Hittar inget när jag söker i startmenyn Windows 10

Permalänk
Medlem

Hittar inget när jag söker i startmenyn Windows 10

Hej

Jag har ett otroligt irriterande fenomen med min Windows 10 installation.

I alla år har jag använt mig av funktionen att jag klickar på Windows flaggan på tangentbordet så startmenyn poppar upp.

Sen skriver jag bara programmet/appen jag vill köra eller några bokstäver av dessa namn. Text "kalk" (för kalkulator), paint osv ni förstår.
Men detta fungerar inte på min installation av Windows 10.

Jag kan välja att söka i "mina grejer" då hittar jag ibland filer på datorn men aldrig saker i startmenyn.
Jag har varit i kontakt med MS Sverige, varpå de av någon anledning bara la på luren när jag lyckats förklara vad problemet var (jag tycker överlag att MS support i Sverige är riktigt dålig och otrevlig)

Kontaktade USA supporten istället, denna var mycket hjälpsam men de verkar inte ha hört om problemet tidigare. Vi provade ställa om min dator till engelska så cortana etcetera fungerar då börja den hitta saker i MS store alltid något. Men den sökte fortfarande inte i innehållet i startmenyn.

Är det någon som har en idé på hur man kan lösa detta? Då det är väldigt frustrerande.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min Windows 10-maskin.

Började med att jag hittade alla appar när jag sökte efter de, men kunde inte starta några av de. Försökte installera om de med diverse kommandon, men allt failade.

Tröttnade och skapade en ny användarprofil till mig. Allting fungerande kalas under ungefär en dag, men nu hittar jag inga appar alls när jag söker efter de.

Handlar bara om appar för mig, program så som Outlook, Firefox m.m. fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett liknande problem, trycker upp startmenyn och börjar skriva. Då hittar den vissa program direkt (ex. Chrome, Steam och några till) men inte andra (ex. League of Legends). Dessa som inte hittas finns inte heller under "All Apps" på startmenyn. Har försökt googla fram någon lösning men inte blivit klokare på det :(.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du prövade genom supporten, men lyckades nyligen lösa ett annat underligt sökproblem i Windows 10 genom att helt enkelt göra en "reset" av Windows Search enligt följande (fungerar även att utföra i Win10 trots länkens ålder):
http://brandonlive.com/2007/04/20/faq-how-to-completely-reset...

Kanske värt att pröva även i detta fall?

Permalänk
Medlem

Off topic: Av någon anledning får jag inte notiser när någon skriver i min tråd, "följer" tydligen inte min egen tråd...

On topic: Jag har lyckats lösa problemet!!!

Jag har gjort följande:

Steg 1. (tveksam om de hade någon effekt då jag gjorde fler grejer efter).
Kill process Explorer.exe via Task Manager.

Delete this registry key.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderTypes\{ef87b4cb-f2ce-4785-8658-4ca6c63e38c6}\TopViews\{00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Start process Explorer.exe via Task Manager.

Steg 2. (detta var lösningen för mig tror jag)

Go to Indexing Options in the Control Panel (you can just search for 'index').
Click the Modify button to get the Indexed Locations window.
Expand your OS disk and check the checkboxes for Program Files and Program Files (x86).
It may take a few minutes for everything to start working the way you're hoping for.

dvs. Gå in i kontrollpanelen, "sök" i kontrollpanelen skriv bara "index". Välj indexeringsalternativ, sedan avancerat och sist "återskapa".

Steg två för mig för att få det att fungera var.

Klicka på Windowsflaggan. Skriv "services.msc" tryck enter. Leta upp "Windows Search", Högerklicka på denna (innan du högerklickar på denna så kan du se status för applikationen om den körs eller inte. Min kördes inte), klicka på rullen där det står "startmetod". Välj AUTOMATISK. Efter detta tvångsstartar du den genom att klicka på "start".

NU kan du även se i listan över alla tjänster om den är aktiv eller inte.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Nudel
Verkar lovande Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

@Nydell
Verkar lovande Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Inne under indexeringslternativ kan du lägga till extra mappar osv, själv la jag även till hela min C-disk man vet aldrig när man vill hitta något där

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

@Nydell
Verkar lovande Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Hjälpte tyvärr inte för mig. Kan fortfarande inte hitta några appar eller Store.

Dessutom har jag mer problem att DPIn i vissa program blir typ 300%. Hade samma problem i min gamla profil också.

Jag hatar Windows 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Hjälpte tyvärr inte för mig. Kan fortfarande inte hitta några appar eller Store.

Dessutom har jag mer problem att DPIn i vissa program blir typ 300%. Hade samma problem i min gamla profil också.

Jag hatar Windows 10...

Hitta appar i Windows store stöds inte i svenska versionen. Den styrs av cortana så du vet det. Hittar du tex Paint om du söker på de?

Körs "Windows search" på datorn? (Tryck Ctrl alt del och kolla processer). Du kan även kolla msconfig att den finns med där!

Är startmenyn med i dina indexerade mappar?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb