Diskussionstråd Acer Predator XB271HU

Permalänk

Diskussionstråd Acer Predator XB271HU

Nu är det bara knappa veckan kvar innan leverans på de första (?) och jag tänkte att de första köparna, vilket inkluderar mig själv, kanske kan återkoppla här för att få ut eventuell entusiasm eller frustration ur systemet. Eller varför inte 'recensera' produkten för att locka eller avhysa de eventuellt intresserade.

Så till att börja med, är det någon annan här som beställt sitt exemplar?

Permalänk

Kan väl uppdatera tråden, förhoppningsvis är jag inte den enda personen på sweclockers med en beställning inlagd för xb271hu, och inte heller den enda intresserad av den självklara konkurrenten till pg279q.

Jag har beställt mitt exemplar från Elgiganten, och dessvärre finns både 9/12 och 13/12 som möjliga lanseringsdatum.

Av vad jag läst mig till, på främst Overclockers forum, tycks det vara hög byggkvalitét på stativ, och att en annorlunda teknik används för att fästa bezeln/panelen - vilket resulterar i både en tunnare bezel/ram och vad som tycks vara ett mirakel; färre exemplar med störande BLB. Med det sagt är inte BLB eliminerat, men av användarrecensionerna att döma har ytterst få störande BLB i pratitet med 270hu, desto fler med minimal BLB i acceptabla färger (icke gul-orange, utan silver-vit-grå) och till och med ett par helt skonade farsoten.

Panelen i sig har dock fortfarande sina problem här och där, med de udda döda pixlarna, lite väl stark IPS-glow på vissa exemplar och med en låg risk för den "gula hinnan" som pg279q har gjort sig känd för. Däremot skall den helt vara fri från obalanser i färg (den gula hinnan verkar vara ett ovanligt tillverkningsfel, har bara sett två rapporter om felet - och kan till viss del kalibreras bort ), och skall ha en väldigt jämn och fin bild.

Av mycket att döma ligger de flesta problemen hos AOC. Att Acer tagit sig i kragen på riktigt ser jag på med försiktig optimism och vill invänta ytterligare användarrecensioner. Och självklart väntar jag på de hett efterlängtade recensionerna, från bland annat TFT ( verkar dröja dock ).

Finns där någon i etern som månne stött på en recension från utomlandet? Eller till och med anskaffat sig en från Amazon i brist på tålamod?

Permalänk
Medlem

Spännande, jag var själv inne på på denna skärm men slog till på en Acer xb270hu istället. Verkar som jag fick en med samma mjukvara som sitter i Acer xb271hu. Min skärm går alltså att köra i 165hz vilket är lite kul. Inga döda pixlar men BLB som stör lite nere i högra hörnet. Vet inte hur mycket man ska acceptera, men det kanske bara är så att det inte blir bättre än så här.

Återkom gärna med lite info/bilder sen när du har fått din. Jag har fortfarande rätt till återköp ett tag och fortfarande lite sugen på xb271hu (om den nu är bättre).

Permalänk

Ska absolut se till att ladda upp bilder, bör få mitt exemplar xtrax innan eller efter helgen.
Ja vart också inne på 270hu först, men är dessvärre inget fan av pianolack.
Skillnaderna mellan de två skärmarna är väl egentligen bygget och g-sync v2. V2 ger utöver dp även hdmi, om än inte med samma hz som dp.

Men bygget verkar lovande, att det kompenserar för problemen ips haft.
Har följt overclockers forum och finns nog bara ett ex av de tjugotal som ägarna visat som haft onormal blb,
Dock har ett par fått döda pixlar, något som inte kan skyllas på acers bygge dock.
Hör och häpna har de med problemskärmar fått perfekta ex i ersättning, så verkar vara riktig otur som förser en med en dålig 271.

sen är det klart man kan få tag i en bra 270, men jag tar gärna den extra tusenlappen för ett bättre bygge och en matt finish - vilket får bli en avägning i ditt fall

Permalänk

Detta är skrivet på min nya skärm!

Elgiganten tänkte inte berätta att den kommit tidigare, utan fick sonika ett sms från posten om att den låg hos ombudet..

Har bara tittat snabbt, men hittar inga missfärgningar, smuts eller döda pixlar.
Stativet ser oerhört mycket bättre ut i verkligheten, och den tunna ramen får min gamla benQ 24" att se ut som en 90-talare.

Mobilkameran ville inte fånga ögonblicket så att säga, får återkomma när systemkameran är tillgänglig.

