Permalänk
Medlem

250 m trådlöst Point-To-Point

Har behov av en 250 meters trådlös förbindelse mellan två hus.

Minns att det gick att få in en svag signal på en portabel laptop, visade en "plupp" på signalstyrkan, just så mycket att man kunde se SSID. Provade sen aldrig med någon uppkoppling, så har ingen datahastighet att redovisa.

Alt 1.
Ska man därför gå på en 802.11n lösning, med repeatrar i bägge husen? Eventuellt med extern antenn?

Alt 2.
Eller en speciallösning med en "point-to-point" förbindelse såsom med TP-Link CPE210? Denna kan antingen köra standardprotokollen IEEE 802.11b/g/n eller ett strörningsfriare specialprotokoll: TDMA Mode (with Pharos MAXtream enabled)

Vilka ekonomiska "point-to-point" finns det förutom dessa från TP-LINK? Någon med tips eller erfarenheter av lämplig utrustning och vilka prestanda som kan förväntas?

Ref:
http://www.tp-link.com/en/products/list-4581.html
http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-4581_CPE210.ht...

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Hedersmedlem

Ubiquiti har en del liknande produkter också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tror routerboard är lite billigare, http://wiki.mikrotik.com/wiki/Bridging_Networks_with_SXT easy peasy. Men vilket som, det finns M5:or eller bullets från Ubiquiti som funkar dom med.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tack! Både Ubiquiti och RouterBOARD SXT verkar intressanta. Hittade något om Samsung M7 & M5 på tidningssidan M3 - hade inte hört om M5'or tidigare, annat än i biltermer.

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Medlem

TP-Link CPE (Customer Premise Equipment)

Kikade i denna tråd, med förslag på liknande lösning:

Förbättra wifi signal mellan 2 hus med 2st RT-AC66U.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1371999-forbattra-wifi-...

Ser att det finns två varianter från TP-Link:
CPE210 2.4GHz 300Mbps 9dBi Outdoor CPE
CPE510 5GHz 300Mbps 13dBi Outdoor CPE

Samma prestanda i bägge, men kanske är den för lägre frekvens mer utsatt för störningar? Kanske inget problem, eftersom det inte är i stadsmiljö som min undran gäller.

CPE210 eller CPE510?

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk

kom och tänka på dessa?
kan vara värt att kolla upp??

vet inte om de finns i sverige än men kanske går att få tag i via någon sida??

https://youtu.be/LG-AZz_nm5E

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljunganz:

Kikade i denna tråd, med förslag på liknande lösning:

Förbättra wifi signal mellan 2 hus med 2st RT-AC66U.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1371999-forbattra-wifi-...

Ser att det finns två varianter från TP-Link:
CPE210 2.4GHz 300Mbps 9dBi Outdoor CPE
CPE510 5GHz 300Mbps 13dBi Outdoor CPE

Samma prestanda i bägge, men kanske är den för lägre frekvens mer utsatt för störningar? Kanske inget problem, eftersom det inte är i stadsmiljö som min undran gäller.

CPE210 eller CPE510?

Om det inte finns andra nät som kan störa kan du ta 2,4ghz:arna

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Ubiquiti Nanostation Loco M2/M5 om du vill komma undan så billigt som möjligt men ändå vill ha något som är driftsäkert (pålitligt nog för hemmabruk så att det räcker och blir över). Både lätta att konfigurera och det finns massor av hjälp att få genom deras forum om man ändå inte får till det eller springer på något annat problem. Har du helt fri sikt mellan de två punkterna hade jag kört på 5 GHz utan tvekan men om det finns träd eller något annat som kan skymma sikten något så hade jag istället kört på 2,4 GHz.

Cdon säljer en större och kraftfullare modell än Nanostation Loco http://cdon.se/hemelektronik/ubiquiti-networks-nanobeam-m5-19... till riktigt bra pris. Dock ska det tilläggas att du inte får ut bättre hastighet i sig bara för att du krämar på med en massa uteffekt eller har stora antenner utan det gäller att hitta en vettig balans när du konfigurerar, speciellt på relativt korta avstånd så som 250 m. Om du köper två st Nanobeam M5-19 får du vara beredd på att ställa ned uteffekten ganska mycket för att få optimal prestanda över din länk men det är absolut inget dåligt val, speciellt inte till det priset. Nanobeam:en har dessutom en mycket bättre fästanordning med inbyggt rör-/väggfäste som erbjuder samma justeringsmöjligheter som man tidigare bara kunde få med extra väggfästen man fick köpa till separat till Nanostation.

EDIT: Kan tillägga att det trådade interfacet hos Ubiquitis billigare accesspunkter "bara" är 100 Mbit/s vilket redan i sig är en ganska bra begränsning när den trådlösa delen utlovar 300 Mbit/s. I de fall där jag har kört en PtP-länk har jag aldrig haft problem att komma upp i hastigheter kring 85-95 Mbit/s i båda riktningar vilket i stort sett maxar det trådade interfacet.

Permalänk

lösning!

Skrivet av ljunganz:

Har behov av en 250 meters trådlös förbindelse mellan två hus.

Minns att det gick att få in en svag signal på en portabel laptop, visade en "plupp" på signalstyrkan, just så mycket att man kunde se SSID. Provade sen aldrig med någon uppkoppling, så har ingen datahastighet att redovisa.

Alt 1.
Ska man därför gå på en 802.11n lösning, med repeatrar i bägge husen? Eventuellt med extern antenn?

Alt 2.
Eller en speciallösning med en "point-to-point" förbindelse såsom med TP-Link CPE210? Denna kan antingen köra standardprotokollen IEEE 802.11b/g/n eller ett strörningsfriare specialprotokoll: TDMA Mode (with Pharos MAXtream enabled)

Vilka ekonomiska "point-to-point" finns det förutom dessa från TP-LINK? Någon med tips eller erfarenheter av lämplig utrustning och vilka prestanda som kan förväntas?

Ref:
http://www.tp-link.com/en/products/list-4581.html
http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-4581_CPE210.ht...

Hej!

Jag har själv lite erfarenhet av detta!

Jag använder idag 2st Tp-Link CPE510 där kompisen som har fiber delar med sig till mig med dessa antenner.

en är uppsatt hos honom som *host* och min är inställd som *client*.

vi har ca 60m mellan oss, men dessa fungerar ju på upp till 15km .)

Vi har hinder emellan oss som är lite jord & stenar samt ibland så står det bilar parkerade i siktlinjen. Dock så upplever jag inte detta som ett problem!
Jag får en hastighet enligt länken Hastighets test!

det var lite fiff med att få dessa att fungera, men allt löste sig med en mjukvaru uppdatering

dessa kostar ca 700kr st och kommer med allt du behöver för att koppla in enheten till ditt nätverk

Kan inte rekomendera dessa nog!! Skulle dock vilja byta dem mot ubiquti men har inte upplevt det some tt måste.
Jag spelar dagligen CS vilket är ett väldigt Ping krävande spel, och har kanske nån dropp då och då men det är kanske 3grr på 2h i nån mille sekund

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

Jag har nu inhandlat 2 st TP-LINK CPE210.

Var först lite förvirrad över manual-guiderna till de olika konfigureringsalternativen, tänkte först använda alternativet "BRIDGE", men fick det inte att koppla upp. Till slut körde jag på alternativet att konfigurera den ena som "ACCESS POINT" och den andra som "CLIENT".

Hade problem med konfigurerings programvaran på MS EDGE och MS IE, bäst funkade Google Chrome i dels nya WIN10 samt gamla XP. Även lankablar, en del var korsade, ställde till problem i början.

TP-LINK skickar sina CPE210 med adressen 192.168.0.254, så jag behövde en dator med fast IP typ 192.168.0.200 att jobba ifrån. Min router ger annars DHCP med start från 192.168.1.1

Började med att uppdatera burkarna med senaste f/w 1.3.3.

En fördel med att köra i AP/Client-konfig, är att man nyttjar det störningståligare proprietära och krypterade protokollet MAXtream, vilket även gör att stationerna inte blir åtkomliga för vanliga IEEE802.11 användare.

För tillfället har jag bara anslutit en Laptop till klient-stationen, vilket i test i samma rum funkat klockrent. Återstår nu att testa på litet större avstånd, ty det verkliga är knappt 200 meter och inte 250 meter, som jag gissade i första inlägget.

Intressant var att min Laptop tilldelades samma IP-adress vid anslutningen till klient-burken, som den tidigare hade, då den kopplades direkt till routern. Även AP-burken kopplas ju till samma router förstås.

Funderar senare på alternativt en switch eller en trådlös router att koppla till klient-burken. Om det blir en router även där borta, så kanske det räcker med att konfigurera den i driftläget "Access Point", men hur det görs, får jag klura ut litet senare.

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Medlem

TP-LINK CPE210 Point to Point Link

Den ena burken (TP-LINK CPE210) går ju som "Access Point" i en PTP-förbindelse. Klienten låses till MAC adressen för APn. Dessutom har jag slagit på MAC filtrering på APn, för att endast tillåta min i detta fall enda klient.

Kör Pharos MAXtream TDMA på APn, med uteffekt i maxläget, 11dBm (13mW). (Vet inte om "Test Mode" tillåter mer effekt?) Har SNR 31dB (-72dBm/-102dBm) hos klienten.

Har runt 10Mbit/s i upplänk/nedlänk för tillfället. Räknar med bättre värden, när jag monterat upp burkarna på respektive yttervägg, över en del skymmande vegetation.

Är nöjd och verkar vara rätt pryl för mina behov.

Återstår att konfigurera om den extra routern borta hos klienten i fritidshuset. Just nu har den fått adressen tilldelad 192.168.1.200, när den är kopplad till hemmets router (192.168.1.1) via TP-LINK-förbindelsen. Sitter jag hemma, då kommer jag inte in i fritidshusets router. Ska därför prova att ändra om den från standard driftläge "trådlös router" till "Access Point".

Så här skriver t.ex. ASUS:
(I Access Point (AP) läge ansluter RT-AC66U till en trådlös router via en Ethernet-kabel för att förlänga den trådlösa signaltäckningen till andra nätverksklienter. I detta läge är brandväggs-, IP-delnings- och NAT-funktionerna inaktiverade som standard.)

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Medlem

Ja det är dumt att ha två routrar i följd. Så kör den i AP-länge. Du kommer märka förbättring när du får upp dem högre.

Permalänk

HJÄLP med Ubiquiti Nanostation Loco M2

Skrivet av megamats:

Kan rekommendera Ubiquiti Nanostation Loco M2/M5 om du vill komma undan så billigt som möjligt men ändå vill ha något som är driftsäkert (pålitligt nog för hemmabruk så att det räcker och blir över). Både lätta att konfigurera och det finns massor av hjälp att få genom deras forum om man ändå inte får till det eller springer på något annat problem. Har du helt fri sikt mellan de två punkterna hade jag kört på 5 GHz utan tvekan men om det finns träd eller något annat som kan skymma sikten något så hade jag istället kört på 2,4 GHz.

Cdon säljer en större och kraftfullare modell än Nanostation Loco http://cdon.se/hemelektronik/ubiquiti-networks-nanobeam-m5-19... till riktigt bra pris. Dock ska det tilläggas att du inte får ut bättre hastighet i sig bara för att du krämar på med en massa uteffekt eller har stora antenner utan det gäller att hitta en vettig balans när du konfigurerar, speciellt på relativt korta avstånd så som 250 m. Om du köper två st Nanobeam M5-19 får du vara beredd på att ställa ned uteffekten ganska mycket för att få optimal prestanda över din länk men det är absolut inget dåligt val, speciellt inte till det priset. Nanobeam:en har dessutom en mycket bättre fästanordning med inbyggt rör-/väggfäste som erbjuder samma justeringsmöjligheter som man tidigare bara kunde få med extra väggfästen man fick köpa till separat till Nanostation.

EDIT: Kan tillägga att det trådade interfacet hos Ubiquitis billigare accesspunkter "bara" är 100 Mbit/s vilket redan i sig är en ganska bra begränsning när den trådlösa delen utlovar 300 Mbit/s. I de fall där jag har kört en PtP-länk har jag aldrig haft problem att komma upp i hastigheter kring 85-95 Mbit/s i båda riktningar vilket i stort sett maxar det trådade interfacet.

Hej.

Suttit hela dagen med detta....
Nu har min mosters granne net at once 200/200 lina.
Och satt upp en Ubiquiti Nanostation Loco M2.

Har hållt på hela dagen utan att bli klokare eller komma nära att komma in!!

Dumma frågor kommer här.

Den inkommande sladden sitter rätt.
MEN: Vart ska jag ha utgående nätverkssladd?

I en router?
Eller i en Dator?

Eller i en router och vidare till dator.

Kommer bli tokig och tacksam för alla svar!!

Med vänlig hälsning Ronny uppgiven och känner mig som en 90-åring som aldrig sett ngt med it förut......

Permalänk
Medlem

@makemyday70:

Har du två Nanostation Loco M2? Det bör du ha om du vill kunna få någon hastighet att tala om, ingen aning om du ens kan ansluta med bara en Nanostation mot en vanlig router/AP på något längre avstånd. Om du sitter på sidan utan Internet-anslutning och ska "ta emot" så ska du koppla antingen din dator/switch/AP mot porten i PoE-adaptern som är märkt LAN. Om du konfigurerat din Nanostation rätt så ska den fungera som en trådlös kabel, alltså att den är helt transparent mot resten av nätverket.

När du väl kopplat rätt där så får du logga in på din Nanostation via dess webbinterface och konfigurera den. Antagligen måste du sätta en fast IP-adress på din dator för att kunna nå webbinterfacet.

Permalänk

Har 2

@megamats: Har en ute hos grannen och en max 50 meter emot som vi dragit kabel in på.

Så ska lan in i en router och sen dator eller hur??

Får inte upp sidan där jag ska konfigurera nano....

Fel router?
För slö dator?

fiber är 2007200 så det ska räcka åt oss med bradband o tv.

Köpt det ihop då han hade det.

Men blir tokig på kopplingen!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makemyday70:

Hej.

Suttit hela dagen med detta....
Nu har min mosters granne net at once 200/200 lina.
Och satt upp en Ubiquiti Nanostation Loco M2.

Har hållt på hela dagen utan att bli klokare eller komma nära att komma in!!

Dumma frågor kommer här.

Den inkommande sladden sitter rätt.
MEN: Vart ska jag ha utgående nätverkssladd?

I en router?
Eller i en Dator?

Eller i en router och vidare till dator.

Kommer bli tokig och tacksam för alla svar!!

Med vänlig hälsning Ronny uppgiven och känner mig som en 90-åring som aldrig sett ngt med it förut......

Du skaffar lämpligen ett par, som du skriver så antyder du att du bara har en accesspunkt och då kan du inte göra en brygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

[quote postid="17248868" userid="130967" name="mrqaffe"]
Du skaffar lämpligen ett par, som du skriver så antyder du att du bara har en accesspunkt och då kan du inte göra en brygga. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/72/6c/11/726c1145fe8388069fbd00d9b6b9f8dd.jpg

[/Nu har vi två.

Så en hos grannhuset och en på hennes.

Sladd och poi med lan indraget.

Bara frågan vart lan ska in i??
Datot router eller var.
Tv boxarna kom idag också.

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makemyday70:

[quote postid="17248868" userid="130967" name="mrqaffe"]
Du skaffar lämpligen ett par, som du skriver så antyder du att du bara har en accesspunkt och då kan du inte göra en brygga. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/72/6c/11/726c1145fe8388069fbd00d9b6b9f8dd.jpg

[/Nu har vi två.

Så en hos grannhuset och en på hennes.

Sladd och poi med lan indraget.

Bara frågan vart lan ska in i??
Datot router eller var.
Tv boxarna kom idag också.

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte riktigt din fråga då lan ska anslutas i respektive accesspunkt (via poe injektorn) ena uttaget är märkt lan eller har du annan märkning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Router... Har den dosan på bilden såklart

@mrqaffe: Det är en exakt sån!

Min fråga är mest.
Vart ska lan in i?

En router eller datorn eller router till dator?

Funkar det med en router extrem från Telia jag har fått efter problem eller måste det vara en "fri".

Den router dom har är gammal zyxel och klarar inte 200/200. Tror den är 50-100?

Tacksam för svaren

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makemyday70:

@mrqaffe: Det är en exakt sån!

Min fråga är mest.
Vart ska lan in i?

En router eller datorn eller router till dator?

Funkar det med en router extrem från Telia jag har fått efter problem eller måste det vara en "fri".

Den router dom har är gammal zyxel och klarar inte 200/200. Tror den är 50-100?

Tacksam för svaren

Det är svårt att förstå vad du menar, varje Nanostations PoE injektors lanuttag ska anslutas till lanet i respektive hus, vad du har för router påverkar inte funktionen av den trådlösa bryggan mellan husen och det går bra att använda Telias enhet då den som sagt inte kommer att påverka bryggan på nått sätt.
En brygga ersätter en kabel mellan husen, den kommer inte att fungera som accesspunkt eller switch osv utan det är "en trådlös kabel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att förstå vad du menar, varje Nanostations PoE injektors lanuttag ska anslutas till lanet i respektive hus, vad du har för router påverkar inte funktionen av den trådlösa bryggan mellan husen och det går bra att använda Telias enhet då den som sagt inte kommer att påverka bryggan på nått sätt.
En brygga ersätter en kabel mellan husen, den kommer inte att fungera som accesspunkt eller switch osv utan det är "en trådlös kabel"

Hoppas jag fattat rätt

Nytt försök kl 12 imorgon.

Hoppas ngn är här om det strular
Tack

Skickades från m.sweclockers.com