Permalänk
Medlem

Två aktiva routers? Hjälp!

Vi har en router på nedervåningen som jag och min syster är trådlöst anslutna till, farsan kör trådat där nere. Jag har ett uttag under mitt skrivbord med tre ingångar; Data/FM/Radio med ett Comhem klistermärke på sig. Kan jag införskaffa en router och köra trådat med den på övervåningen, eller kommer den slå ut den aktiva routern där nere? Kan man ha 2 aktiva routers anslutna till samma nät samtidigt?

Jag är skitkass på sånt här, ber om ursäkt

Visa signatur

Asus 3090 TUF OC | Asus Rog Strix Z790-F | i7 13700K | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum | Samsung 980 Pro 2TB | Corsair iCUE H150i Elite LCD | Corsair HX 1200W | Corsair iCUE 5000X

Permalänk
Medlem

Det går att använda en trådlös router som Accesspunkt/ och switch. Då skall du stänga av DHCP i den routern och kabeln mellan routrarna skall gå från LAN-port till LAN-port. WAN-porten på den andra routern skall inte användas. Ett bättre alternativ är en dedikerad accesspunkt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Det går att använda en trådlös router som Accesspunkt/ och switch. Då skall du stänga av DHCP i den routern och kabeln mellan routrarna skall gå från LAN-port till LAN-port. WAN-porten på den andra routern skall inte användas. Ett bättre alternativ är en dedikerad accesspunkt.

Spelar det någon roll om WAN eller LAN port används på AP?
Har läst flera trådar kring detta, då jag själv snart ställer om min ac66 till AP, har en ac68 som tar över själva routerfunktionen.
Vissa säger LAN-LAN, andra säger WAN-LAN, i AP mode blir alla portar LAN?
Har läst detta på smallnetbuilder.

Ursäkta att jag "stal" tråden.
/M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nunch:

Vi har en router på nedervåningen som jag och min syster är trådlöst anslutna till, farsan kör trådat där nere. Jag har ett uttag under mitt skrivbord med tre ingångar; Data/FM/Radio med ett Comhem klistermärke på sig. Kan jag införskaffa en router och köra trådat med den på övervåningen, eller kommer den slå ut den aktiva routern där nere? Kan man ha 2 aktiva routers anslutna till samma nät samtidigt?

Jag är skitkass på sånt här, ber om ursäkt

Men har ni comhemabbonemang? Det framgår inte av din beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Spelar det någon roll om WAN eller LAN port används på AP?
Har läst flera trådar kring detta, då jag själv snart ställer om min ac66 till AP, har en ac68 som tar över själva routerfunktionen.
Vissa säger LAN-LAN, andra säger WAN-LAN, i AP mode blir alla portar LAN?
Har läst detta på smallnetbuilder.

Ursäkta att jag "stal" tråden.
/M

Skickades från m.sweclockers.com

Ska Du använda en router som accesspunkt så är det LAN LAN som gäller. DHCP måste vara avstängd på accesspunkt. Alternativt att dom delar ut inom samma adressområde men ställda så att dom inte kan dela ut till samma adress.