Hur mycket klarar en 4 pins cpu kontakt av?

Permalänk

Hur mycket klarar en 4 pins cpu kontakt av?

Tjenare

Sitter just nu på ett z97S SLI Krait Edition moderkort som har en 8-pins kontakt till cpu:n. på mitt nätaggregat sitter det en 4x2 kontakt men använder bara 4 atm eftersom att jag hittade rätt rejäla brännmärken på dom andra 4 som satt i mitt gamla moderkort (ett m5a78l LE). Jag böt ut det eftersom att det troligtvis var glappkontakt som orsakade skadan.

Så till min fråga: Är det ofarligt att överklocka med en 4-pins kontakt eller ska jag vänta och byta kontakt på mitt nuvarande nätagg/byta ut det helt och även hur mycket watt ungefär klarar en 4-pins kontakt av? Har en i5 4690k

Permalänk
Hedersmedlem

Överklocka absolut inte med 4-pin och 4690K. Du vill väl inte bränna fler kontakter? Kör du vanligt bör det fungera men det är alltid bättre och stabilare med fler anslutningar.

Hur mycket en kontakt klarar beror på kontakttryck, storlek och material så det går inte att säga något exakt. Jag har 100W som gräns. 4690K har TDP på 88W men överklockning kan utan vidare dubblera det. Strömökningen är inte linjär.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro