Hittade några intel *86 cpuer

Permalänk

Hittade några intel *86 cpuer

Rotade hemma hos min far och hittade några gamla cpuer Dom är lite äldre än mig och tänker att det vore kul om ni kunde berätta lite om dom
1x intel 486 SX 2 med en "enorm" kylfläns
3x 386 16
1x 386 DX 16
Haha så vad tror ni om dem? finns det något roligt man kan ha dem till typ mugg värmare eller en tavla xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Rotade hemma hos min far och hittade några gamla cpuer Dom är lite äldre än mig och tänker att det vore kul om ni kunde berätta lite om dom
1x intel 486 SX 2 med en "enorm" kylfläns
3x 386 16
1x 386 DX 16
Haha så vad tror ni om dem? finns det något roligt man kan ha dem till typ mugg värmare eller en tavla xD

Lägg gärna upp bilder på dessa, de vore skoj att se.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

På dina 386or finns en stämpel med två "m" på kant.

Detta har, om jag inte minns fel att göra med en bugg då tidiga CPU :er kunde låsa sig i kombination med en FPU, kan vara så att kontrollerade CPU:er fick denna stämpel att de var godkända, vissa klarade inte testet och fick bara köras utan FPU ( på den tiden satt FPU i egen sockel, om man behövde en sådan ). Kan vara värt att läsa om.

486sx2 är en 486:a utan FPU, då hade man gått över till att integrera FPU i CPU, kallad DX. SX var en budget version.
SX2 och DX2 hade dubbel frekvens i CPU mot bussen ut.

Sedan kom DX4 som hade trippel. Levde länge sida vid sida med Pentium t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

@Bacon-Matte:
Du kan göra en tavla av dem. Även jag har en kartong med gamla CPU, och har tänkt bygga ett sådant tittskåp någon gång. Jag har ännu äldre processorer. Bla Intel 286 och någon IBM processor som var enormt slö redan på den tiden. IBM Blue Lightning 486 DX2 - 50GP 50MHz /w cooler
http://www.cpu-museum.de/?m=IBM&f=486