Permalänk
Inaktiv

I5 processor passar inte i moderkortet

Jag har ett nytt moderkort MSI B85-G43 som enligt informationen ska matcha Intel i5 processorer
men när jag vill fästa processorn vid moderkortet stämmer det bara inte.
Jag har tidigare haft processorn i ett MSI Z 77A-G43 moderkort utan problem. Båda moderkorten är 1150.
Det två små"styrknapparna" för processorn ligger en millimeter åt sidan, men det är tillräckligt för
göra monteringen omöjlig.
Varför är det så?

Permalänk
Entusiast

Ditt tidigare moderkort är LGA1155, tyvärr, det nya B85 kortet är dock 1150.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Z77 är socket 1155 och inte 1150. Förmodligen anledningen varför det inte passar.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk

Fel moderkort! Tyvärr :-/ , MSI Z 77A-G43 är 1155. Överst på specifikationer! http://www.msi.com/product/motherboard/Z77A-G43.html#hero-spe...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dazelou:

Z77 är socket 1155 och inte 1150. Förmodligen anledningen varför det inte passar.

Inte bara förmodligen, utan definitivt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

@JeagerMeisterSWE: Jag har mao blivit grundlurad av informationen igen, o köpt helt fel produkt.
Det tog veckor att få fram det här moderkortet o så visar det sig att allt är helt fel.
Det stöder inte alls min i5 processor. Jag får väl lämna tillbaka kortet och vänta ytterligare en månad på ett
annat. Kortet finns inte i butik utan måste beställas från andra sidan jordklotet.
ROFL. Så gick det med den uppgraderingen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201614:

@JeagerMeisterSWE: Jag har mao blivit grundlurad av informationen igen, o köpt helt fel produkt.
Det tog veckor att få fram det här moderkortet o så visar det sig att allt är helt fel.
Det stöder inte alls min i5 processor. Jag får väl lämna tillbaka kortet och vänta ytterligare en månad på ett
annat. Kortet finns inte i butik utan måste beställas från andra sidan jordklotet.
ROFL. Så gick det med den uppgraderingen...

Vrf går det så krångligt till för dig?

Vrf ska det ta månader att få ett moderkort ens? -.-

Läs/fråga om hjälp och sedan beställ från en normal sida..

Permalänk
Medlem

@anon201614: nej, du gjorde ingen research innan du beställde delarna. Du har en i5 processor, denna information är irrelevant för dig; det som är relevant är modellserien, om det är 7XX, 2XXX, 3XXX, 4XXX and so on.

Dessutom går du från ett moderkort som stödjer överklockning till ett dito som ej gör det, och dessutom saknar stöd för många extremt många saker man brukar vilja ha vid en uppgradering. att köpa ett Buissness-budget chipset är inget att rekommendera för en uppgradering, vilket jag hoppas du är medveten om.

Enligt min mening så vore det en bättre uppgradering att köpa en ny processorkylare och en begagnad processor, tex en core i7 3770K, än att byta ut ditt z77 moderkort till ett b85.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Inet och andra svenska webbutiker leverar oftast inom 3 arbetsdagar, varför ska det vara krångligt och få hem ett moderkort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201614:

@JeagerMeisterSWE: Jag har mao blivit grundlurad av informationen igen, o köpt helt fel produkt.
Det tog veckor att få fram det här moderkortet o så visar det sig att allt är helt fel.
Det stöder inte alls min i5 processor. Jag får väl lämna tillbaka kortet och vänta ytterligare en månad på ett
annat. Kortet finns inte i butik utan måste beställas från andra sidan jordklotet.
ROFL. Så gick det med den uppgraderingen...

Vad är det som gjorde att du fastnade för just den här brädan? Kollektivt kanske vi kan bistå med lite hjälp.

Permalänk
Inaktiv

@KaffeMedKotlett:
Jag kan knappast lämna tillbaka moderkortet eftersom det är en öppnad förpackning. Ej monterat kortet men ändå...
Om jag sparar processorn o slänger kortet, vilket moderkort rekommenderar du då? Om jag håller mig till MSI?
Kan jag lägga in 4 st 4GB RAM-minnen. Eller måste det vara 2st 4GB, eller 2 st 8GB osv...
Jag har GeForce GTX 950 grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201614:

@KaffeMedKotlett:
Jag kan knappast lämna tillbaka moderkortet eftersom det är en öppnad förpackning. Ej monterat kortet men ändå...
Om jag sparar processorn o slänger kortet, vilket moderkort rekommenderar du då? Om jag håller mig till MSI?
Kan jag lägga in 4 st 4GB RAM-minnen. Eller måste det vara 2st 4GB, eller 2 st 8GB osv...
Jag har GeForce GTX 950 grafikkort

Du köpte väl på distans, då har du väl 30 dargars öppet köp?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201614:

@KaffeMedKotlett:
Jag kan knappast lämna tillbaka moderkortet eftersom det är en öppnad förpackning. Ej monterat kortet men ändå...
Om jag sparar processorn o slänger kortet, vilket moderkort rekommenderar du då? Om jag håller mig till MSI?
Kan jag lägga in 4 st 4GB RAM-minnen. Eller måste det vara 2st 4GB, eller 2 st 8GB osv...
Jag har GeForce GTX 950 grafikkort

Om du köpt online kan du lämna tillbaka det inom 14 dagar förutsatt att det inte är i förändrat skick, du får alltså öppna förpackningen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201614:

@KaffeMedKotlett:
Jag kan knappast lämna tillbaka moderkortet eftersom det är en öppnad förpackning. Ej monterat kortet men ändå...
Om jag sparar processorn o slänger kortet, vilket moderkort rekommenderar du då? Om jag håller mig till MSI?
Kan jag lägga in 4 st 4GB RAM-minnen. Eller måste det vara 2st 4GB, eller 2 st 8GB osv...
Jag har GeForce GTX 950 grafikkort

Varför ska du ens byta moderkort? Det du har är väl redan bra?

Men om du inte ska ha något av den kan jag ta dem mot pengar för frakt om du vill bli av med dem fort

Permalänk
Avstängd

Vad har du för CPU?

Skrivet av anon201614:

Jag har ett nytt moderkort MSI B85-G43 som enligt informationen ska matcha Intel i5 processorer
men när jag vill fästa processorn vid moderkortet stämmer det bara inte.
Jag har tidigare haft processorn i ett MSI Z 77A-G43 moderkort utan problem. Båda moderkorten är 1150.
Det två små"styrknapparna" för processorn ligger en millimeter åt sidan, men det är tillräckligt för
göra monteringen omöjlig.
Varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201614:

@KaffeMedKotlett:
Jag kan knappast lämna tillbaka moderkortet eftersom det är en öppnad förpackning. Ej monterat kortet men ändå...
Om jag sparar processorn o slänger kortet, vilket moderkort rekommenderar du då? Om jag håller mig till MSI?
Kan jag lägga in 4 st 4GB RAM-minnen. Eller måste det vara 2st 4GB, eller 2 st 8GB osv...
Jag har GeForce GTX 950 grafikkort

Lol vilken röra du har gjort av detta xD

kasta fan inte kortet! Sälj eller skänk den till någon??!

Haru någon budget??

Permalänk
Avstängd

Denna passar utmärkt..

Because there is nothing glaringly wrong with it, and it greatly succeeds at what it set out to do, I have no problem giving the Gigabyte Z68XP-UD4 our highest recommendation, and our coveted Editor’s Choice award. If you are building a Sandy Bridge PC with the intentions of overclocking at a high level, this is the motherboard to get.
http://www.hardcoreware.net/gigabyte-z68xp-ud4-motherboard-re...

Skrivet av anon201614:

@KaffeMedKotlett:
Jag kan knappast lämna tillbaka moderkortet eftersom det är en öppnad förpackning. Ej monterat kortet men ändå...
Om jag sparar processorn o slänger kortet, vilket moderkort rekommenderar du då? Om jag håller mig till MSI?
Kan jag lägga in 4 st 4GB RAM-minnen. Eller måste det vara 2st 4GB, eller 2 st 8GB osv...
Jag har GeForce GTX 950 grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201614:

@JeagerMeisterSWE: Jag har mao blivit grundlurad av informationen igen, o köpt helt fel produkt.
Det tog veckor att få fram det här moderkortet o så visar det sig att allt är helt fel.
Det stöder inte alls min i5 processor. Jag får väl lämna tillbaka kortet och vänta ytterligare en månad på ett
annat. Kortet finns inte i butik utan måste beställas från andra sidan jordklotet.
ROFL. Så gick det med den uppgraderingen...

Om du har försökt att montera fel CPU i det moderkortet så är risken stor att du har böjt pinnar i CPU sockeln. Om det finns böjda pinnar så kommer du INTE kunna lämna tillbaka kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201614:

@KaffeMedKotlett:
Jag kan knappast lämna tillbaka moderkortet eftersom det är en öppnad förpackning. Ej monterat kortet men ändå...
Om jag sparar processorn o slänger kortet, vilket moderkort rekommenderar du då? Om jag håller mig till MSI?
Kan jag lägga in 4 st 4GB RAM-minnen. Eller måste det vara 2st 4GB, eller 2 st 8GB osv...
Jag har GeForce GTX 950 grafikkort

Är det något fel på ditt gamla moderkort? Finns absolut ingen anledning att byta det för det finns inget att uppdragera. Ett nytt grafikkort hade varit en rejäl upgradering om det är spelprestanda du vill ha.

Inga problem att köra 4x4gb eller 2x4gb+2x8gb, det enda du behöver tänka på att du sätter samma modell ram i platserna med samma färg.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM