Permalänk
Avstängd

bra luftflöde

kör med en corsair obsidian 750D och med en corsair h110 gtx och eventuellt två EVGA 980ti hybrid, tänkte fråga hur min layout skulle kunna se ut för bästa luftflöde och kylning, tex vart jag ska ha ''in och ut'' på fläktarna, vart jag ska ha af och sp, och om jag kanske ska ändra fläktarna till h110 gtx och isåfall vilka och borde jag köra med push, pull eller push and pull ?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har samma case och samma kylning som du. Jag har satt radiatorn i taket och blåser ut luft i taket mha 3st AF140 då Corsair inte gör 140mm SP-fläktar. Jag kör pull, då push gör det svårt att rengöra radiatorn och push-pull inte är värt ljudet som 2 extra fläktar genererar. Jag kör 2st AF i fronten som drar in luft, en AF i bak som drar ut luft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Jag har samma case och samma kylning som du. Jag har satt radiatorn i taket och blåser ut luft i taket mha 3st AF140 då Corsair inte gör 140mm SP-fläktar. Jag kör pull, då push gör det svårt att rengöra radiatorn och push-pull inte är värt ljudet som 2 extra fläktar genererar. Jag kör 2st AF i fronten som drar in luft, en AF i bak som drar ut luft.

ok tack så mycket ! ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybor:

ok tack så mycket ! ;D

förresten, såg att du bara körde af, är det stor skillnad med kylningen ifall man bara kör af än om man skulle ha af där det påverkar som bäst och sp där det påverkar som bäst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybor:

förresten, såg att du bara körde af, är det stor skillnad med kylningen ifall man bara kör af än om man skulle ha af där det påverkar som bäst och sp där det påverkar som bäst ?

"Rätt" är att ha SP till radiatorn. SP står för static preassure vilket innebär att fläktens blad är gjorda på ett sätt som gör att fläkten är bättre på att trycka igenom luft än en AF (Air Flow). Detta är fördelaktigt om luften ska igenom något, tex en radiator.

För min del så ville jag inte köpa SP140 eftersom de är LED (finns inte SP140 utan LED) så jag körde AF. Jag klockar inte heller så jag prioriterar tysta fläktar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2728251,1274733

Jämför "Statiskt tryck", "Luftflöde" och "Ljudnivå".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

"Rätt" är att ha SP till radiatorn. SP står för static preassure vilket innebär att fläktens blad är gjorda på ett sätt som gör att fläkten är bättre på att trycka igenom luft än en AF (Air Flow). Detta är fördelaktigt om luften ska igenom något, tex en radiator.

För min del så ville jag inte köpa SP140 eftersom de är LED (finns inte SP140 utan LED) så jag körde AF. Jag klockar inte heller så jag prioriterar tysta fläktar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2728251,1274733

Jämför "Statiskt tryck", "Luftflöde" och "Ljudnivå".

är inte heller ett stort fan av led så kommer köra på af, dem är även sjukt snygga dem fläktarna, och jag kommer inte klocka så mycket heller, kanske processorn en anings, det är en 5930k

Permalänk
Medlem

Jag kör som sagt alla som AF, med den vita ringen, blir snyggt

Permalänk
Medlem

Hur har ni klämt dit radiatorn i taket? Får inte till min bra utan att slangarna tar i fläkten bak (så den är borta tillsvidare), alternativt sätta ett galler på den.

Sen blire inte helt 100 med skruvarna i taket, lilla tyget buktar ju ut när skruvarna är, iofs inget som syns, men ändå

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd