i7 4790K Överklockning? [Automatisk Överklockning]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2013

i7 4790K Överklockning? [Automatisk Överklockning]

Hej! Ni ser min dator i signaturen. Jag har varit lite orolig angående det här med ''Automatisk Överklockning'' Som mitt moderkort har.

Kollar jag i CPU-Z till exempel så ser jag ju att core voltage ändras varje sekund, Det vill säga all från 0.800-1.190. Sen ser jag också att Core Speed hoppar från 800-4400 mHZ. Då antar jag att det är moderkortets automatiska överklocking som lägger den på 4.4GHZ.

Men nu till frågan då, Är det bra att köra med det här? Det är väl för att spara på ström va? Är det vanligt på alla processorer att hoppa såhär med VCoren?

Temps ligger på 35-40c idle och går max till 60-67c vid spelande. Så det verkar inte vara något problem, Var bara nyfiken

i7 4790k 4.0ghz /w Hyper Evo 212 | MSI Geforce GTX 980ti Gaming 6GB | 16GB Corsair Veangence LPX Red 1600mhz | Fractal Design Define S |NZXT LED Sleeved RED-Kit
EVGA Supernova G2 750W PSU
ASUS Z-97A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Maj 2008

Den ändrar ju volten så fort den ändra hastighet så ja det ska hoppa en del. Men vid full hastighet borde volten ligga ganska still.

MSI Z97 Gaming 5, Intel i5 4690k @ 4.5Ghz, Asus R9 280X DCII, Corsair Vengeance LP 2x4096MB, SSD Samsung 850 500GB, EVGA Supernova G2 750W, Modifierat Fractal Design Arc midi, BenQ GW2450HM.
Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@Makaveli1:

Helt normalt att core voltage och core speed / mulitplier ändras hela tiden beroende på lasten på CPU:n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av asconakille:

Den ändrar ju volten så fort den ändra hastighet så ja det ska hoppa en del. Men vid full hastighet borde volten ligga ganska still.

Skrivet av Snorren:

@Makaveli1:

Helt normalt att core voltage och core speed / mulitplier ändras hela tiden beroende på lasten på CPU:n.

Ahh okej! Men då vet jag att det funkar som det ska iaf! Tack

i7 4790k 4.0ghz /w Hyper Evo 212 | MSI Geforce GTX 980ti Gaming 6GB | 16GB Corsair Veangence LPX Red 1600mhz | Fractal Design Define S |NZXT LED Sleeved RED-Kit
ASUS Z-97A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2013

ASUS Z-97A Automatisk Överklockning?

ASUS Z-97A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skepplanda
Registrerad
Feb 2013

Det räcker väll med att du återställer bios så e det tillbaks på ruta 1 så att säga ?
gör jag på mitt asus kort iaf.

testade att köra automatiska överklockningen men blev aldrig stabilt så återställde bara. så va det ordning igen. sen överklocka jag själv istället men men. så gjorde jag iaf.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

@Makaveli1 *Trådar sammanfogade*

Nu är det verkligen dags att respektera §3.3 (korspostning)! Händer detta igen kommer samtliga trådar att låses och du riskerar avstängning.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av screamin-daemon:

@Makaveli1 *Trådar sammanfogade*

Nu är det verkligen dags att respektera §3.3 (korspostning)! Händer detta igen kommer samtliga trådar att låsas och du riskerar avstängning.
/moderator

Kommer inte ens ihåg att jag skapade en tråd om detta, mitt fel sorry.

ASUS Z-97A