Som det ser ut har jag minimal blb en bit upp från vänster och lite i högra hörnet, men är oerhört trött och kan inte lita på mina ögon.
Jag har aldrig haft en led-belyst ips innan, min gamla benQ tippar jag på har annan sorts belysning - av tjockleken att döma.
I vilket fall ska jag pröva lite spel och dylikt innan jag bestämmer mig för om jag verkligen märker det vid användning.

Jag återkommer med bilder och tankar!

Permalänk

Du får gärna mäta kanten / bezel, rätt nyfiken på om den är tunnare än pg279q 😉

Permalänk

Bezeln är definitivt tunnare på xb271, knappa 6mm

I övrigt är skärmen felfri utöver vad jag tror är minimal blb, men kan också vara glow då det minskar/ökar när man flyttar huvudet -men som syns mer från långt håll än nära, i vänstra hörnet.
Vare sig det är blb eller glow är det inget jag stör mig på, och ser mycket bättre ut än många 270 och pg279 jag sett på video/bilder.

Permalänk

man tackar för kollen, såg däremot att den har en utbuktande underdel, kan du se om det är något som skulle vara ivägen om man kör 3st i surround? vill minnas att jag haft någon tidigare skärm där jag var tvungen att skala av en del av underdelen för att få skärmarna så nära varandra som möjligt...
jag tänker mig främst vid 30-45 graders vinkel.

ledsen för min "kantterror" men har inte hittat något med mitt googlande

glömde skriva vilken vinkel...
Permalänk

neder-delen av skärmen buktar ut ca 2.5-3mm från bezeln, så ja, man får skala av en liten del av plasten för att få till vinkeln gissar jag på

Permalänk
Medlem

Verkar som Acer lyckats få ihop en riktigt bra skärm! Följt Overclock i 5-6 dagar och majoriteten är supernöjda. Denna beställs på lördag. Äntligen!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Efter problem med två stycken Asus ROG Swift PG279Q chansade jag och gjorde en beställning på en Acer XB271Hu från Electroworld som vid tillfället hade 10% rabatt på gamingskärmar, skärmen dök upp i fredags och jag kan bara säga äntligen Efter Asus skärmarna hade jag nästan gett upp hoppet men Acer skärmen jag fick är helt svart över hela skärmen dvs. ingen blb Inga döda pixlar och den tunna skärmkanten är riktigt nice det är nästan så man blir sugen att skaffa två till

Det enda som jag kan klaga på är Acers meny och den "fula" foten som de av någon anledning tycker ser bra ut, kan hålla med om att den såg lite bättre ut i verkligheten men då skärmen har vesa standard så går ju det att lösa enkelt. Menyerna är som vanligt med många skärmar, man skall klicka och stega och bekräfta fram och tillbaka men o andra sidan kalibrerar man bara skärmen i början sen är man aldrig där och pillar något mer, det trevliga är att det finns 3 profiler som går att förkonfigurera vilket innebär att du bara behöver klicka på en av snabbknapparna när du vill ha en viss konfiguration som t.ex: surf, spel och film.

Acer XB271Hu Monitor driver: Download

Skärmtest:
http://tft.vanity.dk/
http://tft.vanity.dk/monitorTest_scale.html

UFO Test:
http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Blackie: Grattis! Får min imorgon, hoppas verkligen på en vinst i lotteriet.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Åh jag är så jävla sugen på att köpa denna skärm!

Jag funderar på att beställa den från Inet. Men eftersom jag har aldrig behövt returera något till de så vet jag inte om jag vågar.. har någon av er erfarenhet med Inet retur-service? Dela gärna med er!

(Jag tänkte ifall man får en "måndagsexamplar")

Visa signatur

"Det finns ting som är oändliga: Universum och mänsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker." A.Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@Blackie: Grattis! Får min imorgon, hoppas verkligen på en vinst i lotteriet.

Håller tummarna

Skrivet av Yasse92:

Åh jag är så jävla sugen på att köpa denna skärm!

Jag funderar på att beställa den från Inet. Men eftersom jag har aldrig behövt returera något till de så vet jag inte om jag vågar.. har någon av er erfarenhet med Inet retur-service? Dela gärna med er!

(Jag tänkte ifall man får en "måndagsexamplar")

Du har ju 14 dagars ångerrätt

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat på en ROG Swift PG279Q, men eftersom Asus verkar ha helt värdelös QC så har jag avvaktat för att se vad denna skärmen har att erbjuda, eftersom dom flesta verkar positiva, så har jag också slagit till på en som kommer i slutet av veckan.

Här är ett bra inlägg förresten där den jämförs med PG279Q: http://www.overclock.net/t/1554247/build-log-vegas-2015-chrom...

Permalänk
Medlem

@Blackie: Tack för tummarna! Inga döda pixlar, Inget damm, Så lite BLB i övre högra hörnet att det är bara löjligt att jag bara nämner det. Fan vilken skärm!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@Blackie: Tack för tummarna! Inga döda pixlar, Inget damm, Så lite BLB i övre högra hörnet att det är bara löjligt att jag bara nämner det. Fan vilken skärm!

Kul! Grattis

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Vad tycker folket? Skicka tillbaka eller ej ?

Hej!

Jag fick mitt exemplar från Inet idag. Jag sitter just nu och testar BLB och letar efter dödapixlar. Jag lyckas hitta en dödpixel tyvärr

(ganska osynlig dock)

Bilderna är tagna med min systemkamera med ISO värdet på 100. Ljusstyrka 100. Inga andra ändringar.

Vad tycker folket? Existens av en dödapixeln stör mig..

Visa signatur

"Det finns ting som är oändliga: Universum och mänsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker." A.Einstein

Permalänk
Medlem

Vart sitter pixeln?
Jag hade nog inte orkat returnera för en död pixel, speciellt inte om den inte sitter i mitten av skärmen.

Ser riktigt bra ut förövrigt med tanke på att du kör med 100 i ljusstyrka, det är ju mer än dubbelt av vad man egentligen använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtzz:

Vart sitter pixeln?
Jag hade nog inte orkat returnera för en död pixel, speciellt inte om den inte sitter i mitten av skärmen.

Ser riktigt bra ut förövrigt med tanke på att du kör med 100 i ljusstyrka, det är ju mer än dubbelt av vad man egentligen använder.

Hmm det sitter i den vänstra 1/4 delen av skärmen, ögönhöjd. Sitter och fösöker överväga returnera den.. :/

Visa signatur

"Det finns ting som är oändliga: Universum och mänsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker." A.Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasse92:

Hmm det sitter i den vänstra 1/4 delen av skärmen, ögönhöjd. Sitter och fösöker överväga returnera den.. :/

Trist med döda pixlar, Om du inte är nöjd tycker jag att du skall returnera den.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Trist med döda pixlar, Om du inte är nöjd tycker jag att du skall returnera den.

Jag har kontaktat Inet, får se vad de säger. Hoppas att de gå med på att byta den mot en ny.

Visa signatur

"Det finns ting som är oändliga: Universum och mänsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker." A.Einstein

Permalänk
Medlem

Jag hade själv bytt mot en ny då när man lägger ner så mycket pengar på en skärm ska den vara perfekt haha!

Permalänk
Medlem

Fick min idag, jag är nöjd!

Inga döda pixlar vad jag har sett, men bilden är faktiskt lite sämre än min förra 27" IPS Korea-skärm, men gissar att det beror på att jag hade glasskärm på den, så det vart skarpare bild.

Hur som helst, vilken fruktansvärd skillnad det är i spel med 144hz jämfört med 60hz.

Permalänk
Medlem

Fick min idag, och jag är galet nöjd!

Detta är utan tvekan den största upgrade jag någonsin gjort, G-sync är fan underbart!

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Fick min idag, och jag är galet nöjd!

Detta är utan tvekan den största upgrade jag någonsin gjort, G-sync är fan underbart!

http://i.imgur.com/vb6jgrD.jpg

Är också riktigt sugen på denna skärm! Hur är ljudet i de inbyggda högtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Är också riktigt sugen på denna skärm! Hur är ljudet i de inbyggda högtalarna?

Ganska burkigt tycker jag. Det är definitivt ingenting jag kommer använda mig utav i alla fall!

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Fick min idag, och jag är galet nöjd!

Detta är utan tvekan den största upgrade jag någonsin gjort, G-sync är fan underbart!

http://i.imgur.com/vb6jgrD.jpg

Najs! Kan rekommendera Multibrackets M VESA Gas Lift Arm till ditt snygga skrivbord

http://www.multibrackets.com/7150.shtml
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1511373

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Välkommen Svurre! Visst är skärmen grym! Trodde aldrig det skulle vara ett sånt lyft från 120hz till 144hz GSYNC....Ack så fel... Här har ni en mysbild mitt i natta Gott nytt!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Fick hem min igår men blir en retur. Blacklightbleed i alla hörnen, tyvärr för kraftigt för att anses acceptabelt för en 8500:- kronors skärm.

https://imgur.com/a/qVUUV (bilderna blev riktigt jävla sunkiga)