Hur utnyttja bredbandskapaciteten bäst på 3-4 datorer?

Permalänk
Medlem

Hur utnyttja bredbandskapaciteten bäst på 3-4 datorer?

Har 100 mbit Internet och router/wifi. Hur gör jag för att bäst dela ut denna hastighet på 3-4 datorer? Tre nätverkskablar från routern direkt till varje PC? (Tror inte så många uttag finns på routern). Om bara en PC kör kabel och de andra wifi, "stjäl" då kablen all fart så att det knappt blir något över för de som har wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blander:

Har 100 mbit Internet och router/wifi. Hur gör jag för att bäst dela ut denna hastighet på 3-4 datorer? Tre nätverkskablar från routern direkt till varje PC? (Tror inte så många uttag finns på routern). Om bara en PC kör kabel och de andra wifi, "stjäl" då kablen all fart så att det knappt blir något över för de som har wifi?

Nej, enheterna i nätet drar bara så mycket bandbredd som de kräver för stunden. Behöver du fler portar att koppla in datorer i så köper du förslagsvis en switch. De behöver inte kosta mer än ca 200 kr.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Blander

Bäst ju kabel för bibehålla stabiliteten, vad har du för router? köp en till och brygga den till din nuvarande eller byt ut den

I asus routrar tror jag man kan låsa hastigheten till ett specifikt IP tex dela på 25mbit/st om de var så du menade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Koppla router till en egen switch. Sen till så många burkar du behöver. Fungerar bäst.
router->switch->pc1,pc2 ...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet till att köra kabel är det de bästa. Tre kablar från routern borde du ha möjlighet till. Det trådlösa påverkas av antalet enheter.

Permalänk
Avstängd

Kör man en riktig router typ ASUS så kan man ju botanisera och läsa manualen till QoS funktionen så kan man enkelt strypa någon lymmel som kör för hårt. (oavsett en trådad eller trådlös anslutning!)

Sen med en 100 Mbits lina vete tusan hur man får till en sådan "lymmel"?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar. Så jag skulle kunna köpa 10 m nätverkskabel, installera enkel switch från clas ohlson/Kjell Co , sen dra 4 kortare nätverkskablar till de 4 datorerna från switchen? Det krävs ingen installation eller så? Och det skulle innebära att varje dator får ca 25 mbit ( eftersom jag har 100 in).

Är det värt besväret jämfört med wifi?

Permalänk
Medlem

Nej det skulle inte innebära att alla får 25mbit var. Om en använder 100mbit så får de andra inget just då. I övrigt stämmer det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Nej det skulle inte innebära att alla får 25mbit var. Om en använder 100mbit så får de andra inget just då. I övrigt stämmer det du skriver.

Sant dock balanseras ju nätverket (till viss del) så det teoretiska scenariot av att en får 100% och de tre andra inget när de försöker t.ex. surfa sker ju inte direkt, enheterna får det som de behöver i den mån det går att uppfylla.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kör man en riktig router typ ASUS så kan man ju botanisera och läsa manualen till QoS funktionen så kan man enkelt strypa någon lymmel som kör för hårt. (oavsett en trådad eller trådlös anslutning!)

Sen med en 100 Mbits lina vete tusan hur man får till en sådan "lymmel"?

Är väl inga problem? Origin/Steam/Battlenet osv drar lätt över 100Mbit vid patchar. Med stort bibliotek och autopatch på så kommer det hända ofta.
Vanlig surf peakar över 100Mbit också men så klart under kortare perioder.
Vid förra Dreamhack använde jag omkring 70Mbit enbart för Twitch =D

Skrivet av Blander:

Ok tack för svar. Så jag skulle kunna köpa 10 m nätverkskabel, installera enkel switch från clas ohlson/Kjell Co , sen dra 4 kortare nätverkskablar till de 4 datorerna från switchen? Det krävs ingen installation eller så? Och det skulle innebära att varje dator får ca 25 mbit ( eftersom jag har 100 in).

Är det värt besväret jämfört med wifi?

QoS behövs annars kan en person ta hela linan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Är väl inga problem? Origin/Steam/Battlenet osv drar lätt över 100Mbit vid patchar. Med stort bibliotek och autopatch på så kommer det hända ofta.
Vanlig surf peakar över 100Mbit också men så klart under kortare perioder.
Vid förra Dreamhack använde jag omkring 70Mbit enbart för Twitch =D

QoS behövs annars kan en person ta hela linan.

???

Vete tusan vad du är ute efter?

Hur ofta uppdateras större spel?

Oavsett QoS kan ingen ta hela linan men sitter man på typ ett gammaldags internetcafe så kan det ev då bli problem om alla ska uppdatera.

Sen har vi då klientelet som som ska köra någon sunkig fidelning och då är QoS perfekt för att strypa skräpet!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y