550W för Sapphire r9 390 och CX Corsair modeler bra?

Permalänk

550W för Sapphire r9 390 och CX Corsair modeler bra?

Tjena allihopa. Jag tänkte fråga en kort fråga här då jag nyligen hämtat ut mitt nya grafikkort och vill inte förstöra något annat.

Jag hämtade idag ut mitt nyligen köpta Sapphire r9 390 8GB.

Nu är det bara så att jag också köpt extra 8GB RAM (summerat till 16GB) och en CX Corsair 750W, dessa anländer dock inte förrän senare i veckan. Jag har redan pratat med några kort om dem tror att min nuvaranda PSU håller för r9 390:n. Dem flesta sa att den borde hålla, men overclocka inte. Någon annan sa att han rekommenderar det inte då det kan paja hela datorn?

Första frågan : Kan min VX550W corsair PSU klara av mitt nya grafikkort i några dagar eller ska jag vänta på mitt nya PSU först? Vill inte sabba datorn för att jag kör på en för svag PSU....

Andra frågan : Efter att ha sökt upp några reviews om CX750W corsair så har jag hört väldigt mycket blandade reviews. Flesta säger att den är billig och funkar som den ska. Andra säger att den blivit ''defekt'' eller tjutar eller bara allmänt fungerar kasst. Jag köpte denna då jag låg på en budget och ville inte lägga 1000 kronor på en PSU och CX750W låg på 45% rabatt på komplett under black friday och jag tyckte det var en kanon kampanj. Men dock så skulle jag bli väldigt sur om den skulle börja tjuta, bli defekt (?) eller bara strula... Vad vet ni om CX modelen? Fungerar dem eller är dem helt enkelt kassa?

Orolig här.

Permalänk

1) din nuvarande psu skall kara det, men kommer få gå rätt hårt.. En setup med det kortet ligger på ca 450w enligt sweclocker..
2) CX är corsairs budgetagg. Kan fungera felfritt, vem vet
Generellt är det ju att man får vad man betalar för.

Permalänk

@Brannigan: Aha. Jag förstår. Men budget eller inte budget. Dem ska ju ändå vara gjorda för att fungera, tycker man ju! Vi får väl bara vänta och se... Vet inte hur returer fungerar om den skulle gå sönder. Börjar nästan ångra mig att jag köpte en budget PSU nu *Suck*

Permalänk
Medlem

Se till att blåsa ur ev damm ur ditt VX innan du kopplar in det.
I övrigt har Brannigan framfört allt väsentligt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@Brannigan: Och vart ser du hur mycket den SKA dra? Här är min nuvarande spec om det hjälper :

Moderkort : MSI z87-g43
PSU: VX550W corsair
RAM : 8GB (snart 16gb)
CPU : Intel core 5 4670K
GPU : Sapphire r9 390 8GB

Vet inte om det hjälper.

Permalänk
Medlem

CX agg är inget att hänga i granen.

Jag skulle snudd på föredra ditt VX agg rakt av beroende på ålder och slitage (degraderas med tiden).

För att se hur mycket ditt system får du antingen läsa reviews och bilda dig en uppfattning eller skaffa en mätare och plugga in i väggen, exempelvis; http://www.conrad.se/Energim%e4tare-VOLTCRAFT-Energy-Check-30...

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 550W nätagg för att driva mitt 390 och en överklockad i5 750. Funkar fint.
Sweclockers test anger att hela deras system drar 450 watt "ur väggen" med ett 390. Antar vi 90% verkningsgrad innebär det att datorn drar 405 watt.
Med den marginalen skulle jag känna mej trygg.

/ Jacob

Permalänk
Skrivet av Brannigan:

1) din nuvarande psu skall kara det, men kommer få gå rätt hårt.. En setup med det kortet ligger på ca 450w enligt sweclocker..
2) CX är corsairs budgetagg. Kan fungera felfritt, vem vet
Generellt är det ju att man får vad man betalar för.

450W? Låter väldigt lite. Har du någon aning vad det är som drar mest i datorn? Enligt Sapphire's hemsida drar kortet 375W. CPU har någon sorts... TDP (?) på 84W.
Moder kortet är jag inte säker om den drar något?
Fläktar har jag inte väldans många. Har bara en SATA på typ 450GB. En C:// hårdisk på 120GB och en D:// hårdisk 450GB.

Om man utgår från att grafikkortet drar 375W, vad drar ungefär allt annat? Vad händer om den drar mer än vad min PSU klarar av? :S Dör datorn då?

Permalänk
Skrivet av Lalle-:

Jag kör ett 550W nätagg för att driva mitt 390 och en överklockad i5 750. Funkar fint.
Sweclockers test anger att hela deras system drar 450 watt "ur väggen" med ett 390. Antar vi 90% verkningsgrad innebär det att datorn drar 405 watt.
Med den marginalen skulle jag känna mej trygg.

/ Jacob

Vart kan jag läsa om detta? Beror det inte helt och hållet vad det är för saker dem har i datorn? Hade dem liknande saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foozy1995:

Vart kan jag läsa om detta? Beror det inte helt och hållet vad det är för saker dem har i datorn? Hade dem liknande saker?

Här är testet: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...
Deras testsystem finns specat på sida 3.
Självklart beror belastningen på vilka komponenter man har i datorn.

/ Jacob

Permalänk

Jag personligen hade aldrig kört med Corsair CX serie. Som andra säger så får du vad du betalar för. Mitt funkade i ca 2 veckor innan det gick sönder och tog moderkortet med sig. Då bestämde jag mig för att satsa på mer kvalité. Ett Evga Supernova G2 750W får du för cirka 1000 lappen. Kan ju även titta på Corsair lite dyrare nätagg? Då har du samtidigt god marginal för OC och kanske SLI/CF i framtiden. Tycker bara det är dumsnålt att spara in på den grejen som ger alla dina andra dyra komponenter ström

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk

Efter alla kommentarer och reviews om CX modelen så vågar jag faktiskt inte använda den. Om samma sak som hände kakaoburken skulle hända mig skulle jag sitta utan en dator I någon månad eller två. Det går helt enkelt inte. Men efter att ha läst på länken nedanför så ser jag inte varför det rekommenderas 750W PSU när den som högst 475W? Och då är den Overclockad? Dem har lika komponenter som jag har förutom en i7 istället för min i5 4670K. Men det verkar inte som om jag någonsin skulle komma över 500W? :

http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Ärligt talat så från vad jag ser så är det knappt 5 FPS skillnad på en overclockad och en standard 390. Behöver nog inte ens overclocka då.

Om jag ska fråga kort : ''Tycker ni jag ska köra med mitt VX550W Corsair med grafikkortet istället för CX750 corsair?''