Rädda data från hårddisk med RAW-"filsystem"

Permalänk

Rädda data från hårddisk med RAW-"filsystem"

Tja!
I lördags kväll så råkade jag av misstag stöta mot min powerknapp på datorn så att den stängdes av. Eftersom att det var sent så startade jag inte om datorn. När jag Sedan startade upp datorn på söndagen så tog det väldigt långt tid för Windows att starta och när jag väl kom in i Windows så märkte jag att den ena hårddisken var borta från explorer. Jag öppnade datorn och kände att den snurrade på som vanligt. Jag öppnade diskhantering och såg där att disken stod med filsystem "RAW" och var "felfri".

Efter vidare sökning verkar det som att filsystemet har blivit korrupt om jag fattat det rätt. Jag har även fattat det som att man ska kunna rädda datan med hjälp av mjukvara. Guiderna som jag läste gav mig inte så mycket. Så jag undrar:

Kan man rädda delar eller all data?
I så fall med vilket program?
Gratisprogram?

Datan är inte helig men jag vill rädda den om det är möjligt då jag fortfarande ser värde i den.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

Recuva från piriform har jag använt mig av i många år. Gratis och lättanvänt. Användes förra helgen för att hämta upp lite filer på en formaterad disk.
https://www.piriform.com/recuva

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Recuva från piriform har jag använt mig av i många år. Gratis och lättanvänt. Användes förra helgen för att hämta upp lite filer på en formaterad disk.
https://www.piriform.com/recuva

Ska kolla in det! Tack

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

RAW innebär att partitionstabellen pajjat. Brukar kunna fixas med testdisk.

Okej, körs det bara på disken då eller krävs en ny disk som man jobbar mot?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

RAW innebär att partitionstabellen pajjat. Brukar kunna fixas med testdisk.

Jag har för mig att testdisk ändå kräver en hel del kunskaper. Jag fattade inte ett jota när jag behövde rädda min disk.
Det verkar som att det var lite enklare än jag trodde. Jag hade för mig att det var nödvändigt att manuellt redigera tabellen, men det verkar lätt beroende på fallet.
Disken jag räddade var inte raw, men det var NTFS på en gammal disk som började gå långsamt och få fel.

Jag använde photorec, det är gjort av samma upphovsmän som testdisk tror jag. Photorec plockar filer från en disk och lägger dem på en annan, dock stödjer det bara vissa filer då det måste ha det så kallade *magic number* som jag tror filer ofta har i sig som identifierar dem eller nåt sånt. Det går att lägga in egna magic numbers men om du bara har bilder, filmfiler och musik, dokument eller liknande så kommer photorec klara av det.

Ovanliga filer får du testa något annat med. Recuva kanske går, men jag trodde Recuva användes på diskar som var mountade.

Photorec måste köras från liveusb eller livecd. Testdisk verkar gå bra inifrån windows vilket jag inte trodde.

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

ddrescue är ett annat program som är väldigt kraftfullt, däremot tror jag att ddrescue endast rippar en hel disk till en annan, så som dd gör. Det är alltså bättre att använda ddrescue om man vill spara diskinnehåll i sin helhet utan att plocka bort specifika delar, som photorec gör.

Jag rippade med ddrescue från en 1TB disk till en annan, körde chkdsk på disken med kopian och plötsligt klarade chkdisk av att fixa den så windows kunde läsa.

Förresten kan nog ddrescue vara användbart om man vill prova att reparera partitiontable med test disk, då kan man göra en kopia och köra test disk utan att riskera att sabba originaldisken mer, och om det går fel med kopian kan man bara göra en ny.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag har för mig att testdisk ändå kräver en hel del kunskaper. Jag fattade inte ett jota när jag behövde rädda min disk.
Det verkar som att det var lite enklare än jag trodde. Jag hade för mig att det var nödvändigt att manuellt redigera tabellen, men det verkar lätt beroende på fallet.
Disken jag räddade var inte raw, men det var NTFS på en gammal disk som började gå långsamt och få fel.

Jag använde photorec, det är gjort av samma upphovsmän som testdisk tror jag. Photorec plockar filer från en disk och lägger dem på en annan, dock stödjer det bara vissa filer då det måste ha det så kallade *magic number* som jag tror filer ofta har i sig som identifierar dem eller nåt sånt. Det går att lägga in egna magic numbers men om du bara har bilder, filmfiler och musik, dokument eller liknande så kommer photorec klara av det.

Ovanliga filer får du testa något annat med. Recuva kanske går, men jag trodde Recuva användes på diskar som var mountade.

Photorec måste köras från liveusb eller livecd. Testdisk verkar gå bra inifrån windows vilket jag inte trodde.

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

ddrescue är ett annat program som är väldigt kraftfullt, däremot tror jag att ddrescue endast rippar en hel disk till en annan, så som dd gör. Det är alltså bättre att använda ddrescue om man vill spara diskinnehåll i sin helhet utan att plocka bort specifika delar, som photorec gör.

Jag rippade med ddrescue från en 1TB disk till en annan, körde chkdsk på disken med kopian och plötsligt klarade chkdisk av att fixa den så windows kunde läsa.

Förresten kan nog ddrescue vara användbart om man vill prova att reparera partitiontable med test disk, då kan man göra en kopia och köra test disk utan att riskera att sabba originaldisken mer, och om det går fel med kopian kan man bara göra en ny.

Okej, min disk var NTFS med framför allt bilder och filmer på. Men det verkar vara smidigast med "ddrescue" i så fall, eller? Är det bara att köra det från den ena disken till den andra då eller krävs något mer?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om du använde en GPT-disk så kan Linux återskapa partitioneringen på disken då det finns dubbla uppsättningar av partitionstabellen, något som Windows inte klarar vad jag vet.

För övrigt finns det bra program för att skapa diskavbildningar och avancerade partitioneringsprogram som kan hitta förlorade partitioner. Som diskar (disks) och GParted.

Kör du en Linux Live-ISO kan du köra direkt från ett usb-minne utan att installera något.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Okej, min disk var NTFS med framför allt bilder och filmer på. Men det verkar vara smidigast med "ddrescue" i så fall, eller? Är det bara att köra det från den ena disken till den andra då eller krävs något mer?

Min gissning är att ddrescue skulle kunna vara bra tillsammans med att du försöker reparera partitionstabellen i kopian ddrescue skapar med hjälp av testdisk.

Om partitionstabellen är paj så kommer ddrescue inte låta dig läsa datan direkt ändå. Testdisk eller liknande måste användas för att reparera partitionstabellen, eller så används photorec direkt men då får du alla filer dumpade i mappar som förmodligen blir enorma. Photorec är en "last resort" anser jag.

Som jag förstår programmen:

ddrescue är kanske inte nödvändigt, det är ett program för att göra backups på lagringsmedia som "sjunger på sista versen".
Testdisk är väl till för att reparera saker som inte chkdsk m fl inte klarar av.
Photorec är för att "rippa" filer som photorec klarar av att rippa till en annan disk. Det blir rörigt, filer kommer att få nya namn. Photorec är så skoj att om du har filer i filer, exempelvis mpegs på en iso avbild så kommer photorec ibland att rippa mpegs från iso avbilden. Med andra ord, photorec skapar en rejäl hög med röra som man får sortera själv.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Om du använde en GPT-disk så kan Linux återskapa partitioneringen på disken då det finns dubbla uppsättningar av partitionstabellen, något som Windows inte klarar vad jag vet.

För övrigt finns det bra program för att skapa diskavbildningar och avancerade partitioneringsprogram som kan hitta förlorade partitioner. Som diskar (disks) och GParted.

Kör du en Linux Live-ISO kan du köra direkt från ett usb-minne utan att installera något.

Jag vet inte om jag hade GPT. Men det borde det väl vara?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits