2 st M.2 Samsung 950 Pro i Raid 0

Permalänk
Medlem

2 st M.2 Samsung 950 Pro i Raid 0

Hej på er

Installerade igår kväll 2 st nya M.2 Samsung 950 Pro 256gb i Raid 0 med ett Msi 170A Gaming M7 moderkort.
detta var inte allt för lätt då jag hade missat att man var tvungen att aktivera WHQL stöd för windows 10 i bios
för att bios ens skulle se de 2 m.2 diskarna i raid läge. när de väl dök upp så kunde jag installera windows 10 relativt
smärtfritt med de nya Intel raid drivarna, fick uppgradera Bios till den nyaste för att windows kunde hitta raid volymen.
har iaf installerat och windows bootar på 3-4 sekunder efter att bios är klar vilket är mycket imponerande, har dock
några frågor om detta, såg i en inställning i bios att man kunde ändra hastigheten för PCI-e som idag är inställd på 32gb/s
nu kommer det jag är dålig på vilken hastighet klarar mitt moderkort av eller de nya m.2 diskarna har för mig att jag läst
att det skulle kunna gå i 64gb/s förklara gärna på hur detta funkar så en trög liten skalle som jag har förstår :). och sen märkte
jag en annan sak. när väl bios var installerat så kopplade jag tillbaka mina andra Sata enheter men märkte då att endast 4 av 5 fungerar
jag ser detta i manualen för Msi moderkortet att om man gör 2 m.2 så funkar endast 4 sata enheter. min fråga är då. varför då?
kan ju lösa detta med att klargöra utrymme på en utav hårdiskarna och ta bort en helt enkelt från installationen men innan jag gör
det vill jag veta varför det inte går att köra mer än 4 sata enheter när man har 2 m.2 diskar installerade eller har jag fattat fel ?

blev ju en del frågor hoppas ni kan besvara dem alla

mvh Guffe

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffe75:

... sen märkte jag en annan sak. när väl bios var installerat så kopplade jag tillbaka mina andra Sata enheter men märkte då att endast 4 av 5 fungerar
jag ser detta i manualen för Msi moderkortet att om man gör 2 m.2 så funkar endast 4 sata enheter. min fråga är då. varför då?
kan ju lösa detta med att klargöra utrymme på en utav hårdiskarna och ta bort en helt enkelt från installationen men innan jag gör
det vill jag veta varför det inte går att köra mer än 4 sata enheter när man har 2 m.2 diskar installerade eller har jag fattat fel ?

mvh Guffe

Det andra är okänt för mig, men att du inte kan ha fler Sata portar är pga PCI-E delen. Du använder så pass många PCI-E banor med din RAID att du inte har nog med dem till att använda resten av SATA portarna.

Ibland tar de av PCI-E kortplatserna också, men det beror på designen av moderkortet och antal PCI-E platser din CPU har.

Permalänk
Medlem

Har kopierat ut 2 bilder från manualen där det klart och tydligt säger att det endast går att använda 4 av 6 Sata portar när man
kör 2 st. m.2 PCI-e kort, bifogar bilderna nedan. men rent tekniskt sett vad är det som gör att sata 5-6 blockeras bara för att man
kör 2 st m.2 diskar.

http://pappersavd36.se/guffe/bild1.png
http://pappersavd36.se/guffe/bild2.png

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffe75:

Har kopierat ut 2 bilder från manualen där det klart och tydligt säger att det endast går att använda 4 av 6 Sata portar när man
kör 2 st. m.2 PCI-e kort, bifogar bilderna nedan. men rent tekniskt sett vad är det som gör att sata 5-6 blockeras bara för att man
kör 2 st m.2 diskar.

http://pappersavd36.se/guffe/bild1.png
http://pappersavd36.se/guffe/bild2.png

Som jag sa, vad jag vet är det en begränsning pga där finns "X" antal PCI-E banor och vägar in till CPU. Du använder en hel del av dem med M.2 4x per enhet för att vara exakt. Det är samma mängd som grafikkort normalt använder (8x) i tex SLI/CF. 115x CPUerna har väldigt begränsat med banor för detta och det visar sig när man trycker in en del uppgraderingar.

Tittar man på bilderna så ser man ju att om du kör M.2 så blir det vissa platser som försvinner beroende på om det är Sata/PCIe. Du kan köra en ensam PCIe i M2_2 och ändå ha allt annat tillgängligt, vilket är vad man förväntar sig normalt att folk gör då det är mest moderna och vettiga lösningen.

Så, M2_1 delar PCIe plats med Sata 5/6 och Sata EX2. Om du kör SATA gränssnitt så delar den med SATA kontrollern.
Och M2_2 delar med Sata 1/2 om du kör SATA läge, troligen för kontrollern då måste ta hand om den enheten (för den kan inte direkt gå till CPUn).

Där finns mao bara 6 "SATA" platser, oavsett hur du använder dem och ett begränsat antal PCI-E platser in till CPUn. Behöver du fler PCI-E banor så är det X99 chipset och 2011 CPU du får titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som jag sa, vad jag vet är det en begränsning pga där finns "X" antal PCI-E banor och vägar in till CPU. Du använder en hel del av dem med M.2 4x per enhet för att vara exakt. Det är samma mängd som grafikkort normalt använder (8x) i tex SLI/CF. 115x CPUerna har väldigt begränsat med banor för detta och det visar sig när man trycker in en del uppgraderingar.

Tittar man på bilderna så ser man ju att om du kör M.2 så blir det vissa platser som försvinner beroende på om det är Sata/PCIe. Du kan köra en ensam PCIe i M2_2 och ändå ha allt annat tillgängligt, vilket är vad man förväntar sig normalt att folk gör då det är mest moderna och vettiga lösningen.

Så, M2_1 delar PCIe plats med Sata 5/6 och Sata EX2. Om du kör SATA gränssnitt så delar den med SATA kontrollern.
Och M2_2 delar med Sata 1/2 om du kör SATA läge, troligen för kontrollern då måste ta hand om den enheten (för den kan inte direkt gå till CPUn).

Där finns mao bara 6 "SATA" platser, oavsett hur du använder dem och ett begränsat antal PCI-E platser in till CPUn. Behöver du fler PCI-E banor så är det X99 chipset och 2011 CPU du får titta på.

Tack för grymt svar. Nu är jag helt införstådd hur det fungerar. Tack så hemskt mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0