Ny skärm eller grafikkort? Vilket av dom är problemet?

Permalänk

Ny skärm eller grafikkort? Vilket av dom är problemet?

Hej
Jag har precis köpt en dator och har en AOC I2757fm skärm sedan tidigare. Ibland när jag spelar, speciellt WRC 4 så ser jag vågrätt över skärmen ibland att de blir som en linje som inte hänger med? Det är svårt att förklara men kan det ha med antal hz eller ms att göra?
Grafikkortet är GTX 750 ti.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Screen tearing, Vsync löser problemet. Det uppstår pga att skärmen inte hänger med, grafikkortet ritar fler bilder än vad skärmen kan visa. Så begränsa din FPS med Vsync eller med tyngre grafik alternativt skaffa en annan skärm.

Vsync, Freesync, Gsync är tre metoder för att få bort screen tearing så kolla på en skärm med sådant, även skärmar med 120+ Hz (Man kan då köra upp till 120 FPS utan tearing) har mindre problem med screen tearing fast det löser inte problemet helt utan man behöver en av sync teknikerna.

Permalänk
Medlem

Yeah slå på V-Sync så ska du se att problemet mer eller mindre försvinner. Screen tearing får du när ditt grafikkort pumpar ut mer frames per second än vad din skärm kan visa. Så om du t.ex har en skärm på 60Hz som då kan visa 60 frames per second och ditt grafikkort pumpar ut mer än 60 så är risken stor för att du får screen tearing.

V-Sync ser till att antalet frames som grafikkortet trycker ut och hur många frames som skärmen visar stämmer bättre överens och därigenom slipper man tearing. Dock brukar V-sync påverka prestandan i spel ganska märkbart, men det skadar ju inte att slå på det och testa ifall du slipper tearing och fortfarande håller dig på 60 fps

Permalänk

Hade samma problem och upptäckte det var vsyncen, dock hjälper det ju föga i spel som tex CS 1.6 där man ligger konstant på 100fps och vill inte ens tänka tanken att begränsa det till 60
Men hjälpte i spel som tex nya Star Wars. Ska dock införskaffa en ny Gsync skärm så hoppas det hjälper.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.