Permalänk
Medlem

Windows 10 Blue Screen

Hej!

Köpte en ny dator för drygt en månad sen och för 2 veckor sedan började datorn få blue screen men sedan starta om sig själv. Sökte upp felet men hittade ingen relevant information och då datorn fungerade klockrent annars tänkte jag inte mer på detta.

Förra veckan fick jag återigen blue screen men den här gången kunde jag ej starta om datorn. Fick alltså blue screen på uppstart varje gång.
Jag kan komma in i BIOS, jag kan även starta datorn i felsäkert läge men mer än så går inte. Jag har prövat att systemåterställa, men även det resulterar i blue screen..
Vet inte vad jag ska göra, har sökt runt lite men hittar ingen som har haft liknande problem.

Värt att notera är att jag har köpt alla komponenter för sig och byggt ihop datorn, men allt fungerade bra tills för två veckor sedan.

Den vanligaste blue screen koden som dyker upp är CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT. Låter detta som ett hårdvarufel eller mjukvarufel? Snackade med webhallen idag men de kunde inte ge mig ett rakt svar, för att de skulle göra en felsökning måste jag betala 150 :- / komponent. Kan vara skönt att ha ett hum om vilken del det kan vara fel på.

Permalänk
Medlem

Kan vara en mjukvara som orsakar det. Vad har du för temp på CPU/GPU? Prova avinstallera virusprogrammet och installera nytt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har du överklockat?

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan vara en mjukvara som orsakar det. Vad har du för temp på CPU/GPU? Prova avinstallera virusprogrammet och installera nytt.

Tempen ligger på runt 50 grader på CPU, har ej kollat GPU. Har inget virusprogram.. Det enda jag har installerat är Steam, Lol och Skype.

Skrivet av dazelou:

Har du överklockat?

Nej inte alls, känner inte att jag behöver det för vad jag spelar.

Permalänk
Medlem

Här finns bra guide till ditt problem.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Här finns bra guide till ditt problem.

Tack ska testa imorgon!
Finns det ingen risk att det är ett hårdvarufel? I så fall vad är det troligast fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wCker^^*:

Tack ska testa imorgon!
Finns det ingen risk att det är ett hårdvarufel? I så fall vad är det troligast fel på?

Har du läst länken? Det är processorn som orsakar felet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Om du byggt den själv är väll chansen stor att du inte ställt in det som krävs i bios (spänning/timings) eller missat nån strömkabel till moderkortet (4-8p).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har du läst länken? Det är processorn som orsakar felet.

Ja jag läste allt. Men för att fixa problemet säger de att jag ska uppdatera drivrutinerna? Det jag syftade på är om chansen finns att något är helt rökt, alltså att det inte går att lösa med enbart drivrutiner.
Som sagt kan jag inte systemåterställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om du byggt den själv är väll chansen stor att du inte ställt in det som krävs i bios (spänning/timings) eller missat nån strömkabel till moderkortet (4-8p).

Mycket möjligt, men är det inte konstigt att det fungerade utmärkt till för ca 2 veckor sedan om jag har kopplat fel från början?

Permalänk
Medlem

Idag kan jag inte ens sätta på datorn. Fläktarna på både CPU och GPU går igång men ingen bild. Det jag dock upptäckte idag är att en röd lampa lyser på moderkortet. EZ DEBUG LED, CPU står det intill.

Så som jag har förstått det så bör detta innebära att processorn är rökt, men vissa menar att det kan ha o göra med att man har fel ram till moderkortet?
Mitt moderkort http://www.msi.com/product/motherboard/support/B150M-BAZOOKA....
Mitt ram http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224713-corsai...

Kan detta orsaka problem?
Tips??