget har att erbjuda för all framtid när de marknadsför det som ren och skär lögn.

Budget grafikkort, långt ifrån det senaste, inte ens från senaste generationen.

Förenklat sett, kan du kika efter följande:

grafikkort, högre nummer än

nvidia
600-serien: 670 eller högre (ev 660ti)
700 serien: 770 eller högre (ev 760)
900 serien: 960 eller högre (ev 950)

amd
7000 serien: 7970/7990 (ev 7950)
200 serien: 280x eller högre (ev 280 icke x)
300 serien: 380 (4gb varianten) eller högre

processor

intel
2500k/2600k/2700k - moderkort chipset att föredra z77, z68, p67.
3570k/3770k - moderkort chipset att föredra z77, z68/p67 (stöd bör finnas om datorn säljes med detta moderkort).
4670k/4770k - moderkort chipset att föredra z97/z87.
4690k/4790k - moderkort chipset att föredra z97/z87.

Grafikkorten listade i parantes duger för spelande, men med budget på 6k hoppas man på mer när man köper begagnat. Både grafikkort och processorer är listade i kronologisk ordning där nyare generellt är bättre, men för att göra det lite mer förvirrande har AMD en hel del kort där de helt enkelt använt sig av samma chip med väldigt små förändringar generationer emellan, t ex 7950/280 7970/280x 290/390 290x/390x är till stora delar samma kort (mer vram på 300 serien).

Helst vill du att moderkortet är av ett "z-chipset", vilket ger möjlighet till framtida överklockning, om/när den nuvarande prestandan inte längre räcker till. Men det fungerar med "b-chipset" eller "h-chipset", det fungerar även med icke -k varianter av processorer vilket innebär att processorn är låst från överklockning.

Hoppas det inte blev allt för rörigt, och förvirrande.

@kronwalled: Jag är väldigt glad för all information du gett mig, ska tänka på allt det här när jag kollar på begagnade datorer. Men på sweclockers marknad finns det ej så mycket just nu, får väl vänta och se än en gång tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Allvarligt talat, köp inte datorer på Blocket. Bondfångeri deluxe. Lösa kompontenter på Tradera kan vara OK men annars som redan sagts, handla på Sweclockers.

Folk är MYCKET prismedvetna här och även om du kanske inte hittar "fynd" är saker korrekt prissatt åtminstone.

Ska försöka kolla marknaden men finns inget där nu, men får väl kolla varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norda:

Ska försöka kolla marknaden men finns inget där nu, men får väl kolla varje dag

Jag kollade också för att länka ett par som referens, men det var ovanligt skralt de senaste dagarna. Händer att det dyker upp bra affärer på blocket, men ofta är det lite överpris (ofta med beskrivningen extrem, ultra, hypersuperanabola ungefär). Men länka på så svarar folk här säkerligen oavsett hur många du länkar.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna? Vad är den värd?
CPU:Amd PHENOM X6 1055t S am3+
GPU:GEFORCE GTX 670
OS :WIN 10 64/SWE PRO N
PSU:CoolerMaster 500W
MB: msi 890FXA-GD70 5st pci-e platser
cpukylning noctua med dubbla fläktar
dvdbrännare(ny),4st fläktar
CHASSI : ANTEC GX 500 inbyggd fläktstyrning
HD: Westerdigital 500gb (NY)
RAM:8GB DDR3 4x2gb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Norda:

Jag vill köpa en ny dator då min gamla spel-laptop börjar bli väldigt seg och orkar inte med nya spel. Det spelet jag helst vill spela är fallout 4, vad tror ni om den här datorn? Orkar den äns med fallout 4 och såfall vad för grafik?

http://www.blocket.se/sodermanland/Gaming_dator_och_tangentbo...

Skulle bli riktigt glad om nån ville hjälpa mig!

Absolut inte värd sitt pris, tänk även på att garantier ifråga oftast bara gäller för den ursprungliga köparen.

Detta tordes vara ett bättre köp, grafikkortet är dock i svagaste laget och behöver bytas ut inom en snar framtid http://www.inet.se/kundvagn/visa/8822316/2015-11-28

Skrivet av pung3n:

Vad tror ni om denna? Vad är den värd?
CPU:Amd PHENOM X6 1055t S am3+
GPU:GEFORCE GTX 670
OS :WIN 10 64/SWE PRO N
PSU:CoolerMaster 500W
MB: msi 890FXA-GD70 5st pci-e platser
cpukylning noctua med dubbla fläktar
dvdbrännare(ny),4st fläktar
CHASSI : ANTEC GX 500 inbyggd fläktstyrning
HD: Westerdigital 500gb (NY)
RAM:8GB DDR3 4x2gb

Skickades från m.sweclockers.com

Runt en 2500-3000kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Absolut inte värd sitt pris, tänk även på att garantier ifråga oftast bara gäller för den ursprungliga köparen.

Detta tordes vara ett bättre köp, grafikkortet är dock i svagaste laget och behöver bytas ut inom en snar framtid http://www.inet.se/kundvagn/visa/8822316/2015-11-28

Runt en 2500-3000kr.

Är inte så bra på att byta delar på datorn, har faktiskt inte en aning hur man gör.

Permalänk
Avstängd

@Norda: Då är det rätt tidpunkt att lära sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|