Permalänk

Underpresterar min AMD?

Hejsan!

Jag har införskaffat ett gtx-970, men av någon anledning så har jag oväntat låg fps i de flesta spel jag spelar t.ex Counter Strike:GO, Dota 2 och Batman Arkham Origins (under 100 fps i alla 3).
Vad kan detta bero på?
Specs:
CPU: AMD FX-8320 8C 3.5 GHz Black Edition 8MB
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC
Moderkort: ASUS M5A97 LE R2.0
RAM: 8GB

Permalänk

Vad hade du för grafikkort innan? Om det var ett AMD Kort har du gjort en ominstallation av windows?

Sen är AMD processor generellt sätt segare än vad Intels är. Det ser man lite på prisskillnaden också.

Permalänk

@Makaveli1: Jag hade ett XFX Radeon HD7850 2048MB BE Dual fan, nej jag har inte ominstallerat windows. Jag dumpar denna länk när vi ändå håller på: http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2570&cmp[]=1782

Permalänk

Har du bytt grafikkort från AMD till Nvidia så skulle jag rekomendera att göra en ren ominstallation av windows då drivrutiner kan krocka och skapa massa sorters problem! Prestanda är ett av dom.

Jag har ett Radeon 5700 på min äldsta dator som jag satte in ett 660 i, Hade samma problem som dig med prestanda så jag drog en ominstallation så var det löst

Permalänk
Medlem

Problem med drivrutiner i samband med bytet tror jag nog. Avinstallerade du de gamla och installerade de nya grafikdrivrutinerna korrekt?
Vid byte av grafikkort ska man inte behöva ominstallera windows.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Testa köra DDU i felsäkert läge, sen installera om grafik drivrutinen.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Testa köra DDU i felsäkert läge, sen installera om grafik drivrutinen.

Kör DDU för både AMD och Nvidia, och installera sedan om drivrutinen.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Kör DDU för både AMD och Nvidia, och installera sedan om drivrutinen.

@Klistermies Detta ovan hade nog jag gjort också, om man ska få det att fungera bra utan ominstall. Nvidias 970 är speciellt känslig för drivrutiner och optimeringar, så man behöver göra det. Avinstallera allt med AMD och NVidia du kan själv först bara, sen kör man DDU.

Notera att du troligen kommer behöva installera om drivarna för moderkortet också, då med AMD CPU så lär DDU ta bort även dem. Inget farligt dock, bara att lägga in igen.

Permalänk

@LPG: Jag använde DDU för att ta bort drivrutinerna och den menade att alla AMD-drivers är borta.

Permalänk

@Paddanx: Hur ominstallerar jag moderkorts drivers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

@Paddanx: Hur ominstallerar jag moderkorts drivers?

Gå in på www.asus.com och knappa dig fram till M5A97 LE R2.0 och ladda sedan ner chipset drivers.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Har du bytt grafikkort från AMD till Nvidia så skulle jag rekomendera att göra en ren ominstallation av windows då drivrutiner kan krocka och skapa massa sorters problem! Prestanda är ett av dom.

Jag har ett Radeon 5700 på min äldsta dator som jag satte in ett 660 i, Hade samma problem som dig med prestanda så jag drog en ominstallation så var det löst

Man behöver INTE ominstallera Windows för ett byte av grafikkort. En rensning med DDU(Display Driver Uninstaller) räcker gott och väl.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Man behöver INTE ominstallera Windows för ett byte av grafikkort. En rensning med DDU(Display Driver Uninstaller) räcker gott och väl.

Då har jag lärt mig något nytt igen! Tack.

Hade ominstallation som enda utgång för ett par år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

@Paddanx: Hur ominstallerar jag moderkorts drivers?

@TiasE svarade bra på det

Ofta är det typ USB 3 drivare eller bättre Sata/Chipset drivare tex. Eftersom de är gjorda av AMD så tar DDU ofta bort dem, eller iaf skadar dem. Därför är det bättre att avinstallera allt som heter AMD först (även dessa) och låta Windows lägga in standard versioner, och sen köra DDU.

Sen är det bara att lägga in alla AMD moderkort drivare igen.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner dom senaste moderkortsdrivare här

http://www2.ati.com/drivers/radeon-crimson-15.11-sb-sata-ahci...

Permalänk

@Paddanx: Detta låter faktiskt väldigt troligt. Jag har ju inte installerat nya drivers till moderkortet efter att jag raderade alla drivers för AMD. Tankar ned dessa nu, blir roligt att se

EDIT: Detta är allt jag hittar och jag blir då inte klog på detta: https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A97_LE_R20/HelpDesk_Do...
Måste jag tanka ned varenda fil var för sig eller finns det något sätt att få hela paketet? Känns ju megaskumt att dom ligger så utspridda.

