Permalänk
Medlem

Köpråd stationär dator

Hej! Jag har bestämt mig för att det är dags att köpa en ny dator och pensionera min fem år gamla gaminglaptop. Jag har bestämt mig för att den nya datorn ska vara stationär och kommer främst att används för spel. Budget ligger på runt 15-16000 och har knåpat ihop en dator via dustin nu. Jag är verkligen inte någon datorexpert och känner mig ruggigt nervös inför ett sådant här stort inköp, varför jag vill fråga om råd här. Jag hade varit mycket tacksam över tips och råd, som det är just nu ligger priset ganska mycket i underkant, men jag kan också ha missat någon viktig komponent. Här är länken till det jag knåpat ihop. https://www.dustinhome.se/favorites/index/3161095 Jag känner mig främst osäker på grafikkortet då jag inte kan hitta någon recension eller liknande för den..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Klantig

Jag ber om ursäkt, ser nu att jag inte varit särskillt tydlig med vad datorn ska användas till.. Datorn kommer nyttjas till att spela ganska krävande spel såsom fallout 4, skyrim och cs go.. Jag vill dock ha en viss marginal för att kunna spela mer krävande spel i framtiden. Mitt mål är helt enkelt att få ihop en så kraftig gamingdator som möjligt för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp, då jag har knåpat ihop en hel del delar med nedsänkt pris nu sista dagen av black friday rean så skulle det vara helt underbart med råd innan den tar slut.

Permalänk
Avstängd

@Davs90: Referenskylare på grafikkortet så ljudnivån kommer gå upp. Chassit och nätaggregat är inte mycket bättre det, försök klämma in ett EVGA Supernova G2 650/750w och Define R5 i budgeten. Om du gör lite omprioriteringar för att försöka hålla budgeten kan du få följande.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8827319/2015-11-29

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Hej! Tack så mycket för svaret! Det finns utrymme på ca 3000 kvar i budgeten, men det kanske är svårt att uppgradera burken med kompatibla delar för de pengarna? Det jag är lite orolig över är grafikkortet, har fått tipset att 970 serien kan bli föråldrad snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Davs90:

@Peppar2014: Hej! Tack så mycket för svaret! Det finns utrymme på ca 3000 kvar i budgeten, men det kanske är svårt att uppgradera burken med kompatibla delar för de pengarna? Det jag är lite orolig över är grafikkortet, har fått tipset att 970 serien kan bli föråldrad snart.

1. Nej, antingen lägger du pengarna på ett bättre moderkort/mer ram och ett kraftfullare grafikkort/nätaggregat. Alternativt kraftfullare grafikkort i form utav GTX 980 Ti. Eller en 144Hz skärm.
2. Folk tänker nog på minnesbuggen som GTX 970 lider utav, vilket är sanning med viss modifikation. Sen lanserar ju Nvidia Pascal nästa år med HBM minne.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|