SLI 970 (ett antal problem)

Permalänk
Medlem

SLI 970 (ett antal problem)

Tjo allihopa, jag beställde nyligen ett Asus 970 Turbo för att köra SLI med mitt MSI Tiger kort. Men jag har stött på ett antal problem, så jag börjar lista dem nedan.

1. Många spel kraschar datorn (monitor 1 blir svart och efter en stund kraschar drivrutinerna, men under denna tiden har datorn dött helt, ingenting funkar, inte ens CAPS lock).

2. När jag stänger av SLI via kontrollpanelen så låser sig mitt MSI grafikkort på 540MHz och den blir aldrig upplåst, jag måsta starta om datorn. Och ja, det andra kortet klockas då ner till 540MHz också på grund av detta, när jag sätter på SLI igen. Och ja, jag har checkat energisparläges-inställningar och allt sånt är som det ska vara.

Detta är vad jag stött på än så länge, jag kanske uppdaterar tråden efter hand med nya buggar jag hittar. Jag har nämligen aldrig haft SLI/CF innan. Det enda jag inte testat ännu är att bara köra med det nya kortet och se vad för resultat jag får osv, jag får göra det imorgon.

Men just nu skulle jag uppskatta om ni kan lösa mina nuvarande problem. Nedan finner ni mina relevanta specs:

PSU: Fractal Design Tesla 650W Gold 80+
CPU: Intel Core i7 4790K (med 4,7GHz OC)
GPUs: MSI Tiger & ASUS Turbo GTX 970 (stock för tillfället, OC gör dock ingen skillnad när det kommer till krascher m.m)
RAM: Kingston HyperX Savage 2 x 4GB 1600MHz & Crucial Ballistix 2 x 4GB 1600MHz
Moderkort: ASUS Z97-A

Samt att jag har 2 monitors (om det nu kan spela någon roll).

Permalänk

Måste göra dig besviken i många fall så funkar det INTE att köra två olika kort i SLI även om det är 970 kort, det testade jag och det var inte ens nära att funka. Jag var tvungen att köpa två likadana 970 kort. Enligt vad jag har lyckats läsa mig till så är det endast kort som följer referens designen som går att koppla ihop om det är olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

Känns som att 650W är lite snålt.

Permalänk

ingen fara jag kör på ett 650 agg. Inga problem, och det är två Windforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Känns som att 650W är lite snålt.

Googlat runt osv, och det ska lätt räcka. Speciellt med Turbo-versionen.

Skrivet av Rinsewood:

Måste göra dig besviken i många fall så funkar det INTE att köra två olika kort i SLI även om det är 970 kort, det testade jag och det var inte ens nära att funka. Jag var tvungen att köpa två likadana 970 kort. Enligt vad jag har lyckats läsa mig till så är det endast kort som följer referens designen som går att koppla ihop om det är olika tillverkare.

Jo jag vet, min kompis har SLI 970 och sa att vissa spel kraschar med SLI aktiverat. Men jag kan inte avaktivera det utan att mitt grafikkort låser sig på 540MHz Core Clock.

Men ASUS Turbo versionen är referens, menar du kanske att man borde ha två referens-kort? För det har han men han har samma problem.

Vad är det för referens design du menar annars? Gäller detta för de modeller jag har eller? Turbo-kortet är visserligen nyare än de andra men ja..

Permalänk

Två likadana kort från samma tillverkare eller två referns från olika tillverkare men då måste referenskorten följa referensen till punkt och pricka, som jag fick det förklarat så är det tillverkarnas olika biosversioner och olika sätt att utnyttja 970 kretsen det är inte stora saker som skiljer. men det är nog för att det ska skita sig jag försökte med ett Zotac 970 och ett Gigabyte Windforce och det sket sig å de fullkomligaste. Jag köpte ett till Windforce och det sparkade igång direkt och har funkat utan problem sen dess, lite Inspector profiler och sådant förståss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Två likadana kort från samma tillverkare eller två referns från olika tillverkare men då måste referenskorten följa referensen till punkt och pricka, som jag fick det förklarat så är det tillverkarnas olika biosversioner och olika sätt att utnyttja 970 kretsen det är inte stora saker som skiljer. men det är nog för att det ska skita sig jag försökte med ett Zotac 970 och ett Gigabyte Windforce och det sket sig å de fullkomligaste. Jag köpte ett till Windforce och det sparkade igång direkt och har funkat utan problem sen dess, lite Inspector profiler och sådant förståss.

Såvitt jag vet är det BIOS-versionen som är avgörande och inte hur PCBn ser ut. Borde ju bara gå att flasha ena kortet med BIOS från det andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Två likadana kort från samma tillverkare eller två referns från olika tillverkare men då måste referenskorten följa referensen till punkt och pricka, som jag fick det förklarat så är det tillverkarnas olika biosversioner och olika sätt att utnyttja 970 kretsen det är inte stora saker som skiljer. men det är nog för att det ska skita sig jag försökte med ett Zotac 970 och ett Gigabyte Windforce och det sket sig å de fullkomligaste. Jag köpte ett till Windforce och det sparkade igång direkt och har funkat utan problem sen dess, lite Inspector profiler och sådant förståss.

Ok, för jag köpte kortet på rea nämligen, fick det för bara 2.4k. Jag skulle kunna lämna tillbaks det men jag tycker inte det är värt att köpa ett nytt av mitt nuvarande för i alla fall 3.2k. Så om det går att i alla fall lösa problemet att kortets Core Clock låser sig på 540MHz när jag stänger av SLI så kan jag leva med det.

Det är väl jobbigt i början att vissa spel kan frysa datorn, men då vet jag det till efteråt och kan stänga av SLI. Jag behöver det inte ens alltid ändå.

