Permalänk

Uppgradera grafikkort

Hejsan Sweclockers jag sitter med följande utrustning för tillfället:
Cpu: i7 2600 @3,40GHz
Moderkort: Pegatron corporation 2AB6
Grafik: 1024MB NVIDIA Geforce GTS 250
RAM: 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz

Vilket grafikkort bör jag satsa på? Behöver ett nytt så att jag kan lira de senaste spelen. Kanske inte på allra högsta grafik men ändå så det går smooth.

Budget? Cirka 2-3k ska nog gå.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för nätaggregat? Ett GTX750Ti bör fungera oavsett, har du ett bra nätaggregat kan du gå upp i pris/prestanda

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nylonstrumpor:

Hejsan Sweclockers jag sitter med följande utrustning för tillfället:
Cpu: i7 2600 @3,40GHz
Moderkort: Pegatron corporation 2AB6
Grafik: 1024MB NVIDIA Geforce GTS 250
RAM: 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz

Vilket grafikkort bör jag satsa på? Behöver ett nytt så att jag kan lira de senaste spelen. Kanske inte på allra högsta grafik men ändå så det går smooth.

Budget? Cirka 2-3k ska nog gå.

Nvidia GTX960/970 eller AMD R9 380/390 men AMD korten kräver mer av nätagget än Nvidia korten, så vad har du för nätagg märke/modell?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jo jag har en "HP ATX0300AWWA 570856-001 300W ATX Power Supply Unit / PSU"
Max 300W.

Köpte datorn för 4 år sedan och då köpte jag en färdigbyggd burk.

Permalänk
Skrivet av Nylonstrumpor:

Jo jag har en "HP ATX0300AWWA 570856-001 300W ATX Power Supply Unit / PSU"
Max 300W.

Köpte datorn för 4 år sedan och då köpte jag en färdigbyggd burk.

så en HP dator då skulle jag inte välja AMD för den blir nog för varmt.
då blir det problem inte bara med nätagget utan med chassit också. lite svårt veta vad som får plats och så värst bra ventilerat lär det inte vara.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Nylonstrumpor:

Då det nätaggregatet är ganska klent är det ett strömsnålt kort som gäller, som t.ex tidigare nämnda GTX750Ti. Det kan hända att din datorlåda är specialbyggd så att man inte kan ha vilket kort som helst, har du bild eller nån länk där man kan se baksidan av den?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk

@Sundkula:

Blir denna bilden bra?
http://i.imgur.com/fpxX2JK.jpg

Att fläkten verkligen behövs rensas går inte att ta miste på.

Kan tillägga att nuvarande det grafikkortet inte är de kortet som kom med datorn när jag köpte den utan det kortets fläkt gick sönder så bytte ut det temporärt med nuvarande kort.

Permalänk
Avstängd

Öppna datorn och ta ett kort inuti så man ser utrymmet bättre.

Skrivet av Nylonstrumpor:

@Sundkula:

Blir denna bilden bra?
http://i.imgur.com/fpxX2JK.jpg

Att fläkten verkligen behövs rensas går inte att ta miste på.

Kan tillägga att nuvarande det grafikkortet inte är de kortet som kom med datorn när jag köpte den utan det kortets fläkt gick sönder så bytte ut det temporärt med nuvarande kort.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte att 700/900-seriernas grafikkort från nVidia fungerar med moderkortet i datorn då det är socket 1155. Och eftersom att det är en märkesdator finns ingen BIOS-uppdatering som skulle få dem att fungera. Så om du ska köpa ett grafikkort ur 700/900-serierna så ska du vara beredd på att köpa ett nytt moderkort också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Vad sägs om denna bilden?

http://i.imgur.com/oSlAnPr.jpg

Datorn är min broders så det är därför det tar lite tid att få upp bilderna

Permalänk
Avstängd

Sockel 1155 (SandyBridge), Chipset H67/P67/Z68/Z77 o.s.v. fungerar utmärkt med de nya grafikkorten både från Nvidia och AMD.

