Permalänk
Medlem

OneDrive delad

Hej jag har OneDrive på datorn kopplad till telefonen, så att alla bilder jag tar hamnar där. Upptäckte nyss att den mappen är delad i nätverket av någon anledning så vem som helst i nätverket kommer åt min mapp. Det vill jag ju självklart inte, och tekniskt obegåvad som jag är vänder jag mig till er kunniga människor. Hur tar jag bort delningen på OneDrive? enligt alla ikryssade rutor jag hittat så ska den inte vara delad... men jag ser den ju via andras datorer. hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du loggat in på OneDrive hemsida och kollat där?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23: I min profil på OneDrive står det att det bara är delat till min dator, jag är även admin över nätverket. Fotomappen ska inte vara delad vidare heller, men ändå dyker den upp på andra datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

@Cooling23: I min profil på OneDrive står det att det bara är delat till min dator, jag är även admin över nätverket. Fotomappen ska inte vara delad vidare heller, men ändå dyker den upp på andra datorer...

Vad menar du med andra datorer? Andra datorer som du har hemma?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23: ja andra datorer i nätverket. Tex min sambos dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

@Cooling23: ja andra datorer i nätverket. Tex min sambos dator

Är andra datorerna inloggade på ditt Microsoft konto?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Nej det ska dom inte vara. Hennes dator har Windows 7 också, så hon har ingen sån Windows 10 inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

@Cooling23: Nej det ska dom inte vara. Hennes dator har Windows 7 också, så hon har ingen sån Windows 10 inloggning.

Jag kan tyvärr inte komma på en lösning. Kanske andra på forumet kan hjälpa till.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

För över "bilderna" som du inte vill att hon skall se till ett bärbart lagringsmedia istället, man skall inte ha sånt i molnet, man vet aldrig var de tar vägen.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

@FreakyLeo: Det är väl nödvändigtvis inga hemliga bilder, men jag vill väl inte att andra ska ha tillgång till mappen iallafall. Störande att det enligt porfilen på OneDrive ska det bara vara delat till min dator, och kollar jag inställningar på mappen OneDrive på datorn står det inget om delning vidare än till mig själv. Så varför dyker den upp på henne dator? Det stör jag mig på!

Permalänk
Medlem

@FreakyLeo: Just precis, därför har man det på en egen filserver. ownCloud är en jättebra lösning, men kräver lite skills. Prova den förkonfigurerade maskinen via länk i min signatur.

TS: Sitter inte på en Windows maskin själv, men om jag minns rätt så behöver du sluta dela mappen på nätverket eller med hemgruppen. Detta korrigerar du genom att högerklicka på mappen som OoneDrive har och sen klicka på delning / dela med eller liknande, och sen välj "ingen". Kan ha fel, var ett tag sen jag satt med Windows som sagt.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Swedo:

@FreakyLeo: Det är väl nödvändigtvis inga hemliga bilder, men jag vill väl inte att andra ska ha tillgång till mappen iallafall. Störande att det enligt porfilen på OneDrive ska det bara vara delat till min dator, och kollar jag inställningar på mappen OneDrive på datorn står det inget om delning vidare än till mig själv. Så varför dyker den upp på henne dator? Det stör jag mig på!

Nej det var väl lite barnsligt att säga så men det var svårt att låta bli

Upplever också att OneDrive lever lite sitt egna liv och delar ut sig lite hur som helst. Men jag har mina inställningar som du och mitt moln syns bara om jag loggar in med mitt konto.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

@FreakyLeo: Konstigt... verkar vara borta nu. gick in på inställningarna och tog bort arv-inställningar och nu finns det inte kvar verkar det som

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...