Kompressor på offert, bra att göra rent dator invärtes ?

Permalänk
Medlem

Kompressor på offert, bra att göra rent dator invärtes ?

Hej Swecs !

Köpte precis denna för att ha i hushållet, inte minst för egen del att rengöra datorn. Tänkte kolla om ni tycker det är ett bra val ?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Står ju bland annat oljefri, någon som kanske har den och kan ge feedback, eller kanske rekommenderar någon annan bra liknande prisklass ?

Tack för er hjälp !

Permalänk
Medlem

När man komprimerar luft så bildas kondens, denna kondens följer med ut om du inte dränererar tanken med jämna mellanrum. Gärna varje gång du använder kompressorn.

Permalänk
Medlem

Även jag är ute efter en liknande maskin, följer tråden med intresse!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@beh:

Denna har tydligen ingen tank utan direkt tar luften från omgivningen, så vet inte om då det blir lika kondens, om än inte så mycket mer ?
Kollade på tillbehör och där fanns ingen kondens/vattenavskiljare, men kanske ingår i paketet, eller kanske då inte behövs i denna modell ?

Permalänk

@Gunior: Tack för tips! Köpte en igår och tror att man hyfsat snabbt räknar hem investeringen då tryckluft på burk är löjligt dyrt.

Liten å smidig är den, fast den låter ju fan...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk

Finns vattenavskiljare att köpa, bl.a på Biltema.

Exempelvis denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Länk
Permalänk
Medlem

@Slowpoke66:

Kul att tips uppskattats Köpte du till vattenavskiljare, passar motsvarande från Jula eller fixade du från annanstans ?
Ska gå förbi senare och fixa, super iallafall att det verkar funka super, och ljudnivån kan man motverka med musik i hörlurar

Vet du om kompressorn har r 1/4 koppling, eller har adapter för det inkluderat. Tack för svar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

@Slowpoke66:

Kul att tips uppskattats Köpte du till vattenavskiljare, passar motsvarande från Jula eller fixade du från annanstans ?
Ska gå förbi senare och fixa, super iallafall att det verkar funka super, och ljudnivån kan man motverka med musik i hörlurar

Vet du om kompressorn har r 1/4 koppling, eller har adapter för det inkluderat. Tack för svar !

Du har ju en och kan kolla?
Det ser ut som att det är en vanlig pickadoll på bilden och då är den en vanlig 1/4 på slangen från kompressorn. Men är inte helt säkert.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Gunior:

@Slowpoke66:

Kul att tips uppskattats Köpte du till vattenavskiljare, passar motsvarande från Jula eller fixade du från annanstans ?
Ska gå förbi senare och fixa, super iallafall att det verkar funka super, och ljudnivån kan man motverka med musik i hörlurar

Vet du om kompressorn har r 1/4 koppling, eller har adapter för det inkluderat. Tack för svar !

Köper nog en vattenavskiljare på Biltema efter tipset från @Danielsan123.
Tror det är 1/4-koppling, men är inte säker.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

@Igelkott:

Inte öppnat min ännu då öppet köp ej gäller vid öppnad förpackning. Men ska se om jag kan få testa på plats.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

@Igelkott:

Inte öppnat min ännu då öppet köp ej gäller vid öppnad förpackning. Men ska se om jag kan få testa på plats.

Har nu köpt den ovan nämnda vattenavskiljaren från Biltema och kan härmed bekräfta att den passar. Således är det 1/4-koppling på den.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

@Igelkott:

Inte öppnat min ännu då öppet köp ej gäller vid öppnad förpackning. Men ska se om jag kan få testa på plats.

Skrivet av Slowpoke66:

Har nu köpt den ovan nämnda vattenavskiljaren från Biltema och kan härmed bekräfta att den passar. Således är det 1/4-koppling på den.

Hallå där! Är det bra tryck på kompressorn? Fungerar den bra osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Kote:

Tjenare ! Ja det motsvarar väl typ tryckluft på burk men iallafall tar det inte slut

Med vattenavskiljaren blev den lite klumpig vid handtaget och nedåt men inget jag klagar på för mycket, varit en del att göra så inte hunnit testa på dator ännu men kanske blir idag

Dock kan tillägga, utöver vattenavskiljare behövs det en del adapters för att få den att passa, så räkna med cirka 150 kr extra i investering adapters + vattenavskiljare. Trots det, definitivt prisvärt ( dock fick lite andra tankar när inet nu körde 50 kr för luftburkarna XD ).

Så kan hittils fortfarande rekommendera det baserat på det jag har rengjort hititls ( tangentbord mm ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Hallå där! Är det bra tryck på kompressorn? Fungerar den bra osv?

Min kompis köpte den men ska försöka lämna tillbaks pga för hög ljudnivå för dagligt behov.
Det var förvånansvärt bra tryck i den. För att blåsa rent nån pryl lite då och då verkar den perfekt för. Väldigt skönt att inte ha en tank att oroa sig för. Men den går å andra sidan inte att använda till verktyg och målning tex. Duty cycle var 1,5 min drift per 10 min och vad jag förstod så stängde den inte av sig själv när den nått upp till ett tryck, men ska inte svära på det. Däremot stängde den av sig ifall den blev överhettad, vilket jag inte tror inträffar de första 5 min i varje fall.

Det ingick dessutom blåspistol, om än inte den bästa.
Vattenavskiljare är väl upp till var och en men jag hade inte känt behov av en.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

@beh:

Denna har tydligen ingen tank utan direkt tar luften från omgivningen, så vet inte om då det blir lika kondens, om än inte så mycket mer ?
Kollade på tillbehör och där fanns ingen kondens/vattenavskiljare, men kanske ingår i paketet, eller kanske då inte behövs i denna modell ?

Vad ska du ha vattenavskiljare till när den inte har tank? Det blir ju ingen kondens.

Permalänk
Medlem

@Dunde:

Haha bra fråga, var en av mina funderingar som aldrig blev besvarad och tänkte att för 80 kr, synd att vara dumsnål. Plus för sakens skull nu när man inte kan lämna tillbaka filtret eller adapterna, så kan man väl fortsätta använda det

Permalänk

Är det säkert att använda på dator, tänker på statiskt elektricitet etc?

Har du provat utan vattenavskiljare? Kondens?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

@beh:

Denna har tydligen ingen tank utan direkt tar luften från omgivningen, så vet inte om då det blir lika kondens, om än inte så mycket mer ?
Kollade på tillbehör och där fanns ingen kondens/vattenavskiljare, men kanske ingår i paketet, eller kanske då inte behövs i denna modell ?

Skrivet av Dunde:

Vad ska du ha vattenavskiljare till när den inte har tank? Det blir ju ingen kondens.

Nej, jag såg att det var en modell utan tank nu. Sorry för att jag förde dig på villospår.

Permalänk
Medlem

@beh:

Haha lugnt, bjud på lunch nästa gång du kommer förbi huset så är saken biff

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Är faktiskt lite småsugen på denna, men hur pass hög ljudnivå talar vi om? Går det att jämföra med typ en dammsugare eller kommer man bli vräkt om man drar igång den i en lägenhet?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Är ljudnivån egentligen ett bekymmer? Hörselskydd använder man ju iallafall eftersom det låter som fan när luften blåser, dessutom brukar man ju inte blåsa ur datorn varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Igelkott: Är faktiskt lite småsugen på denna, men hur pass hög ljudnivå talar vi om? Går det att jämföra med typ en dammsugare eller kommer man bli vräkt om man drar igång den i en lägenhet?

Skrivet av samots:

Är ljudnivån egentligen ett bekymmer? Hörselskydd använder man ju iallafall eftersom det låter som fan när luften blåser, dessutom brukar man ju inte blåsa ur datorn varje dag.

Det står angivet 97 Db, och jag tycker även utan är det väl inte så illa, och lägger jag över ett par hörlurar ( Logitech G930 ) så funkar prima att dämpa det mesta " oljudet ". Sedan är väl inget man rekommenderar 10 på natten men under dagen är ju helt ok, tycker själv att både bakmaskin och dammsugare kan låta likvärdigt ( med reservation för vilken modell man har såklart och hur den låter XD ) .

Funkar prima att rensa lös damm från såväl hyllor, hörn, lite allt möjligt, blir trycket lite för starkt så kan man enkelt undvika lättare saker från att flyga iväg med att ha handen före munstycket och få luften att sprida sig utåt 360 grader, utmärkt för hyllor med lättare föremål.

Gällande vattenfilter, har hittills inte sett någon fukt i det, ska dock inte svära att det inte kommer bli, får se under en längre tid man använt den + självfallet för att undvika den " dåliga luften " så kan man väl ställa den ute , med längre tryckslang blåsa rent inne i huset och med vattenfiltret inte oroa sig lika mycket.

Hyfsat lätt att bära med sig, hade önskat dock att kabeln till själva apparaten skulle vara löstagbar med en ventil, så räcker inte 3 m kabeln som kan vara lite styv ibland, så får man väl med adapter skaffa längre kabel. Pistolen är helt ok, kan vara lite för stor med tryckmätaren men har man redan en utan eller ska skaffa, så lär det inte vara något problem.

Så ger det 8/10 , minus för ej ventil, styv slang, och andra smågrejer men i slutändan, en bra luftkompressor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Igelkott: Är faktiskt lite småsugen på denna, men hur pass hög ljudnivå talar vi om? Går det att jämföra med typ en dammsugare eller kommer man bli vräkt om man drar igång den i en lägenhet?

Finns olika dammsugare. Men kanske som en billigare grovdammsugare.
En vanlig kompressor låter nog mer. Men denna stannar ju inte utan matar på sålänge den används.
Jag hade upplevt den som för ljudlig om jag använde den en halvtimme om dagen. Men för att blåsa rent elektronik blir det ju snarare 10 min i månaden. Alldeles utmärkt för det ändamålet. Bättre än min tysta kompressor med tank, eftersom man måste invänta att den bygger upp tryck för att få ordentligt med blås.
Grannen kommer knappt höra den. Troligtvis inte alls om du inte kör nattetid.

Skrivet av samots:

Är ljudnivån egentligen ett bekymmer? Hörselskydd använder man ju iallafall eftersom det låter som fan när luften blåser, dessutom brukar man ju inte blåsa ur datorn varje dag.

Ja hörselskydd hjälper till för ergonomin. Men för vissa ändamål kan ljudnivån vara ett bekymmer. Som komplement till dammsugaren vid allmän städning. Denna kompressor bryter kvällsstämningen och höjer adrenalinet jämfört med en tyst konsumentdammsugare.

Rekommenderar för övrigt denna blåspistol med liten mynning för bra tryck http://www.rubart.de/METABO-601579000-Blaspistole-BP-10-p1003... om man nu hittar den nånstans.

Och uppmanar generellt till att inte rikta tryckluft mot hud. Det gäller framförallt kompressorer med tankar där rostflisor kan följa med luften ut. Då vill man inte ge ansiktet en härlig svalkande vind samtidigt kan jag lova. Även om det känns soft sålänge det bara är luft.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N