Det som kan vara problem är nätagget (PSU) beroende på vilket kort du tänkte inhandla.

Spec. Moderkort.
http://www.findlaptopdriver.com/pegatron-2ab6-mainboard-corpo...

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att köra via CPU'ns inbyggda grafikkrets då du bootar datorn vid ett ev. GPU byte. Sedan att du kör DDU och avinstallerar alla gamla GPU drivrutiner. Och att sedan därefter installera de nya drivrutinerna för ditt nya kort.

Berätta när du bestämt dig för vilket kort du ska inhandla.

Permalänk

Nätaggregatet är ju ett dilemma..

Funderar dock på denna:

https://www.komplett.se/product/808703/datorutrustning/grafik...

Får ju se till att brodern i framtiden köper nytt chassi och nätaggregat och flyttar över delarna till den så datorn blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Sockel 1155 (SandyBridge), Chipset H67/P67/Z68/Z77 o.s.v. fungerar utmärkt med de nya grafikkorten både från Nvidia och AMD.

Det som kan vara problem är nätagget (PSU) beroende på vilket kort du tänkte inhandla.

Spec. Moderkort.
http://www.findlaptopdriver.com/pegatron-2ab6-mainboard-corpo...

Det stämmer inte alls. Nästan alla gamla socket 1155 moderkort behöver en uppdatering av BIOS för att fungera med nVidias 700/900-seriernas grafikkort. Finns hur många exempel som helt här på forumet där så har varit fallet och de flesta gamla socket 1155 moderkort (som inte är i en märkesdator) har en uppdatering av BIOS som förbättrar grafikkortskompabiliteten.

EDIT: Jag har själv ett gammalt socket 1155 moderkort i min dator och jag var tvungen att uppdatera BIOS för att få mitt 970 att fungera i datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Japp instämmer helt med att man bör uppgradera BIOS som jag utgick ifrån att man gör alltid då man byter cpu, os, eller annat gott.

Skrivet av fantomsmurfen:

Det stämmer inte alls. Nästan alla gamla socket 1155 moderkort behöver en uppdatering av BIOS för att fungera med nVidias 700/900-seriernas grafikkort. Finns hur många exempel som helt här på forumet där så har varit fallet och de flesta gamla socket 1155 moderkort (som inte är i en märkesdator) har en uppdatering av BIOS som förbättrar grafikkortskompabiliteten.

EDIT: Jag har själv ett gammalt socket 1155 moderkort i min dator och jag var tvungen att uppdatera BIOS för att få mitt 970 att fungera i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Japp instämmer helt med att man bör uppgradera BIOS som jag utgick ifrån att man gör alltid då man byter cpu, os, eller annat gott.

Precis. Men eftersom TS har en märkesdator så finns högst sannolikt inte någon BIOS-uppdatering att ladda ner som fixar kompabiliteten med nya grafikkort ur 700/900-serierna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Är det då bättre att bygga en helt ny dator istället?

Vilka delar från den nuvarande datorn kan jag ta med mig till den nya i så fall?

Permalänk
Avstängd

Han får helt enkelt kolla med HP först för att se om det ens finns en uppdatering för hans dator och BIOS.
Annars är det bara o bita i sura äpplet och införskaffa sig nya delar för ett självbygge...

Här finns iallafall lite drivrutiner om det skulle behövas för TS och hans dator.

http://www.findlaptopdriver.com/driver-for-pegatron-corp-2ab6...
http://devid.info/model/39376

Lycka till.

Permalänk

@RaBlack:

Tack!

Får kolla upp hans dator när jag träffar honom nästa gång.

Tack för alla tips

Permalänk

@nylonstrumpor Jag har också en hp. Jag köpte ett xfx r9 390 och ett corsair 750 watt blev riktigt nöjd men det blir ju en slant dyrare kan köra gta 5 på full grafik. har amd a10 5700. HP pavilion