Permalänk

rengöring av fläktar!

Tjaba!

Som rubriken säger jag har en Noctua CPU kylare med 2 st 120 mm fläktar med tiden så blev dom ganska dammiga och jag tänkte använda dom i min nya maskin men efterlyser ett effektiv sätt att rengöra dom!
Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter!

OBS: Nu har jag inte lagt ner en sek på att googla efter en lösning.

Mvh / Johan

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk. Sen torkar du bara av det finaste dammet efteråt, eftersom det vanligtvis inte försvinner med tryckluft

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Som PointMan sa lufttryck. Antingen på burk eller ifall man har en liten kompressor i garaget så är det bara att blåsa bort dammet och sen torka av det mer finkorniga damer efter.

Permalänk

hmm, intressant tack för snabb svar..

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

En gammal Electrolux dammsugare där man kan koppla slangen på utblåset är också bra. Då städar man snabbt hela datorn. Problemet är bara att det bör man göra utomhus. Vill man inte vara ute kan man istället suga rent. Men då måste man använda en pensel att lossa dammet med. Det fungerar men att blåsa är effektivare och snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Vill man inte vara ute kan man istället suga rent.

Jag hoppas du skojar. Damm'sugare' hör inte hemma i en dator

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skrivet av stigw:

En gammal Electrolux dammsugare där man kan koppla slangen på utblåset är också bra. Då städar man snabbt hela datorn. Problemet är bara att det bör man göra utomhus. Vill man inte vara ute kan man istället suga rent. Men då måste man använda en pensel att lossa dammet med. Det fungerar men att blåsa är effektivare och snabbare.

Gör inte såhär ts, då riskerar du att ha sönder datorn snarare. Tryckluft på burk är det enklaste och bästa, och helst om du orkar demontera allt först för att komma åt alla ställen!

Glöm inte att hålla i alla fläktar när du blåser, då de snurrar mycket snabbare med tryckluft än vad de är gjorde för!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara jag som demonterar fläkten och diskar mina kylare i diskhon ?

Detta då det med tiden bildas en hinna som man inte kan blåsa bort. Fläktarna rengörs lite torrare med ex vis topps och sprit. Aceton riskerar att lösa upp plasten, beroende på vilken typ av plast de gjort fläkten av. ( ABS, PC, PC/ABS t ex smälter ..)

Diskning förutsätter givetvis att man tänker till och är noggrann då vatten och elektronik kan bli en jobbig kombination. Jag har dock inte haft några problem senaste 15 åren...

Edit: ta dig i brasan - autocorrect på mobilen ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Går utmärkt med dammsugare. Det använder jag alltid. Fort går det också om man kan blåsa med den och vara utomhus. Ni som har annan åsikt kan väl förklara varför dammsugare är olämplig. Oavsett vad man gör i datorn så måste man ju ta i chassiet först för att avleda ev. spänningsskillnad av statisk elektricitet. Om man dammsuger eller skruvar gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Folk som säger att det absolut inte ska dammsugas tänker ju att fläktarna sitter i datorn/inkopplade när de ska rensas. TS säger ju själv att de ska in i nya datorn. Så det går bra att dammsuga dem så länge som du kopplar ur dem innan.

Om de sitter kvar i datorn medans du ska rensa dem så ska du inte använda dammsugare pga. risken för ESD-skador, hjälper inte det minsta att ta i chassit först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Går utmärkt med dammsugare. Det använder jag alltid. Fort går det också om man kan blåsa med den och vara utomhus. Ni som har annan åsikt kan väl förklara varför dammsugare är olämplig. Oavsett vad man gör i datorn så måste man ju ta i chassiet först för att avleda ev. spänningsskillnad av statisk elektricitet. Om man dammsuger eller skruvar gör ingen skillnad.

Det funkar jättebra tills man har otur och de kommer lite statisk elektricitet och jävlas. Inte värt risken med dyra prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Folk som säger att det absolut inte ska dammsugas tänker ju att fläktarna sitter i datorn/inkopplade när de ska rensas. TS säger ju själv att de ska in i nya datorn. Så det går bra att dammsuga dem så länge som du kopplar ur dem innan.

Om de sitter kvar i datorn medans du ska rensa dem så ska du inte använda dammsugare pga. risken för ESD-skador, hjälper inte det minsta att ta i chassit först.

Någon ESD från fläktarna lär man inte kunna åstadkomma. Men jag kan tänka mej att om man blåser rejält på en fläkt så kan man få den att varva ordentligt. Då kanske den fungerar som generator och det kanske kan skada datorn. Men om man blåser med dammsugare eller tryckluft lär väl kvitta lika. Jag har aldrig skadat någon dator med dammsugaren. Hur många jag blåst rent har jag inte räknat men mer än 5 lär det vara. Det här med att dammsugare skadar datorn är en skröna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Någon ESD från fläktarna lär man inte kunna åstadkomma. Men jag kan tänka mej att om man blåser rejält på en fläkt så kan man få den att varva ordentligt. Då kanske den fungerar som generator och det kanske kan skada datorn. Men om man blåser med dammsugare eller tryckluft lär väl kvitta lika. Jag har aldrig skadat någon dator med dammsugaren. Hur många jag blåst rent har jag inte räknat men mer än 5 lär det vara. Det här med att dammsugare skadar datorn är en skröna.

https://www.youtube.com/watch?v=Gd9uM1Qyznk

https://www.youtube.com/watch?v=jqsMYftsMNM

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Som många redan skrivit så är tryckluft det bästa, antingen på burk eller om du råkar ha en kompressor. Och när du sprutar så är det bra att hålla fläktarna still annars kan du skada kullagren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Jag hoppas du skojar. Damm'sugare' hör inte hemma i en dator

Nej, inte i datorn, men eftersom TS skall ta ur kylaren och fläkt ur den gamla datorn för att flytta in dem i den nya så går det mycket bra att dammsuga dem när de ändå inte är i närheten av en dator.

Det viktigaste när man rengör fläktar är att se till att de inte snurrar för mycket när man gör rent dem, det är ju klart att det är lockande att blåsa på dem och se hur de surrar, men har man otur så kan lagerna ta skada, vilket kan ge missljud eller helt enkelt förstöra fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Någon ESD från fläktarna lär man inte kunna åstadkomma. Men jag kan tänka mej att om man blåser rejält på en fläkt så kan man få den att varva ordentligt. Då kanske den fungerar som generator och det kanske kan skada datorn. Men om man blåser med dammsugare eller tryckluft lär väl kvitta lika. Jag har aldrig skadat någon dator med dammsugaren. Hur många jag blåst rent har jag inte räknat men mer än 5 lär det vara. Det här med att dammsugare skadar datorn är en skröna.

Du kan ju kika på videorna nedan, men det är klart att du kommer åstadkomma ESD med en dammsugare. Att dina fläktar inte har gått sönder säger ju inte så mycket, speciellt inte då det inte nödvändigtvis handlar om att något går sönder direkt, utan det sliter på utrustningen.

Om du blåser på den så kan du skada kullagren, så håll fläktarna stilla medan du blåser av dem :-).

Fortsätt att dammsuga din dator om du vill det, men uppmana inte andra att göra det, det det kan skada datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Går utmärkt med dammsugare. Det använder jag alltid. Fort går det också om man kan blåsa med den och vara utomhus. Ni som har annan åsikt kan väl förklara varför dammsugare är olämplig. Oavsett vad man gör i datorn så måste man ju ta i chassiet först för att avleda ev. spänningsskillnad av statisk elektricitet. Om man dammsuger eller skruvar gör ingen skillnad.

Man ska hålla i chassit samtidigt som man håller i metallmunstycket, då får båda delarna samma laddning.
Samma gäller med tryckluft men man ska inte ha någon plastslang som kan innehålla laddning.

Permalänk
Medlem

Det jag gör när jag ska rengöra fläktar som jag tagit ut ur datorn är först tryckluft sen använder jag Tops för att få bort det sista
(Håll i fläktarna dock så de inte spinner sönder)

Permalänk
Medlem

I första filmen gnuggar dom munstycke med kolfiber mot vad som verkar vara en plastbåt. Det liknar att gnugga kattskinn och liknar inte att dammsuga en dator. I andra filmen håller dom en metallspets i andra handen som dom får urladdningar ur. Nog bevisar andra filmen att det alstras statisk elektricitet genom sågspånets friktion i dammsugarmunstycket. Men varför ska man ladda ur sig på moderkortet? Man tar ju alltid i chassiet innan man rör moderkortet. Men jag är ändå lite misstänksam mot andra filmen för jag har aldrig märkt statisk elektricitet när jag dammsugit. Är man osäker kan man ju använda fogmunstycket av plast. Då blir det ju också lättare att komma åt där det är trångt. Fogmunstycket är suveränt bra när man blåser med dammsugaren. Man får bättre tryck då.
När man dammsuger i en dator så kan man ju inte låta munstycket svepa över moderkortet som man dammsuger ett golv. Då kan man ju skrapa sönder moderkortet. Utan man penslar loss dammet och håller munstycket några cm ifrån. Likadant penslar man fläktar och kylflänsar. Jag skriver "penslar" eftersom jag använder en pensel som borste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bara jag som demonterar fläkten och diskar mina kylare i diskhon ?

Nä, du är inte ensam. Kylare får rent av åka diskmaskin, om de är snuskiga nog.

Skrivet av stigw:

Oavsett vad man gör i datorn så måste man ju ta i chassiet först för att avleda ev. spänningsskillnad av statisk elektricitet.

Problemet med dammsugare är att luftrörelsen genom slangen alstrar statiska laddningar. Så om du har tagit i ett eller annat spelar ingen som helst roll, eftersom du bygger upp en ny laddning under tiden du använder dammsugaren.

Skrivet av stigw:

Då kanske den fungerar som generator och det kanske kan skada datorn.

En normal, modern, PC-fläkt, kommer aldrig fungera som en generator. Spelar ingen roll hur fort eller långsamt den roterar. Det finns fläktar med gamla sortens borstade motorer som för all del kan fungera som generatorer, men de används inte i moderna datorer.

Skrivet av stigw:

Men om man blåser med dammsugare eller tryckluft lär väl kvitta lika.

Det är ungefär lika illa, bortsett från att ytan som utsätts från friktion av luftströmmen (alltså, insidan på dammsugarslangen, kontra röret på tryckluftsburken) är lite olika. Men i princip har du rätt, därför kommer tryckluft på burk avsedd för elektronik med plaströr som är extremt svårt att alstra statiska laddningar med. Man bygger alltså bort problemet med materialkunskap, redan innan du köper produkten. Tryckluftshandtag på kompressorer osv brukar glatt jorda genom användaren, och slangarna man använder är inte lika lätta att skapa statiska laddningar mad som dammsugarslangen, här är det mer en bekvämlighetsfaktor än något annat, eftersom arbetare som svär över att ha fått stötar inte jobbar effektivt...

Skrivet av stigw:

Det här med att dammsugare skadar datorn är en skröna.

Skröna? Nä. Det är en realitet. Men samtidigt är det rätt många faktorer som ska samverka för att du till att börja med ska få en ESD skada av dammsugaren, och sen ska du ovanpå allt upptäcka, och sätta skadan i samband med dammsugningen. Du får gärna fortsätta dammsuga datorer, så länge det inte är min, men det är en dålig rekommendation, så du kommer få finna dig i att folk påtalar att det är en felaktig lösning.

Skrivet av stigw:

Men jag är ändå lite misstänksam mot andra filmen för jag har aldrig märkt statisk elektricitet när jag dammsugit.

Jag känner hur min dammsugarslang är statisk i det närmaste hela tiden, om jag dammsuger eller inte påverkar inte speciellt mycket. Den står i hallen, och varje gång jag går förbi känner jag hur håren på armen reagerar.

Skrivet av stigw:

Likadant penslar man fläktar och kylflänsar. Jag skriver "penslar" eftersom jag använder en pensel som borste.

Fläktar och kylflänsar må gå an, men det beror mycket på vad det är för pensel... Många material till penslar är direkt olämpliga, och alstrar mängder med statiska laddningar, som vilken dammvippa som helst.

Jag är inte sådan. Jag dammsuger hörnen på chassin som är fulla med hår och damm jag med. Men man bör vara medveten om att det ÄR en risk, och göra arbetet på ett sätt som minimerar skaderisken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Som det ser ut så lutar det sig åt tryckluft på burk sen ska jag försöka demontera fläktarna..

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtenisse:

Som det ser ut så lutar det sig åt tryckluft på burk sen ska jag försöka demontera fläktarna..

Effektivast är att tvätta dem med destilerat vatten (fixa en spruta). Låt dem torka ordentligt

Stäng av strömmen först