EDIT 2: Jag har ju inte ens ett AMD-moderkort, hur kan jag då ha raderat mina drivers?

EDIT 3: Jag hittade chipset drivers, däremot så heter alla dessa AMD Chipset Driver VX.X.XXX.X, var kommer AMD in i bilden nudå?

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Gå in på www.asus.com och knappa dig fram till M5A97 LE R2.0 och ladda sedan ner chipset drivers.

Det funkade inte att installera =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

@Paddanx: Detta låter faktiskt väldigt troligt. Jag har ju inte installerat nya drivers till moderkortet efter att jag raderade alla drivers för AMD. Tankar ned dessa nu, blir roligt att se

EDIT: Detta är allt jag hittar och jag blir då inte klog på detta: https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A97_LE_R20/HelpDesk_Do...
Måste jag tanka ned varenda fil var för sig eller finns det något sätt att få hela paketet? Känns ju megaskumt att dom ligger så utspridda.

EDIT 2: Jag har ju inte ens ett AMD-moderkort, hur kan jag då ha raderat mina drivers?

EDIT 3: Jag hittade chipset drivers, däremot så heter alla dessa AMD Chipset Driver VX.X.XXX.X, var kommer AMD in i bilden nudå?

Ditt ASUS moderkort har följande chipset AMD 970/SB950 och till det så har man AMD drivrutiner.

Som jag skrev innan "Du kan ladda ner dom senaste moderkortsdrivare här

http://www2.ati.com/drivers/radeon-crimson-15.11-sb-sata-ahci.... "

Description:
Supports Windows 10/8.1/7 (64​-bit)

Package Includes:
AMD Chipset Drivers
AMD AHCI Driver
AMD USB 3.0 Driver
​ AMD SB9xx RAID Drivers
AMD A-Series APU Chipset RAID Drivers
AMD E-Series APU Chipset RAID Drivers​​​

Permalänk
Skrivet av thomson:

Ditt ASUS moderkort har följande chipset AMD 970/SB950 och till det så har man AMD drivrutiner.

Som jag skrev innan "Du kan ladda ner dom senaste moderkortsdrivare här

http://www2.ati.com/drivers/radeon-crimson-15.11-sb-sata-ahci.... "

Description:
Supports Windows 10/8.1/7 (64​-bit)

Package Includes:
AMD Chipset Drivers
AMD AHCI Driver
AMD USB 3.0 Driver
​ AMD SB9xx RAID Drivers
AMD A-Series APU Chipset RAID Drivers
AMD E-Series APU Chipset RAID Drivers​​​

Okej, tack så mycket för tålamodet trots min inkompetens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

Okej, tack så mycket för tålamodet trots min inkompetens


Inga problem, ingen är inkompetent vi lär oss hela tiden nya saker ju

Permalänk
Skrivet av thomson:


Inga problem, ingen är inkompetent vi lär oss hela tiden nya saker ju

Det finns inga drivrutiner som jag kan tanka ned till AMD menar AMD Driver Autodetect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

Det finns inga drivrutiner som jag kan tanka ned till AMD menar AMD Driver Autodetect.

Gå till nedan länk, välj sedan fliken Optional Downloads och välj AMD Chipset drivers
http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+7+-+...

Permalänk

@thomson: Jag har nu installerat dessa, kommer bli intressant att se vad som händer! Jag uppdaterar snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

@thomson: Jag har nu installerat dessa, kommer bli intressant att se vad som händer! Jag uppdaterar snart.

Håller tummarna att allt går bra nu

Permalänk

@Klistermies: Hur gick det? (du glömde inte NVIDA drivers nu va?)

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

@Klistermies: Hur gick det? (du glömde inte NVIDA drivers nu va?)

Ingen vidare lycka kan jag ju påstå; samma framerate. Jag kom även ihåg Nvidia rutinerna.

Permalänk
Medlem

Har du testat att optimera inställningarna till spelen via Geforce experience -->Spel

Permalänk
Medlem

Hur belastas kärnorna på din cpu vid spelen?

Permalänk
Skrivet av Klistermies:

Ingen vidare lycka kan jag ju påstå; samma framerate. Jag kom även ihåg Nvidia rutinerna.

Kolla gärna hur mycket allt pressas, detta kan göras med riva statistic server som man installerar med MSI afterburner, kör OSD i MSI (om jag inte minns fel) gärna på, FPS, Belastning på GPU och även CPU (invidiuella kärnor är att föredra), jag kommer inte ihåg nu om du redan svarat på detta men hur ser dina Temps ut på hela datorn i load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Man behöver INTE ominstallera Windows för ett byte av grafikkort. En rensning med DDU(Display Driver Uninstaller) räcker gott och väl.

Normalt, ja.

Det finns dock exempel här på SweC, där man utan framgång rensat drivrutiner,
och där en ominstallation slutligen löste problemen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”