Permalänk
Medlem

Problem med ostabilt internet.

Hej!

Har nu under en månads tid haft problem med mitt Internet.
Det är inte själva hastigheten i själv som är problemet, utan att själva msen, eller pingen går i vågor.
Jag märker inte av detta när jag endast slösurfar, tittar jag på twitch eller liknande streaming-tjänster kan jag märka av kortvariga reduceringar i bildkvalité. Men det värsta av allt när jag spelar, det är helt ospelbart då jag störs av frekvent åtekommande lagg-spikes. Det flyter aldrig på.

Min internetleverantör är T3 och jag har ADSL 24mbit ned (bredbandskollen 15), så hastigheten är det inge större fel på. Jag har testat min ms genom Run - 'ping google.com -t' och resultatet ser ofta ut så här: http://imgur.com/NKkC7sS
Som ni ser väldigt upp och ner.

Jag har ringt in och talat med T3 support men dem kunde inte se några fel, sa att det kunde vara vad som helst, fel på någon ledning eller liknande. I alla fall så kunde de inte hjälpa mig då själva hastigheten fortfarande var ok. De sa även att 'ping google.com -t' var väldigt opålitlig att testa igenom. Men något fel är det ju uppenbart då jag laggar konstant så helt fel ute kan inte google vara. Bör tilläggas att jag testat med alla standard support-lösningar såsom starta om modem, byta port på internetsladden i modemet samt dragit ur sladden ur telefonjacket för en stund.

Min nätverks-setup:
ADSL 24mbit, T3.
Modem: TP LINK. Modell: TD-W8960N. ADSL2+ 300mbps Version 4.

Så sweclockers jag behöver er hjälp då jag inte verkar få det från min leverantör!

Mvh

Robbie91

Permalänk

Testa att kör någon utav hastighetstesterna som finns. Dom kollar ju också responstiden. Google.com är ju ganska hprt belastad emellanåt kan man tänka sig.

Sen, testa att kryssa ur ipv6 som tillgängligt protokoll och jämför.
Tydligen ska detta kunna påverka i vissa fall.

Jag kan inte backa upp detta med några fakta, utan det är saker jag stött på då jag försökt lösa ett liknande problem själv. I mitt fall var det dock xboxen som hade hög responstid i nätverkstestet, men det berodde på att den alltid pingade en server i usa.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag är inte säkert på att jag helt förstår vad du menar men jag antar att det är hastighetstestarna på bredbanskollen TP-test. Testade ladda ner ett sånt och fick fram samma hastighet ungefär. Vart jag ska kryssa ur ipv6 finner jag dock inte. Tack för snabbt svar!

Permalänk

Gå in i nätverksegenskaperna, högerklicka på ditt nätverkskort så får du upp dom olika protokollen där. Kryssa ur ipv6. Windows sägs vilja ha den dock, så gör det bara som ett test.

Ang tp-test osv så tänkte jag på om du fick samma ping där.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag förstår, har testat med det nu, får likvärdig ping även i tp-testen.

Permalänk
Medlem

En grej som du kan testa är köra "tracert google.com" i kommandotolken, då ser du ms'en för varje hopp. Se om det är något särskilt hopp som ställer till det för dig, gör det lättare för dig och ispn att felsöka med lite tur.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Tack. Testade köra det nu några gånger, men det är inget särskilt hopp som ställer till det. Utan ms'en höjs på olika steg varje gång. Hittar inget mönster i det hela.

Permalänk
Medlem

Samma problem via kabel som med trådlöst?

Ifall du kör trådlöst:
Eftersom din router bara stödjer 2.4ghz så skulle jag tippa på att problemet är att den krockar med dina grannars frekvenser.
Om du skulle testa pinga din router som antagligen har default-ip 192.168.1.1 så skulle du isf få samma resultat som till google.

Hur som helst, testa pinga din gateway (router-ip) och se om du får samma resultat.
Får du det, så byt kanal på din router. Prova dig fram mellan 1,6,11. Detta är kanaler vars frekvenser inte krockar med varandra.
Tyvärr är det många som inte vet om detta och använder kanaler där emellan vilket gör det betydligt krångligare att välja kanal.
2.4Ghz är ett helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Samma problem via kabel som med trådlöst?

Ifall du kör trådlöst:
Eftersom din router bara stödjer 2.4ghz så skulle jag tippa på att problemet är att den krockar med dina grannars frekvenser.
Om du skulle testa pinga din router som antagligen har default-ip 192.168.1.1 så skulle du isf få samma resultat som till google.

Hur som helst, testa pinga din gateway (router-ip) och se om du får samma resultat.
Får du det, så byt kanal på din router. Prova dig fram mellan 1,6,11. Detta är kanaler vars frekvenser inte krockar med varandra.
Tyvärr är det många som inte vet om detta och använder kanaler där emellan vilket gör det betydligt krångligare att välja kanal.
2.4Ghz är ett helvete.

Ursäkta för sent svar, har inte varit hemma och kunna hållt koll på tråden. Jag kör inte med trådlöst nej. Det lustiga i det hela är att jag nu nästan konstant ligger över 100 i ms, vilket jag inte gjorde förut då det hoppade upp över då och då.
Testade pinga mot sunet.se 36 packages recieved, 36 packaged sent, 0% loss. "Minimum = 31ms, Maximum = 175ms, Average = 126ms"
Sedan pingade jag mot den egna ip-adressen. Där maximum var 1ms, Average 0ms.
Det lutar mer och mer åt att det inte är internt problemet ligger, utan att det är leverantörens? Även om de skyllde ifrån sig när jag pratade med dem.
Bör tilläggas att mitt resultat på bredbandskollen har sjunkit till 7.5mbit/s ner, jag ska egentligen få ut 24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbie91:

Ursäkta för sent svar, har inte varit hemma och kunna hållt koll på tråden. Jag kör inte med trådlöst nej. Det lustiga i det hela är att jag nu nästan konstant ligger över 100 i ms, vilket jag inte gjorde förut då det hoppade upp över då och då.
Testade pinga mot sunet.se 36 packages recieved, 36 packaged sent, 0% loss. "Minimum = 31ms, Maximum = 175ms, Average = 126ms"
Sedan pingade jag mot den egna ip-adressen. Där maximum var 1ms, Average 0ms.
Det lutar mer och mer åt att det inte är internt problemet ligger, utan att det är leverantörens? Även om de skyllde ifrån sig när jag pratade med dem.
Bör tilläggas att mitt resultat på bredbandskollen har sjunkit till 7.5mbit/s ner, jag ska egentligen få ut 24.

För att få ut 24Mbit på ADSL måste du bo <1km från stationen och kablarna måste vara oerhört fräsha..
Efter 1km från stationen trillar hastigheten på ADSL väldigt fort tyvärr.

När jag hade Telia ADSL fick jag ut 20-22Mbit av Telia 24/1 Abonnemang, och då bor jag 950m från stationen.

Du kan be leverantören skicka ut en tekniker, men då får du vara beredd på att ta kostnaden om problemet ligger på din ände.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem

Okej, intressant graf, trodde inte droppet var så stort. Men själva hastigheten lägger jag inte så stor vikt vid, utan den får gärna ligga runt 7 bara det fungerar stabilt, vilket det uppenbarligen inte gör nu. Jag tror jag får prata med leverantören igen och se vad de säger. Tack för alla svar hittills gott folk!

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter och testa mot

8.8.8.8
speedtest.tele2.net
speedtest.bahnhof.se

Ladda sedan upp bilderna här på pingplotter så att vi kan se.

Efter det så testar du att ladda ned filerna från
speedtest.tele2.net
speedtest.bahnhof.se

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Har nu testat med pingplotter.
8.8.8.8: https://i.imgur.com/yXPHQl6.jpg
speedtest.tele2.net: https://i.imgur.com/HsTUrZL.jpg
speedtest.bahnhof.se: https://i.imgur.com/y7gxfd4.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbie91:

Har nu testat med pingplotter.
8.8.8.8: https://i.imgur.com/yXPHQl6.jpg
speedtest.tele2.net: https://i.imgur.com/HsTUrZL.jpg
speedtest.bahnhof.se: https://i.imgur.com/y7gxfd4.jpg

Det ser inte bra ut. Skicka bilderna till operatören.
Det är något fel mellan din router och din operatörs enhet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Eventuellt lite OT, men... att tipsa att slå av IPv6 är ingen dunderkur för allt. Det är snarare att dölja och soppa eventuella problem under mattan. Förut när en del DNS resolvers och IP-stackar var naiva så var tipset eventuellt nyttigt.

Men idag så används algoritmer såsom "Happy Eyeballs". Som gör att den långa väntan man kunde få ifall en klient bad om DNS via IPv6 för att efter lång tid falla tillbaka till IPv4 om IPv6 anslutningen som annonserades var trasig är nu historia. Om man inte då ligger kvar vid något gammalt OS som Windows XP utan SP eventuellt då...

Så jag uppmanar vänligt och ödmjukt, att ta del av informationen för att försöka kväsa den myt att stänga av IPv6 löser alla problem.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Testa att kör någon utav hastighetstesterna som finns. Dom kollar ju också responstiden. Google.com är ju ganska hprt belastad emellanåt kan man tänka sig.

Sen, testa att kryssa ur ipv6 som tillgängligt protokoll och jämför.
Tydligen ska detta kunna påverka i vissa fall.

Jag kan inte backa upp detta med några fakta, utan det är saker jag stött på då jag försökt lösa ett liknande problem själv. I mitt fall var det dock xboxen som hade hög responstid i nätverkstestet, men det berodde på att den alltid pingade en server i usa.

Permalänk
Skrivet av revellion:

Eventuellt lite OT, men... att tipsa att slå av IPv6 är ingen dunderkur för allt. Det är snarare att dölja och soppa eventuella problem under mattan. Förut när en del DNS resolvers och IP-stackar var naiva så var tipset eventuellt nyttigt.

Men idag så används algoritmer såsom "Happy Eyeballs". Som gör att den långa väntan man kunde få ifall en klient bad om DNS via IPv6 för att efter lång tid falla tillbaka till IPv4 om IPv6 anslutningen som annonserades var trasig är nu historia. Om man inte då ligger kvar vid något gammalt OS som Windows XP utan SP eventuellt då...

Så jag uppmanar vänligt och ödmjukt, att ta del av informationen för att försöka kväsa den myt att stänga av IPv6 löser alla problem.

Bra att du informerar om detta!

Det är säkert precis som du säger gammal information jag läst som rekommenderat det.

Tack!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbie91:

Har nu testat med pingplotter.
8.8.8.8: https://i.imgur.com/yXPHQl6.jpg
speedtest.tele2.net: https://i.imgur.com/HsTUrZL.jpg
speedtest.bahnhof.se: https://i.imgur.com/y7gxfd4.jpg

Jag skulle tro att problemet beror på att ni fyller er upplänk. Något program skickar en massa data och det gör att det blir trångt och kö.