Skrivet av SimpLar:

Såvitt jag vet är det BIOS-versionen som är avgörande och inte hur PCBn ser ut. Borde ju bara gå att flasha ena kortet med BIOS från det andra?

Frågan är; går det att flasha ett grafikkort? Har ingen aning.

Permalänk

Det går att byta bios men då måste du få tag i en bios som du vet fungerar, jag kan för lite för att ge dig ett råd som du kan lita på och jag vill inte leda dig på fel vägar. Sen är det inte säkert att det går att få tag i en bios som går att köra på två olika kort.

Men det finns dom som kan mycket mer om detta än jag, hoppas nån kan lösa det åt dig.

Sen å andra sidan tycker jag att det är värdelöst att inte NVIDIA har gjort det så att det funkar.

Har dom inte det kortet som du har du kanske kan få lägga mellan mot ett likadant som du har. För om man får det att funka så har du bra fart i burken.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Kanske att korten blir överhettade som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Kanske att korten blir överhettade som är problemet?

Inte alls, de toppar inte ens över 60 grader. Men jag hittade felet med 540MHz klockningen, det är MSI Afterburner som gjorde det. Funkar genom att stänga av och sätta på programmet.

Men ja, i värsta fall får jag kanske returnera kortet, det scalar inte så bra ändå märkte jag. Och de gör tydligen så att över 60 FPS slutar ena kortet arbeta (typ) så du kan/måste höja indtällningarna MEN jag har 144Hz skärm och jag kan inte få 144 FPS i krävande spel men jag kan t.ex köra på Ultra med 4k DSR på 80-100 FPS. Så det var lite synd.

Tja, jag visste riskerna med SLI 970 men detta var lite väl Nvidia..

Permalänk
Medlem

Skall du köra SLI så kör 2 identiska kort. Med identiska så menas inte "2 stk random 970", men 2 absolut identiska utgåvor. Det är en anledning till att allt annat leder till mer strul än nöje, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Inte alls, de toppar inte ens över 60 grader. Men jag hittade felet med 540MHz klockningen, det är MSI Afterburner som gjorde det. Funkar genom att stänga av och sätta på programmet.

Men ja, i värsta fall får jag kanske returnera kortet, det scalar inte så bra ändå märkte jag. Och de gör tydligen så att över 60 FPS slutar ena kortet arbeta (typ) så du kan/måste höja indtällningarna MEN jag har 144Hz skärm och jag kan inte få 144 FPS i krävande spel men jag kan t.ex köra på Ultra med 4k DSR på 80-100 FPS. Så det var lite synd.

Tja, jag visste riskerna med SLI 970 men detta var lite väl Nvidia..

Har du satt "prefer maximum performance" i nvidias kontrollpanel? Kanske kan vara därför det inte vill arbeta mer.

För övrigt går diskussionen om att man måste ha två identiska kort ifrån allting jag har hört om SLI. Stämmer detta verkligen? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du satt "prefer maximum performance" i nvidias kontrollpanel? Kanske kan vara därför det inte vill arbeta mer.

För övrigt går diskussionen om att man måste ha två identiska kort ifrån allting jag har hört om SLI. Stämmer detta verkligen? :/

Nejdå, det hade jag satt redan (min kompis hade det problemet och det hjälpte att göra som du sa) men i mitt fall var det faktiskt MSI Afterburner som på något roligt sätt orsakade det. Var svårt att hitta, men där finns andra där ute som också hade det problemet.

Och ja, tydligen är det så att om du vill ha en relativt stabil SLI-konfiguration ska du köra samma modell, med samma BIOS och allting. Men inte ens då tycks det funka.

Min kompis kör på två MSI Referens 970. Det är så bra det kan bli för en SLI-konfiguration (enligt er åtminstone). Då har korten samma modell, tillverkare, BIOS och allt möjligt som behöver vara samma. Och de är båda referenskort, så de är så nära Nvidias stock-referens som ni pratade om, som möjligt. Men han kan inte få det att funka i de flesta spel. Händer ofta att han får blackscreen och så kraschar datorn.

Jag trodde lite mer att det var just hans kort som var lite knasiga, men det visade sig att det är SLI i sig (åtminstone i 900-serien eller 970) som inte funkar för fem öre.

Så fram tills att jag får höra från folk att det funkar bra kommer jag aldrig köra SLI igen, möjligtvis CF. Får tyvärr returnera mitt kort, såg fram emot prestandakicken jag skulle/borde fått. :/

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra CPU i std-klock för att se om det gör någon skillnad med krascherna?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Sen jag skaffade två LIKADANA kort har det funkat som schmmööööret i stekpannan det bara flyter, men man får googla efter profiler till Nvidia inspector. Men om man bara bemödar sig den lilla tiden det tar så funkar det ypperligt.

Däremot så är det skitdåligt av speltillverkarna att dom inte bryr sig om att koda för flera GPUer, det är lika illa som att det knappt är spel som stödjer CPU med fler än två kärnor.

Men det går fort att det kommer profiler till SLI för nya spel ... oftast bara en dag eller två.

Men med en profil som funkar så har du nästan ett 980Ti för 3000 spänn, det tycker jag är okay.

och jag håller med, det vore fan på tiden att NVIDIA klargör att man MÅSTE ha på pricken lika kort för att det ska funka. Det fick jag lära mig den hårda vägen.

Permalänk
Skrivet av Rinsewood:

Men med en profil som funkar så har du nästan ett 980Ti för 3000 spänn, det tycker jag är okay.

(gånger två)

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk

Jag har EVGA GTX970 SSC+ SLI med Gigabyte G1 GTX 970 och de funkar utmärkt tillsammans, jag tror inte det är något problem med olika kort. Kanske är Turbokortet lite slö pga blowerkylare?

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII