Köpråd: Dator (framförallt byggd för gaming)

Permalänk
Medlem

Köpråd: Dator (framförallt byggd för gaming)

Jag funderar på en dator främst byggd för gaming, och har knåpat ihop följande lista just nu (dock egentligen utspritt över flera sidor då det får ner priset en del):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8822678/ide-till-burk

Jag undrar om det är prisvärda produkter med bra kvalitét och om allt passar bra ihop. Har läst en del recensioner och dylikt om flera av komponenterna och fått en bra känsla för det mesta iaf. Moderkortet är väl det jag funderat mest över, då det varit svårare att luska ut vilka som är bättre än andra för mina ändamål i min prisklass. Asus Z97-A verkar ha fått bra recensioner här och var, men om man tittar runt t.ex. här på forumet och lite andra ställen så verkar några haft en del problem (men det kanske är ofrånkomligt i sammanhanget).

Budget är en svår fråga, men jag tänker mig just nu runt ~16k (vilket burken ligger på om man scoutar runt lite på olika sidor).

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som en väldigt bra dator, du kanske ska lägga till en bättre cpu kylare om du vill ha en tystare dator eller om du vill överklocka.
Nu har jag inte läst några recensioner på z97 moderkort men kolla upp https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...
100kr billigare och det har ett bättre ljudkort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ser ut som en väldigt bra dator, du kanske ska lägga till en bättre cpu kylare om du vill ha en tystare dator eller om du vill överklocka.
Nu har jag inte läst några recensioner på z97 moderkort men kolla upp https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...
100kr billigare och det har ett bättre ljudkort.

Tackar för tipset! Småkikade lite på det kortet tidigare. Priset blir dock exakt samma (om man kollar prisjakt). I ett test från SweC http://www.sweclockers.com/test/18750-intel-z97-fyra-moderkor... så recenseras både Asus Z97-A och GA-Z97X-Gaming 5 (alltså inte Gaming 3, men jag vet inte hur mycket som skiljer dem åt problemmässigt som utomstående), och där får man intrycket av att Asus-kortet är att föredra... Svår fråga detta, för mig, hehe.

Det där med custom CPU-kylare istället för stock har jag också funderat på, men jag har inte tagit fram vilken som skulle vara passande för ändamålet. Jag tror mig inte behöva överklocka så mycket, om ens något, på ett bra tag, men det känns inte helt rätt att bara köra på stockkylaren (så vill man ju gärna ha möjligheten att överklocka också, istället för att behöva köpa ny kylare och byta senare om man skulle bestämma sig för det) ändå.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tesshi:

Tackar för tipset! Småkikade lite på det kortet tidigare. Priset blir dock exakt samma (om man kollar prisjakt). I ett test från SweC http://www.sweclockers.com/test/18750-intel-z97-fyra-moderkor... så recenseras både Asus Z97-A och GA-Z97X-Gaming 5 (alltså inte Gaming 3, men jag vet inte hur mycket som skiljer dem åt problemmässigt som utomstående), och där får man intrycket av att Asus-kortet är att föredra... Svår fråga detta, för mig, hehe.

Det där med custom CPU-kylare istället för stock har jag också funderat på, men jag har inte tagit fram vilken som skulle vara passande för ändamålet. Jag tror mig inte behöva överklocka så mycket, om ens något, på ett bra tag, men det känns inte helt rätt att bara köra på stockkylaren (så vill man ju gärna ha möjligheten att överklocka också, istället för att behöva köpa ny kylare och byta senare om man skulle bestämma sig för det) ändå.

Stockkylaren kommer att låta mest i hela bygget, så det är bäst att köpa en annan för 349 kronor om du inte ska överklocka eller en dyrare om du har tänkt att överklocka.

För övrigt ser det bra ut, och det spelar inte någon stor roll vilket moderkort du väljer, men rekommenderar ett som har fått bra omdömen så du slipper strul.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Stockkylaren kommer att låta mest i hela bygget, så det är bäst att köpa en annan för 349 kronor om du inte ska överklocka eller en dyrare om du har tänkt att överklocka.

För övrigt ser det bra ut, och det spelar inte någon stor roll vilket moderkort du väljer, men rekommenderar ett som har fått bra omdömen så du slipper strul.

Antar det är !bequiet Pro Rock för 349kr som gäller om man inte ska klocka då. Men vad är ett bra tips om man vill klocka?

Angående moderkortet (som är den komponent jag är mest osäker över) så säger swec testet och lite tests jag hittar via google på utländska sidor att det kortet är ett bra köp (jag vet dock inte hur stor tillförlitlighet dessa sidor har), men flera på det här forumet och på t.ex. newegg verkar ha haft problem med det, vilket gör mig lite osäker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tesshi:

Antar det är !bequiet Pro Rock för 349kr som gäller om man inte ska klocka då. Men vad är ett bra tips om man vill klocka?

Angående moderkortet (som är den komponent jag är mest osäker över) så säger swec testet och lite tests jag hittar via google på utländska sidor att det kortet är ett bra köp (jag vet dock inte hur stor tillförlitlighet dessa sidor har), men flera på det här forumet och på t.ex. newegg verkar ha haft problem med det, vilket gör mig lite osäker.

Antingen en tornkylare som Noctua NH-D15 eller en Noctua NH-U14S eller dylikt.
Alternativet är ett vattenkylningssystem
Jag föredrar dock en tornkylare då de oftast låter mindre, är lättare att montera och håller ändå nere temperaturerna under 70 grader under load.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s246869240&o=produkt_be...
Här har du de mest populära moderkorten för 1150-socketen, ta för dig.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600