Stationär dator till min 9-åring - är denna dator ok att köpa till honom???

Permalänk

Ok två bra förslag att ta ställning till då @Nightbubble och @Peppar2014 . Gissar att nätdel och låda inte spelar jättestor roll vilket av de 2 jag tar, eller? Det som skiljer i övrigt är moderkort och processor. Berätta gärna varför jag ska ta det ena framför det andra Pentiumvarianten ger utrymme för en SSD inom samma budget men det finns kanske ngt som talar för att jag hellre ska ta i3 varianten?

Permalänk
Skrivet av KajsaLisa:

Ok två bra förslag att ta ställning till då @nightswe och @Peppar2014 . Gissar att nätdel och låda inte spelar jättestor roll vilket av de 2 jag tar, eller? Det som skiljer i övrigt är moderkort och processor. Berätta gärna varför jag ska ta det ena framför det andra Pentiumvarianten ger utrymme för en SSD inom samma budget men det finns kanske ngt som talar för att jag hellre ska ta i3 varianten?

Lådan och moderkortet går hand i hand då Peppar2014s val är formfaktor mATX
Och mitt förslag är ATX dvs moderkortet är större.
Bådas val av processor fungerar på vilket av de två moderkorten.

Mitt val av processor är baserat på budget och vad datorn ska användas till just nu. Vilket den klarar galant tillsammans med det moderkort jag valt har du möjlighet att trimma processorn. För att den ska klara lite tyngre saker.

Peppers val är prollen blaa out of the box snabbare men moderkortet har begränsningar.

Som du påpekade så med mitt val får du en ssd för win och en hd för spel och övrigt.

Jag är lite part i målet men båda system är bra grunder med olika syn på saken. Men mitt moderkort är lite mera "framtidssäkert".

Peppers val av psu är snäppet bättre men båda fungerar och ekonomi får styra

edit
rättat lite stavfel

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Skrivet av Nightbubble:

Lådan och moderkortet går hand i hand då Peppar2014s val är formfaktor mATX
Och mitt förslag är ATX dvs moderkortet är större.
Bådas val av processor fungerar på vilket av de två moderkorten.

Mitt val av processor är baserat på budget och vad datorn ska användas till just nu. Vilket den klarar galant tillsammans med det moderkort jag valt har du möjlighet att trimma processorn. För att den ska klara lite tyngre saker.

Peppers val är prollen blaa out of the box snabbare men moderkortet har begränsningar.

Som du påpekade så med mitt val får du en ssd för win och en hd för spel och övrigt.

Jag är lite part i målet men båda system är bra grunder med olika syn på saken. Men mitt moderkort är lite mera "framtidssäkert".

Peppers val av psu är snäppet bättre men båda fungerar och ekonomi får styra

edit
rättat lite stavfel

Tack för jämförelsen!

Behöver jag ngt mer? Nätverkskort eller är det inbyggt? CD-läsare behövs inte det numera?

Permalänk

@KajsaLisa:
Nätverkskort är inbyggt om du inte ska ha trådlöst.
CD läsare behövs egentligen inte heller men skadar inte.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Skrivet av Nightbubble:

@KajsaLisa:
Nätverkskort är inbyggt om du inte ska ha trådlöst.
CD läsare behövs egentligen inte heller men skadar inte.

Ok, nej han får börja utan trådlöst då. Har du förslag på CDläsare eller kan jag ta billigast möjliga?

Permalänk
Skrivet av KajsaLisa:

Ok, nej han får börja utan trådlöst då. Har du förslag på CDläsare eller kan jag ta billigast möjliga?

Billigaste möjliga

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk

Tusen tack för köpråd @Nightbubble och @Peppar2014!

Permalänk
Avstängd

@KajsaLisa:Jag skall göra det så pass enkelt som möjligt.

Pentium: Modellen är skapad i syfte att överklockas, först i hastigheter över 4GHz/4000MHz som processorn kommer till sin fulla potential. Att överklocka är inget för personen som saknar erfarenhet, när du överklockar försvinner även alla eventuella garantier. Processorn saknar även HT(HyperThreading) funktion, vilket vid tung belastning kommer få processorn att bli en akilleshäl.

i3: Modellen är låst och kan inte överklockas, samtidigt har processorn HT(HyperThreading) stödet vilket är trevligt vid tung belastning.

HyperThreading kan med enkelhet jämföras med 2st dolda kärnor som aktiveras vid behov.

Jag och @Nightbubble prioriterade helt enkelt olika i våra kundvagnar. Jag gick mer för en kraftfullare processor samt komponenter som håller högre byggkvalité, detta till bekostnad utav avsaknad av ett grafikkort och SSD. Medans @Nightbubble valde komponenter som håller sämre kvalité till förmån för ett grafikkort och SSD, skall du ge dig på att överklocka Pentium processorn behöver du även en ersättningskylare till processorn vilket är en merkostnad om 3-700kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@KajsaLisa:

Ett bra mellanting mellan en dyr SSD med lite utrymme och vanl mekanisk HDD är en SSHD, en mekanisk hybrid hårddisk med en mindre SSD/Flashminnes del. Inte riktigt lika snabb som SSD men klart snabbare än vanl mekanisk HDD plus att de har mycket större lagringsutrymme för samma peng.

Tex denna Seagate SSHD 1tb:
http://www.inet.se/produkt/4304618/seagate-desktop-sshd-1tb-7...

Här kan du se en jämförelse mellan SSD, Hybrid SSHD och vanl HDD..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Om du bor i Stockholm och behöver en enkel plattskärm så har jag en 17" Samsung plattskärm du kan få... Den har några år på nacken men fungerar utmärkt, står bara i förrådet och tar plats. Har DVI och VGA.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag bor också i Sthlm och har ett GTX 460 som samlar damm, ingen aning om hur det står sig idag, nån som satt ihop förslagen kanske kan uttala sig

Permalänk

Jag blev helt slut av alla val och stressen att hinna bestämma mig klart i söndags men känner mig nöjd. Vi väntar med spänning nu men tar ca 2 v tror jag innan vi kan hämta den.

@Peppar2014 tack för förklaringen, överklockning är definitivt överkurs för mig så jag körde på den säkra vägen.
@knoxz tack för tips om SSHD!
@tooobe, synd det var i Sth, jag bor i Skåne. Ska fundera lite på om jag vet ngn som ska ner till jul som kunde ta med en skärm. Vilken del av Sth finns den i?
@BasseBaba jag har fått erbjudande om ett grafikkort, tack ändå.

Permalänk

Jag funderar på Windows som jag inte beställde. Jag har en XPlicens (Home edition) på en gammal laptop jag inte använder (tänkte ev installera Linux på den istället och ha som extra surfdator).

Kan jag använda XPlicensen och uppgradera den till Windows 10 och använda på sonens dator? Har googlat lite och fått intryck av att det går om man uppgraderar via Windows 7. Funkar det eller finns det ngt annat enklare sätt (eller måste jag köpa en ny licens)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KajsaLisa:

Jag funderar på Windows som jag inte beställde. Jag har en XPlicens (Home edition) på en gammal laptop jag inte använder (tänkte ev installera Linux på den istället och ha som extra surfdator).

Kan jag använda XPlicensen och uppgradera den till Windows 10 och använda på sonens dator? Har googlat lite och fått intryck av att det går om man uppgraderar via Windows 7. Funkar det eller finns det ngt annat enklare sätt (eller måste jag köpa en ny licens)?

Nu är jag inte helt säker på min sak, men att uppgradera ifrån Xp till Windows 7 var nog aldrig kostnadsfritt utan kostade. Du kan prova följande och se vad som sägs http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-fr...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|