Hur bra klarar ssd:er kyla?

Permalänk
Medlem

Hur bra klarar ssd:er kyla?

Hej!
Jag beställde en ssd från komplett förra veckan och idag kom den. Den skickades som brev och kom alltså i brevlådan ute i kylan. Just nu är det ca 3 grader här och den har väl legat i lådan en timme eller så. Nu undrar jag, innan jag öppnar förpackningen, finns det risk att den tagit skada?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite... säger DRIFTSTEMPERATUR mellan 0-70 grader så förvaring i 3 lär inte vara ett problem. Men du får gärna skriva exakt vilken du köpt så kan vi undersöka mera, att jag valde att referera Samsung är att de verkar vara ett rätt vanligt val på detta forum.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite... denna säger dessutom -40 som non-operating temperatur så du bör vara safe.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

vad för ssd är det?, sen tror jag inte att den tar någon skada av att det är kallt ute så länge du inte använder den

e: personen innan hann före.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Tips är att sätta ner SSDn i lite ris över natten som får suga åt sig fukt ifall du är orolig för kortslutning.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det är en 850 EVO 250GB

Edit: @FireFox @Selmalagerlöf @Litenskit

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tips är att sätta ner SSDn i lite ris över natten som får suga åt sig fukt ifall du är orolig för kortslutning.

För smuts och risk för statisk laddning är bättre ?

Om man får någon känslig elektronik bra förpackad ute från kylan så är det bästa att låta det ligga kvar i paketet tills det fått upp temperaturen en aning, då är det ingen risk för kondens.

Sen kan man låta det ligga i luften en stund till om man är livrädd..

Elektronik är inte så extremt känsligt för lite kyla, hur tror ni det fraktas jorden runt ? Inte på kuddar i luftkonditionerade rum med folk som viftar bort fukten med ESD-säkra palmblad iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

För smuts och risk för statisk laddning är bättre ?

Om man får någon känslig elektronik bra förpackad ute från kylan så är det bästa att låta det ligga kvar i paketet tills det fått upp temperaturen en aning, då är det ingen risk för kondens.

Sen kan man låta det ligga i luften en stund till om man är livrädd..

Elektronik är inte så extremt känsligt för lite kyla, hur tror ni det fraktas jorden runt ? Inte på kuddar i luftkonditionerade rum med folk som viftar bort fukten med ESD-säkra palmblad iaf.

Nu krossade du mina drömmar.

Permalänk
Medlem

@Vinolik:
Då har du svaret i mitt första inlägg.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hemma hos mig blir det -30 ett par gånger per år och än så länge har jag aldrig haft nån problem med elektronik som legat i brevlådan.
Låt den ligga en stund inomhus innan du startar den bara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@FireFox @Selmalagerlöf @Litenskit @Karaff @Kajlie @gaulitzz

Ok nu har jag öppnat förpackningen. Tack för era svar.

Nu undrar jag lite hur jag ska installera den. I manualen står det att man måste ha nån sata>USB connector men de är väl bara när man ska byta från hdd till ssd. Jag ska ju bara lägga till ssd:n som extra lagring.

Är det bara att plugga i Sata 3.0 och sata power?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

@FireFox @Selmalagerlöf @Litenskit @Karaff @Kajlie @gaulitzz

Ok nu har jag öppnat förpackningen. Tack för era svar.

Nu undrar jag lite hur jag ska installera den. I manualen står det att man måste ha nån sata>USB connector men de är väl bara när man ska byta från hdd till ssd. Jag ska ju bara lägga till ssd:n som extra lagring.

Är det bara att plugga i Sata 3.0 och sata power?

japp, se till att inga andra hårddiskar är ikopplade bara och sedan att AHCI är aktiverat i bioset

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

japp, se till att inga andra hårddiskar är ikopplade bara och sedan att AHCI är aktiverat i bioset

Va? Ska jag koppla ut ssd:n och hårddisken jag redan har? Varför?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Vinolik

Det är bara när du vill installera windows på SSD:n som man bör koppla bort dom andra SSD/HDD för att undvika att windows installationen lägger bootloader på fel enhet, men eftersom du enbart skall använda den nya SSD:n som en extra lagringsenhet så behöver du inte koppla bort några SSD/HDD.

Edit: Om du inte hittar din nya SSD i utforskaren så kan du formatera den i Diskhantering http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Ok bra tack herr pistvakt!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate