Oculus gör "speciellt tillkännagivande" på The Game Awards 2015

Permalänk
Melding Plague

Oculus gör "speciellt tillkännagivande" på The Game Awards 2015

Inom kort drar The Game Awards 2015 av stapeln och bland de stora nyheterna är Oculus, vars grundare Palmer Luckey ska göra ett av allt att döma spelrelaterat tillkännagivande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kanske berättar exakt när releasen är? Hoppas!
Sparat undan 10k för detta (nytt graffe + oculus)

Permalänk
Medlem

And I'm just sitting here playing dota...

Permalänk
Medlem

Alltså hela VR-grejen... Jag tror inte det kommer bli något. Dyr och krånglig hårdvara, krångligt att utveckla för... Åskjuka, huvudverk osv. Visst kan det bli en lyckad nicheprodukt, men det finns inte särskillt mycket som talar för att det skall bli en pryl i var man/kvinna/ospecificerads hem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså hela VR-grejen... Jag tror inte det kommer bli något. Dyr och krånglig hårdvara, krångligt att utveckla för... Åskjuka, huvudverk osv. Visst kan det bli en lyckad nicheprodukt, men det finns inte särskillt mycket som talar för att det skall bli en pryl i var man/kvinna/ospecificerads hem.

Hehe, har du provat? Jag har haft min DK2 i ett år och blir fortfarande mind-blown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

det finns inte särskillt mycket som talar för att det skall bli en pryl i var man/kvinna/ospecificerads hem.

Nej eftersom inte ens gamingdatorer är en pryl i varje hem så finns det definitivt inte mycket som talar för VR heller. Men är väl inte riktigt tanken heller. (Inom närmsta framtiden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså hela VR-grejen... Jag tror inte det kommer bli något. Dyr och krånglig hårdvara, krångligt att utveckla för... Åskjuka, huvudverk osv. Visst kan det bli en lyckad nicheprodukt, men det finns inte särskillt mycket som talar för att det skall bli en pryl i var man/kvinna/ospecificerads hem.

Håller med dig att gen1 inte kommer vara för alla. Dock tror det kommer bli lite som surfplattar. När tekniken är välslipad och kommit ner i pris (helst med inbyggd hårdvara för spel) så tror jag man kan komma se den i varje hushåll. Tänkt dig bara slippa ha ett bord hemma för en dator utan kan ha en VR hjälm med VR skärmar runt dig för gaming (även för titlar som inte stödjer VR).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spel? Half-life 3 confirmed?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kanske man kan spekulera om ett tätt samarbete mellan Oculus och Id, Doom 4 släpps med VR support?

Permalänk
Medlem

Vad är sagt om priset på dessa och HTC/Valves variant? Sedan är jag en smula orolig för fragmentering av marknaden. Hur säkerställer spelutvecklarna att man får likvärdig upplevelse i samma spel vilken av modellerna man än använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vad är sagt om priset på dessa och HTC/Valves variant? Sedan är jag en smula orolig för fragmentering av marknaden. Hur säkerställer spelutvecklarna att man får likvärdig upplevelse vilken av modellerna man än använder?

Occulus har inget sagt pris förutom att de sagt att den kommer kosta mer ön nuvarande dev kit, så folk spekulerar på 400$.

Sony har sagt att deras headset kommer kosta ungefär som en ny konsol, dvs runt samma pris med (350-400$)

HTC Vive är det helt oklart, men med tanken på all extra utrustning den kräver så lär den kosta betydligt mer än konkurrenterna.

Sedan så här i Sverige så blir det både moms + tull då dessa räkna som skärmar så 25+15% påslag o.s.v, så de blir inte precis billiga.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Håller med dig att gen1 inte kommer vara för alla. Dock tror det kommer bli lite som surfplattar. När tekniken är välslipad och kommit ner i pris (helst med inbyggd hårdvara för spel) så tror jag man kan komma se den i varje hushåll. Tänkt dig bara slippa ha ett bord hemma för en dator utan kan ha en VR hjälm med VR skärmar runt dig för gaming (även för titlar som inte stödjer VR).

Ja, om hela datorn med grafikkort och allt får plats i VR-setet så blir det ju en himla skillnad plötsligt, då skulle det bli relevant för betydligt fler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, om hela datorn med grafikkort och allt får plats i VR-setet så blir det ju en himla skillnad plötsligt, då skulle det bli relevant för betydligt fler.

Finns ju redan headset där man stoppar in sin telefon som skärm. Blir ju inte samma grafikprestanda som med oculus kanske men tillräckligt för många.

Jag tror detta kommer vara något speciellt om några år när det bara finns en eller två varianter kvar och alla misslyckade alternativ försvunnit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså hela VR-grejen... Jag tror inte det kommer bli något. Dyr och krånglig hårdvara, krångligt att utveckla för... Åskjuka, huvudverk osv. Visst kan det bli en lyckad nicheprodukt, men det finns inte särskillt mycket som talar för att det skall bli en pryl i var man/kvinna/ospecificerads hem.

Det går ju spekulera i detta tills vi ligger i graven. Men räkna med att VR kommer bli stort så småningom om. Det här är precis i början av något mycket större.

Visa signatur
Permalänk

Tänk Fallout 5 i VR, det hade varit något

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Gissar på att de kommer ge oss ett pris och releasedatum.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Palmer skrev på sin twitter att nyheten inte har något med release datumet att göra, så det är nog ett VR spel eller nåt liknande som avslöjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmabra:

Palmer skrev på sin twitter att nyheten inte har något med release datumet att göra, så det är nog ett VR spel eller nåt liknande som avslöjas


De får jo komma med releasedatum snart om de tänker sig lansera det under Q1...
Känns som det kommer vara försenat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Spel? Half-life 3 confirmed?

Mycket möjligt, dock inte från Oculus. Valve har ju sin egen variant på G

Jag tror att OM HL3 någonsin kommer att släppas så kommer det att ske i samband med lanseringen av HTC Vive (Steam VR), alltså denna vinter. Något annat hade ur marknadsföringssynpunkt varit oerhört korkat. De två lanseringarna skulle tillsammans skapa en hype utan dess like vilket rimligen kommer att ge en rejäl försäljningssiffra jämfört med konkurrenterna. Det enda som gör mig skeptisk är att de ännu inte meddelat något, men de kanske vill invänta tills dess att de gett ett officiellt släpp-datum.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag tror att OM HL3 någonsin kommer att släppas så kommer det att ske i samband med lanseringen av HTC Vive (Steam VR), alltså denna vinter. Något annat hade ur marknadsföringssynpunkt varit oerhört korkat. De två lanseringarna skulle tillsammans skapa en hype utan dess like vilket rimligen kommer att ge en rejäl försäljningssiffra jämfört med konkurrenterna. Det enda som gör mig skeptisk är att de ännu inte meddelat något, men de kanske vill invänta tills dess att de gett ett officiellt släpp-datum.

Jag är skeptisk... (alltid )
HL3 lär inte vara optimerat för VR, av flera orsaket.. Tex tror jag VR är en alldeles för för liten marknad för ett sånt storspel. ... och spelet har varit så länge i utveckling att de troligen inte gått tillbaks till ritbordet för att designa om det mot VR.

Och om HL3 inte är byggt för VR, varför släppa/annonsera det i samband med Viven? Då snor de bara uppmärksamhet från varandra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Oculus kommer definitivt inte att gå i graven i första taget med tanke på att Facebook köpt upp det.

Visst kan det absolut hända att det floppar lite i förhållande till vad de förväntat sig, men absolut inte mer än att de kan återhämta sig från det.
De kontrollerar trots allt världens största sociala media och har garanterat stenkoll på opinionen kring det hela samt en god hum om vad målgruppen kan tänka sig att betala för hårdvaran.

Kanske torde ha behållt min FX-9590 till att driva det här med säkerhet, men mitt inväntade 4690K lär vara lika kompetent för uppgiften då det ändå mer eller mindre är standard för vad man anser som en bra spelrigg.

Däremot sätter jag högt förtroende till att AMD är mer förberedda för uppgiften med Liquid VR och de 8GB Vram de stoppat i 390 och 390X.
Att upplösningen behöver öka ordentligt för att göra VR till en perfekt upplevelse är en självklarhet och när man närmar sig 4K och kanske mer i 90+ Hz så blir 4GB lite knapphänt.
I och med att VR är ett så nytt område finns det väldigt stort utrymme för optimeringar i VR-brillornas hårdvara såväl som grafikdrivrutiner, så 390X (eller ännu hellre AMD:s kommande arkitektur) i Crossfire lär stå sig ett bra tag vad gäller VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Kanske man kan spekulera om ett tätt samarbete mellan Oculus och Id, Doom 4 släpps med VR support?

Gud, tror inte att jag är intresserad av ett spel som Doom till mitt första speläventyr i VR, inte något annat skräckspel heller för den delen....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Palmer är gravid såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Occulus har inget sagt pris förutom att de sagt att den kommer kosta mer ön nuvarande dev kit, så folk spekulerar på 400$.

Sony har sagt att deras headset kommer kosta ungefär som en ny konsol, dvs runt samma pris med (350-400$)

HTC Vive är det helt oklart, men med tanken på all extra utrustning den kräver så lär den kosta betydligt mer än konkurrenterna.

Sedan så här i Sverige så blir det både moms + tull då dessa räkna som skärmar så 25+15% påslag o.s.v, så de blir inte precis billiga.

Det är en hel del slantar, ja. Ja, blir att läsa reviews riktigt noga innan man slår till med någon av dem.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se VR i fullt bruk inom en skar framtid. Det känns som om man behöver hitta spelsättet som gör användandet ultimat. Men jag väntar ivrigt på den dagen!

Permalänk

Jag hoppas att de kommer lansera en Oculus Touch-docka som fungerar som en fysisk joystick. Alltså en som spelaren lätt kan placera Touch i fast den har Rift på huvudet, som gör att när spelaren släpper "joysticken" så skulle den kunna trycka på cockpit-knappar utan att behöva gräppa något annat först eller vara innen en sekundär kameras synfällt.

Permalänk
Avstängd

Det är inte spel som kommer lyfta VR, det är upplevelser som resor, kommunikation och sociala kontakter (..mm) och då tror jag mer på mobila lösningar än de varianter som kräver kabel och kraftfull dator.

Permalänk
Medlem

Rätt sugen på lite VR, provade Oculus första gången för en måndag sedan och det var både grymt, läskigt och lite illamående. En helt klart dum sak var att man fick prova det ståendes, både jag och polaren höll ju på att ramla om kull när vi åkte virtuell roller coaster i ett vardagsrum på modelljärnvägsspår! Fick hålla polaren i handen varpå han undrade vad jag sysslade med, men han förstod sedan när det var hans tur då jag fick hålla hela han för att inte falla bakåt några gånger

Permalänk
Inaktiv

Har dom sagt vad det är än?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Har dom sagt vad det är än?

Var lite halvsvårt att hitta, men förvånade mig inte.
Dom ska utveckla VR-kompatibelt Rock Band och tog råd av Dragonforce för att få inblick i "rockstjärnekänslan".

Nog för att jag gillar Dragonforce, men jag blev minst sagt besviken då jag hellre hade hört ett releasedatum...