Egen server för hemsidor och webbradio

Permalänk
Medlem

Egen server för hemsidor och webbradio

Hallå
Har fått i uppdrag av chefen att kolla upp vad som behövs för att ha en egen server för 4-5 hemsidor och webbradio samt på sikt vill han även kunna köra webb-tv. Vi är ett mediaföretag och ska endast hosta våra egna sidor. Så vad behövs för hårdvara/mjukvara/OS? Vi har just nu 100Mb lina men kan höja till 1Gb om det behövs...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Hur många personer tror ni kommer att använda hemsidan samtidigt? Hur många kommer kolla webradio, och eventuellt hur många på webb-tv? Behövs lite mera information för att kunna ge bra rekomendationer.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi måste backa bandet ytterligare.
Vem sköter er IT på företaget? Ni eller extern bolag?
Hur mycket IT kompetens har ni inom företaget?
Har någon hos er kunskaper i Windows/Linux server?
Varför vill ni ha enheter på ert kontor?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@olol:
Hemsidorna är inte så besökta, skulle gissa på 10-20 användare max. Webbradion har jag mindre koll på då de visserligen sitter i samma lokal men håller sig gärna för sig själva. Dock vill chefen nu ha allt på samma server. Angående web-tv ska det kunna vara 250 samtidiga tittare, då vi ska kunna sända kommunfullmäktige bl.a.

@BrusE:
Det är jag som är företagets IT och nätverks-ansvarige. Började med datorer 1982 och PC sen 1995 så jag är väl rätt kunnig men ingen expert. Jag har testat med Windows Server för 15 år sen men inget Linux ännu.
Anledningen till att ha egen server är att chefen tror det är bättre och billigare... :-/ Just nu har vi det mesta på Loopia och Web One. Ganska billigt men inte särskilt smidigt, Loopia är bara segt tycker jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

@olol:
Hemsidorna är inte så besökta, skulle gissa på 10-20 användare max. Webbradion har jag mindre koll på då de visserligen sitter i samma lokal men håller sig gärna för sig själva. Dock vill chefen nu ha allt på samma server. Angående web-tv ska det kunna vara 250 samtidiga tittare, då vi ska kunna sända kommunfullmäktige bl.a.

@BrusE:
Det är jag som är företagets IT och nätverks-ansvarige. Började med datorer 1982 och PC sen 1995 så jag är väl rätt kunnig men ingen expert. Jag har testat med Windows Server för 15 år sen men inget Linux ännu.
Anledningen till att ha egen server är att chefen tror det är bättre och billigare... :-/ Just nu har vi det mesta på Loopia och Web One. Ganska billigt men inte särskilt smidigt, Loopia är bara segt tycker jag.

Varför inte testa molntjänst? Vilken tillgänglighet måste det vara på denna tjänst? Har du en budget?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE:
Ska kolla upp sånt och föreslå för chefen. Tillgänglighet ska ju vara 24/7 och budgeten är, såklart, minimal.
Har försökt förklara att kvalitet kostar men allt ska vara så billigt som möjligt. Ja, chefen är från Småland

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

@BrusE:
Ska kolla upp sånt och föreslå för chefen. Tillgänglighet ska ju vara 24/7 och budgeten är, såklart, minimal.
Har försökt förklara att kvalitet kostar men allt ska vara så billigt som möjligt. Ja, chefen är från Småland

Vad menar du med minimal? Vad blir det i kronor, cirka? 24/7 ställer krav på hela kedjan. Allt från Internet anslutningen till själva filen som finns på servern.

Vilken SLA har du på er anslutning? Det är ingen ide att lägga ned pengar på att säkra upp servern om er SLA är 8-17 helgfria vardagar.

Min erfarenhet är att chefer inte vet vad 24/7 tillgänglighet kostar. När det kommer till kritan så är 8-17 helgfria vardagar helt OK.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Med så låg last krävs inget monster till server och förbindelse. Men nackdelen med att hosta själv är när det strular. Kan ligga nere en-två dagar på grund av hårdvarufel eller avgrävd Fiber. Sedan får man ha lite koll på hur man konfigurerar servern säkert med.

Ska ni streama och låta folk ansluta direkt mot er får ni ha mer än 100 mbit lina. 1gbit för företag kostar ofta en del. Kanske ni kan få en eller flera sponsorer på sändningarna.