Permalänk

21:9 vs 16:9? 34" Monitor för gaming

Jag är lite tveksam till ifall jag vill ha en 21:9 monitor och hoppas då kunna få lite feedback av ni som faktiskt använder det.

Har tittat mycket på Acer och ASUS nya Gsync 34" skärmar som släpps snart förhoppningsvis runt 1300 dollar klassen.

Men när jag kollat så säger dom att 34" 21:9 är lika stor på höjden som en 27" och bara bredare, det känns ju sådär?
Vad är det fördel av att sträcka ut alla spel? Känns ju bara som att allt blir fetare bara. Hade hellre haft en 34" 16:9 med samma speccs men verkar ju inte finnas.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Vad är det fördel av att sträcka ut alla spel?

Field of view. I spel som stödjer 21:9 upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tobbe_Nilsson: Tittat mycket på 21:9 skärm med men det verkar vara för få spel som stödjer det. Iaf inte sånt jag ville spela när det begav sig. Typ Black Ops 3, Fallout 4 osv.

Kika här vettja: WideScreen Gaming Forum

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen idé om man bara sträcker ut bilden, men tanken är ju att man ska köra med större field of view så man får bättre periferiseende.

Rekommenderar http://www.wsgf.org/ för att få tips om hur man kan ställa in detta i diverse spel. Tyvärr fungerar det inte på alla, men där det gör det tycker iaf jag att det blir en bättre upplevelse, mindre tunnelseende.

Jag har tyvärr bara en 16:9 skärm, men är väldigt sugen på 21:9. Har länge funderat på att köra 3 skärmar också, men har hellre en bred skärm utan kanter än 3 mindre, även om kanterna är ganska tunna på nyare skärmar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Okej jo om man kan öka sin field of view så är det ju intressant, men om inga spel jag spelar stödjer det så är det ju liten idé. Får kolla in era länkar som ni skickade.

Tack för svar!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.