MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming - Köpa?

Permalänk
Medlem

MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming - Köpa?

Hej,

En köpråds fråga här.
Köpt mig en ny swift skärm; den med IPS och 165hz . Har ju ny bara ett AMD kort så kan inte riktigt bruka g-sync..
Funderar på MSI kortet i denna kampanj:
https://imgi.se/i/Webhallen_Cyber_Monday.jpg

Är det en bra deal?
Är det overklill för att spela med på min skärm med gsync i 1440p .. Det är juh väldigt dyrt för ett kort men är inte mycket dyrar eän ett 980 med rabatten där. Och Vänta på pasqal som många säger, lär dröjja ett år innan det finns bra kort där.. Och största grejjen me de korten är väl stackat minne... vad ska man med 10gb+ vram ifall man kör i 1440p?
Dessutom känns ett 970 för segt för att spela krävande spel med bra grafik (jag vill alltid kräma upp grafiken) och 2x 970 i SLI kräver att jag uppgraderar mitt PSU och dessutom kommer problem med SLI ..

Tänker jag rätt här? Jag är inte så jätte kunnig egentligen och jag har dessutom ingen kopll på nvidia då jag kört med AMD senaste åren.

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Jag har ett 980 ti till min 144 hz g-sync skärm (2560*1440) jag tycker inte det är overkill på något sätt. Vill man ha bra flyt med fin grafik på en 1440 skärm så behöver man ett snabbt kort.

De flesta nya spel kräver ett 980 ti för 60 fps+ med höga grafikinställningar.

Handlar mest om du själv tycker det är värt pengarna skulle jag säga.

La till @Nima2001:
Permalänk
Medlem

Den kampanjen gäller tydligen bara om du handlar i butik. Köper du på webben får du en prisökning i stället.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@Nima2001:
Jag har ett 980 ti till min 144 hz g-sync skärm (2560*1440) jag tycker inte det är overkill på något sätt. Vill man ha bra flyt med fin grafik på en 1440 skärm så behöver man ett snabbt kort.

De flesta nya spel kräver ett 980 ti för 60 fps+ med höga grafikinställningar.

Handlar mest om du själv tycker det är värt pengarna skulle jag säga.

Tack för svar,

Vad tycker du om erbjudandet för det kortet? Är det ett bra pris för ett 980 ti?
Jag vet inte om jag känner att pengarna är helt värt det men känner samtidigt att jag inte har mycket val... Ett 980 kostar ca 2k mindre (bara) och presterar ganska mycket sämre?
Just nu finns inte mycket erbjudanden och jag kanske kan sälja mitt 290 kort nu för ca 1.7k sek och behöver då en ersättare från nvidia... Vad annars borde jag göra..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

Jag hittar inget om den kampanjen på webbsidan. Vet nån här man bär sig åt att ta del - bara att gå in i en affär, eller?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av fass:

@Storage Jar:

Jag hittar inget om den kampanjen på webbsidan. Vet nån här man bär sig åt att ta del - bara att gå in i en affär, eller?

Yes

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Riktigt bra kort! Jag har det och kommer upp i 15560 i 3DMark (Firestrike).

KÖP!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: 165hz/165fps lär du inte få i några moderna spel med ett 980 Ti i 1440P, då behöver du minst 2st, så nej det är snarare underkill (finns det ordet? ). GTA V/1440P = c:a 91 fps med det kortet t.ex.

Men det är ett mycket bra kort så köp det!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

hyehe jag menade inte att jag skulle få till 165hz givetvis.. btw dom extra från 144 till 165 ä'r bara en gimmick.
Jag skrev 165hz för att beskriva vilken skärm jag har, glömt namnet på den.. "Nya swift" kanske är bättre att säga

Men vad tycker ni om priset på kortet i webhallens kampanj? Slå till nu eller vänta på mellandagsrean? Hur mycket billigar ekan det bli tro..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa. Om 5-6 månader kommer nya kort ut och eftersom det är inte bara en utan två nodkrympningar plus ny arkitektur så kommer nya toppkortet antagligen ligga minst 60-70% över 980 Ti.

Visst, visst, "det kommer alltid något nytt runt hörnet" kan jag höra folk säga, men sist dessa två saker hände samtidigt var från Fermi -> Kepler och då såg vi hela 90% prestandaökning.

Sist men inte minst så tycker jag rent spontant att G-sync är lite överhajpat. Jag lirar själv med ULMB och tycker att det är mer värt. G-Sync är bara bra egentligen vid ganska låga FPS. Men det ger mer motion blur. ULMB gör att du kan följa rörelser kristallklart och utan ghosting/delay.

Dock måste du ha ganska höga FPS för att det ska ge effekt. I vilket fall som helst så är ett 980 Ti underpowered för vettiga FPS vid 1440p som andra redan har nämnt. Lira med 1080p nedskalat tills vidare(27" IPS är mer än vettigt för spel, 1440p i desktop/webbläsarläge) och gå upp till 1440p i lite mer lättare spel. Uppgradera sedan till Pascal när konsumtversionerna kommer ut(vilket bör vara Q2 nästa år).

Grattis till köpet av din skärm förresten, jag köpte en likadan under Black Friday

Permalänk
Medlem

Jag kan väl inte köra ULMB med mitt asus 290 ? Eller går det med någon form av hax? Isåfall så behöverjag väl ändå stadida 120fps för att det skall funka bäst?

Skrivet av Umbrellas:

Jag skulle inte köpa. Om 5-6 månader kommer nya kort ut och eftersom det är inte bara en utan två nodkrympningar plus ny arkitektur så kommer nya toppkortet antagligen ligga minst 60-70% över 980 Ti.

Visst, visst, "det kommer alltid något nytt runt hörnet" kan jag höra folk säga, men sist dessa två saker hände samtidigt var från Fermi -> Kepler och då såg vi hela 90% prestandaökning.

Sist men inte minst så tycker jag rent spontant att G-sync är lite överhajpat. Jag lirar själv med ULMB och tycker att det är mer värt. G-Sync är bara bra egentligen vid ganska låga FPS. Men det ger mer motion blur. ULMB gör att du kan följa rörelser kristallklart och utan ghosting/delay.

Dock måste du ha ganska höga FPS för att det ska ge effekt. I vilket fall som helst så är ett 980 Ti underpowered för vettiga FPS vid 1440p som andra redan har nämnt. Lira med 1080p nedskalat tills vidare(27" IPS är mer än vettigt för spel, 1440p i desktop/webbläsarläge) och gå upp till 1440p i lite mer lättare spel. Uppgradera sedan till Pascal när konsumtversionerna kommer ut(vilket bör vara Q2 nästa år).

Grattis till köpet av din skärm förresten, jag köpte en likadan under Black Friday

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nima2001:

Jag kan väl inte köra ULMB med mitt asus 290 ? Eller går det med någon form av hax? Isåfall så behöverjag väl ändå stadida 120fps för att det skall funka bäst?

ULMB fungerar oavsett, men du kan inte köra med både ULMB och G-Sync samtidigt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

@Zcenicx:
Vet att det inte funkar ihop med gsync men visste inte att det fungerade med asus korten..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag kan väl inte köra ULMB med mitt asus 290 ? Eller går det med någon form av hax? Isåfall så behöverjag väl ändå stadida 120fps för att det skall funka bäst?

Dock är det spekuleringar kring hur mycket bättre prestandan kommer bli med den nya generationen och när de kommer att släppas. Vad jag vet finns inget exakt datum så minst ett halvår fram får du räkna med.

Kan du vänta så hade jag också sagt att du ska göra det, men annars är det bara att tuta och köra. Kan ju sälja av eller köra SLI sen när de nya kommer och de gamla går ner i pris.

Permalänk
Medlem

@Wiinis:
Ja.. ösnka bara att det inte vart så mycket problem med SLI så hade valet blivit mycket lättare.. Dessutom är det omöjligt att nå webhallen just nu för att se om de ens finns kvar i lager osv..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nima2001:

@Wiinis:
Ja.. ösnka bara att det inte vart så mycket problem med SLI så hade valet blivit mycket lättare.. Dessutom är det omöjligt att nå webhallen just nu för att se om de ens finns kvar i lager osv..

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/223689-msi_ge... enstaka butiker som har bara västerås som har 2st

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Wiinis:
Ja.. ösnka bara att det inte vart så mycket problem med SLI så hade valet blivit mycket lättare.. Dessutom är det omöjligt att nå webhallen just nu för att se om de ens finns kvar i lager osv..

Finns 980TI för typ samma peng som inte är beroende av kampanj.
Vet inte vad skillnaden är dock.

Permalänk
Medlem

@Wiinis:
Ahh sådär hade man kunnat kolla med givetvis...
Jahopp.. Då vart det kört ändå...
Inga andra erbjudanden på bra nvidia kort någon annan stans heller... Kul....

Visa signatur

Citera för svar!