Permalänk

Datorn startar om ofrivilligt

Tjenare!

Köpte mej min "första" speldator nu för någon månad sedan och har inte kommit så långt än sålänge mer än att installerat ett par spel.

Felet som nu infinner sej är att datorn startar om sej väldigt underligt och står och funderar på att installera om windows.

När jag startar upp datorn, om jag låter den vara startar den om inom loppet utav 15-30 sekunder men om jag startar upp ett spel (i detta fallet minecraft som loadar snabbt) och tabbar ned spelet så kan jag oftast bruka datorn under en längre period. Och om jag fortsätter att bara spela så låter den mej göra det sålänge jag känner för, men såfort jag går och gör något annat så startar den om.

ALLTSÅ, Inte pga överhettning utav systemet när jag spelar. Kan köra GTA och BF samtidigt om det är så på Ultra / High-Ultra om det är så.
Den startar alltså om när man surfar, pillar lite i mappar m.m

Tror hela starta om syndromet började när jag började modda GTA V, sen slutade jag, tog bort allt som hade med det att göra, gjort virus scans, tagit bort alla program som verkat Shady och massa mer som jag kunnat komma på....

Kan förklara mer ingående om det är otydligt.

Har gjort:
- virus scan (avast free)
- diskrensning
- tagit bort alla spår utav moddarna (Vad jag vet)

Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64 home premium
Processor: AMD FX(TM)-8350 eight-core 4.00ghz
Processorkylare: Standard
Moderkort: MSI 970 Gaming
Minne: Crucial BallistixSport 2x8GB 1600MHz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB
Hårddisk: Samsung 850 EVO Series 250GB (VÄLDIGT full, 10.7gb kvar och markerar rött i "den här datorn")
Nätaggregat: Corsair vs 550w
Övrig kylning: 2x120mm 1 fram 1 bak (More to come)
Övriga komponenter:
Temperaturer: Tyvärr ingen koll.

Please help me

Permalänk

@victorivansson: återställning av Windows eller göra en hel ominstallation, eller ta bort all ssd/hdd gör en installation på en annan disk kolla om du får samma fel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@victorivansson: återställning av Windows eller göra en hel ominstallation, eller ta bort all ssd/hdd gör en installation på en annan disk kolla om du får samma fel.

Installerade om datorn Helt tidigare ikväll utan resultat. Hör ifrån vardagsrummet hur den står och startar om flertalet gånger..

Några mer tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av victorivansson:

Installerade om datorn Helt tidigare ikväll utan resultat. Hör ifrån vardagsrummet hur den står och startar om flertalet gånger..

Några mer tips?

Skickades från m.sweclockers.com

har datorn någonsin fungerat ?
har du byggt ihop den själv ?
har du kontrollerat att moderkortspinnarna inte är böjda ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

har datorn någonsin fungerat ?
har du byggt ihop den själv ?
har du kontrollerat att moderkortspinnarna inte är böjda ?

Datorn har fungerat perfekt under en månads tid ungefär.
Byggd utav en erfaren kompis.

Nej det har jag inte, är det nödvändigt då jag kan använda datorn sålänge jag använder datorn vid spel m.m och ej startar om under spelets gång?

Kan nått ram crashat?
Känns hårdvaru relaterat då det hänger kvar efter om-installering..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Användes ESD-skydd vid byggnationen? Annars låter detta som typiska skador från statisk elektricitet. Det blir skador i ledningsbanorna inne i kretsarna som bränns av efter en tid, ofta någon eller några månader.

Börja med att installera nytt moderkorts-BIOS för att minimera risken för minnesinkompatibilitet. Problemet är om den skulle starta om mitt i och bricka kortet helt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det måste vara din moderkort eller CPU eller ditt nätagg. Något av de har blivit skadat.
Använd programmet BlueScreenView v1.55 på nirsoft.net den kan visa fel kod av alla omstarter sedan du kan googla på.
Asså prova en annan operativsystem exempel Ubuntu live CD eller Windows10

Permalänk

@victorivansson: flytta över allt som går att flytta över testa efter varje del har flyttats över från den trasiga datorn till en ny.
moderkort & processorn behövs inte.

och använd ESD-armband sätt klämman i någon metalldel i chassit

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

Gjorde en Hard-bios reboot nyss, problemet hängde kvar just då. (drog batteriet) men inte senaste 5min iaf.
Samt att jag lossade/satte tillbaka alla kablar.

Har nu inte testat belasta datorn, dvs Nu borde den starta om om någonsin.
Har även installerat om alla drivrutiner förutom Nätverks drivisarna.

Installerat bluescreenview som tipsad så får se så småningom vad den säger.

Blir sjukt depp om moderkortet/nätagg/CPU har dött...

Permalänk

Skulle dra igång minecraft bara för att testa men det vill inte och får några errors samt att det står "CPU <Unknown>"

Bild i Fullskala

Permalänk

@victorivansson: använde du ESD-armband när datorn sattes ihop ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@victorivansson: använde du ESD-armband när datorn sattes ihop ?

Nej tyvärr inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av victorivansson:

Nej tyvärr inte..

Skickades från m.sweclockers.com

dags å skaffa en kostar runt 40-50kr
har du någon annan stationär som du kan testa hårddiskar, minnen, grafikkort ?
har du ett chassi som är lackerat på insidan sätt en skruv i ex hdd/dvd buren och sätt klämman i skruven

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

får ta och göra det!
Har tyvärr ingen annan dator, problemet verkar vara borta för datorn har stått igång nu senaste 5 timmarna utan att den har bootat.
Så kanske bara var en om-installering och en bios-boot som behövdes?

Ska testa med något spel också, och kolla vad hela CPU grejen var.

Får se närmaste dagarna.

Permalänk

Har nu gjort ominstallation 2 gånger, men får inte problemet att försvinna.
Spel crashar innan jag kan starta dom och det saknas diverse filer m.m
får installera om nät-driv för att få internet att fungera ibland..

Troligen moderkortet?

Inte testat en annan hårddisk ännu.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan fortfarande inte se att du uppdaterat BIOS som jag föreslog. Gör inte det i Windows, utan inifrån BIOS. Okänd CPU brukar bero på att BIOS är för gammalt = inga mikrokodpatchar för buggarna i CPU = risk för problem med buggarna alla processorer har. Förutom minneskompatibiliteten jag redan skrivit om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro