AMD Radeon R9 "Gemini" med dubbla Fiji-kretsar släpps i december

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 "Gemini" med dubbla Fiji-kretsar släpps i december

Om ingenting händer de närmsta timmarna missar AMD sin utlovade höstlansering för nästa flaggskepp dubbla grafikkretsar, utan alltmer pekar mot att det blir något innan årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gemini? Realy?

Vilket geni kom fram till det namnet?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en tävling med chans att vinna det där kortet...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Gemini? Realy?

Vilket geni kom fram till det namnet?

Gemini betyder tvilling så ett mer logiskt namn är svårt att hitta. Jag tycker det är ett utmärkt namn. Mycket bättre än "x2" och liknande tramsigheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tittar man på bilden med kretskortet som är publicerad här: http://www.legitreviews.com/amd-fiji-arrives-radeon-r9-fury-x... (nära botten på sidan), och man utgår från att PCI-e kontakten är 89 mm lång (vilket den är enligt specifikationen). Så får man att kortet är någon stans mellan 24-24,5 cm långt, och i och med att strömanslutningen sitter där den gör så behövs nog ett chassi som har plats för minst 27 cm långt grafikkort för att få plats med kablarna.

Dock är det fortfarande riktigt grymt gjort att få plats med dubbla kretsar på ett såpass litet kort ändå. Dock kommer ju snart nästa generation som enligt vad de själva ha sagt skall ha dubbel prestanda per watt, vilket gör att nästa generations högpresterande kort skall ha minst lika bra prestanda som detta. SÅ man kan ju då undra om det är värt att skaffa ett. Då singel kort >> multi GPU lösning.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad kortet var kort. HBM for the win

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Lite off-topic (eller kanske inte), men är kort med dubbla kretsar verkligen något att ha? Minns att när jag för ett par år sedan funderade på ett GTX 690 men slog aldrig till på det p.g.a. problem med SLI. Hur kommer det sig att kort med dubbla kretsar ökar i popularitet (eller de kanske inte gör det?)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Jäklar vad kortet var kort. HBM for the win

Verkligen kort kort. Hihi.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Borde maxa 375 watt, vilket inte känns så farligt, så länge prestandan finns där.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Undra hur kyllösningen kommer se ut. 240mm radiator? Eller kanske 2 pumpar och 2x120

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lite off-topic (eller kanske inte), men är kort med dubbla kretsar verkligen något att ha? Minns att när jag för ett par år sedan funderade på ett GTX 690 men slog aldrig till på det p.g.a. problem med SLI. Hur kommer det sig att kort med dubbla kretsar ökar i popularitet (eller de kanske inte gör det?)?

Själv klarar jag inte av microsuttering så jag kör aldrig SLI igen.
Men vill man ha hög prestanda så finns det inget val. Så det är väl en avvägning. Och många verkar lägga ribban på att allt ska vara ultra och de ska hålla 60fps i 1080p eller 1440p - och då kan SLI vara ett måste.

En sak till. Är ju lite mer krångel med SLI och gillar man att hålla på med datorer så är det ju "mer att hålla på med".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Själv klarar jag inte av microsuttering så jag kör aldrig SLI igen.
Men vill man ha hög prestanda så finns det inget val. Så det är väl en avvägning. Och många verkar lägga ribban på att allt ska vara ultra och de ska hålla 60fps i 1080p eller 1440p - och då kan SLI vara ett måste.

En sak till. Är ju lite mer krångel med SLI och gillar man att hålla på med datorer så är det ju "mer att hålla på med".

True, gillar själv inte microstuttering och försöker därmed undvika Crossfire/SLI själv (lite svårt nu när GTX 780 säljs för 1500-2000 kr och kan ge mig ungefär samma prestanda som ett GTX 980). Men jag är lite fascinerad över att det finns en målgrupp som faktiskt köper grafikkort med dubbla kretsar istället för ett grafikkort och därefter ytterligare ett för Crossfire/SLI. Oftast är grafikkort med dubbla kretsar ganska dyra, och samtidigt är de även lägre klockade gentemot grafikkort med singel-kretsar (t.ex. GTX 690 gentemot 2x GTX 680). Så varför (om man exkluderar p.g.a. platsbegränsningar) köpa ett kort med dubbla grafikkretsar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

True, gillar själv inte microstuttering och försöker därmed undvika Crossfire/SLI själv (lite svårt nu när GTX 780 säljs för 1500-2000 kr och kan ge mig ungefär samma prestanda som ett GTX 980). Men jag är lite fascinerad över att det finns en målgrupp som faktiskt köper grafikkort med dubbla kretsar istället för ett grafikkort och därefter ytterligare ett för Crossfire/SLI. Oftast är grafikkort med dubbla kretsar ganska dyra, och samtidigt är de även lägre klockade gentemot grafikkort med singel-kretsar (t.ex. GTX 690 gentemot 2x GTX 680). Så varför (om man exkluderar p.g.a. platsbegränsningar) köpa ett kort med dubbla grafikkretsar?

Om man bortser från plats så är nog svaret "kul". Alltså rena hobbyköp, e-penis eller "ha det värsta" (för dem som inte förstår bättre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Gemini? Realy?

Vilket geni kom fram till det namnet?

Titan, och sedan Titan X! För X låter så jävla ballt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lite off-topic (eller kanske inte), men är kort med dubbla kretsar verkligen något att ha? Minns att när jag för ett par år sedan funderade på ett GTX 690 men slog aldrig till på det p.g.a. problem med SLI. Hur kommer det sig att kort med dubbla kretsar ökar i popularitet (eller de kanske inte gör det?)?

Har man en liten låda med väldigt höga krav så är det väl de enda som alternativet om man inte har plats för SLI/XFire.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Det kortet kommer bli ganska stort. AMD måste ju klämma dit en redigt stor kylare för att kunna hålla ner temperaturen.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

True, gillar själv inte microstuttering och försöker därmed undvika Crossfire/SLI själv (lite svårt nu när GTX 780 säljs för 1500-2000 kr och kan ge mig ungefär samma prestanda som ett GTX 980). Men jag är lite fascinerad över att det finns en målgrupp som faktiskt köper grafikkort med dubbla kretsar istället för ett grafikkort och därefter ytterligare ett för Crossfire/SLI. Oftast är grafikkort med dubbla kretsar ganska dyra, och samtidigt är de även lägre klockade gentemot grafikkort med singel-kretsar (t.ex. GTX 690 gentemot 2x GTX 680). Så varför (om man exkluderar p.g.a. platsbegränsningar) köpa ett kort med dubbla grafikkretsar?

För min del, är det ett stort plus att behöva köpa ett vattenblock istället för 2. Det blir 2 kablar mindre att dra från nätagget, dvs. 2 kablar mindre att sleeva eller specialbeställa. Samt att det är lättare att få ett bra luftflöde i lådan med bara 1 kort. Samt slipper jag tänka på vilken PCIE plats kör i 8x, 4x eller 16x hastigheter då det är lite olika från moderkort till moderkort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Gemini? Realy?

Vilket geni kom fram till det namnet?

Klart bästa namnet på ett GPU-kort hittills.
Får mig att tänka på

NASA's Gemeni mission 1965-1966 som gick ut på att docka två rymdkapslar i rymden

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag på denna skönhet från robot wars!

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Om man bortser från plats så är nog svaret "kul". Alltså rena hobbyköp, e-penis eller "ha det värsta" (för dem som inte förstår bättre).

Skrivet av ClintBeastwood:

Har man en liten låda med väldigt höga krav så är det väl de enda som alternativet om man inte har plats för SLI/XFire.

Precis det jag trodde!

Skrivet av Gambit_2K:

För min del, är det ett stort plus att behöva köpa ett vattenblock istället för 2. Det blir 2 kablar mindre att dra från nätagget, dvs. 2 kablar mindre att sleeva eller specialbeställa. Samt att det är lättare att få ett bra luftflöde i lådan med bara 1 kort. Samt slipper jag tänka på vilken PCIE plats kör i 8x, 4x eller 16x hastigheter då det är lite olika från moderkort till moderkort.

Detta tänkte jag inte på faktiskt, verkar finnas ganska mycket positivt med detta. Kan tänka mig själv att det skulle vara bättre med ett sådant kort i ett väldigt litet bygge också då man sparar på både plats och vikt. Men hur är det med strömförsörjningen - om man märker att man inte behöver köra SLI/Crossfire, är det möjligt att stänga av ena kretsen helt och hållet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Borde maxa 375 watt, vilket inte känns så farligt, så länge prestandan finns där.

Tror det kommer dra ca 450w i full load

Permalänk
Medlem

@Icte: Iom de nya AMD drivrutinerna är det väldigt lätt att slå av och på crossfire per speltitel. Men du kan givetvis gå in i enhetshanteraren i windows och deaktivera den ena GPUn om man skulle vilja det av ngn anledning. Men jag är osäker om det stänger av den, den kommer ju vara i idle då skulle ja tro, och dra runt 16W-20W när den inte används vilket inte är mkt

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Icte: Iom de nya AMD drivrutinerna är det väldigt lätt att slå av och på crossfire per speltitel. Men du kan givetvis gå in i enhetshanteraren i windows och deaktivera den ena GPUn om man skulle vilja det av ngn anledning. Men jag är osäker om det stänger av den, den kommer ju vara i idle då skulle ja tro, och dra runt 16W-20W när den inte används vilket inte är mkt

Låter bra detta, funderade på om den andra kretsen körs också i load samtidigt som den första gör det om man inte har SLI/Crossfire på, men detta gör att jag nog kommer att fundera på att skaffa ett sådant kort till nästa bygge! Får se hur Gemini presterar först!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Kortet kommer ju säkert leverera superbra.
Men kylarlösningen.....
Är ju där allt skiter sig.
Gemene man vill köpa nytt grafikkort sätta det på plats,installera lite nya drivers,klart.
Men det här jävla bihanget till kylare,ehh,var ska denna grunka få plats.
Tror jag köper Nvidia istället,tror jag många tänker då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Kortet kommer ju säkert leverera superbra.
Men kylarlösningen.....
Är ju där allt skiter sig.
Gemene man vill köpa nytt grafikkort sätta det på plats,installera lite nya drivers,klart.
Men det här jävla bihanget till kylare,ehh,var ska denna grunka få plats.
Tror jag köper Nvidia istället,tror jag många tänker då.

Fast det är knappast ett kort för gemene man. Som entusiast är det mycket möjligt att man har platsen i sitt chassi.

R9 Nano däremot är ett kort som hade passat utmärkt för gemene man om det nu inte hade varit så dyrt. Riktigt fint litet kort, men priset som sagt något i överkant.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Lite off-topic (eller kanske inte), men är kort med dubbla kretsar verkligen något att ha? Minns att när jag för ett par år sedan funderade på ett GTX 690 men slog aldrig till på det p.g.a. problem med SLI. Hur kommer det sig att kort med dubbla kretsar ökar i popularitet (eller de kanske inte gör det?)?

I tester tycker jag sådana kort dominerat på bra. Jag har också trott att man slipper problemen som microstutter och annat krafs med SLI/CF när man använder ett kort, men så kanske inte är fallet? Någon som har någon erfarenhet eller bättre påläst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Icte: Nej den andra kretsen körs inte i load varken i SLI eller crossfire vid dessa fall:

Om spelet inte stödjer SLI eller Crossfire
Om man aktivt valt att spelet inte ska stödja det.
Man har stängt av den ena kretsen via tex. devicemanager.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

I tester tycker jag sådana kort dominerat på bra. Jag har också trott att man slipper problemen som microstutter och annat krafs med SLI/CF när man använder ett kort, men så kanske inte är fallet? Någon som har någon erfarenhet eller bättre påläst?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tyvärr så är microstutter problemet kvar även på en dubbelmacka. Men det kan vara bättre än vid en 2 kortslösningen. Men i de flesta fall beror det helt på spelen. Om man får mkt stutter i ett spel med en 2 kort i crossfire så kommer man garanterat även få det med ett dubbelmacka kort i crossfire.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|