En monster speldator som är så tyst som möjligt! budget = ∞

Permalänk
Medlem

En monster speldator som är så tyst som möjligt! budget = ∞

Hejsan, jag har tänkt bygga en ny monsterdator.

Budget är inget problem. Men jag har inte tänkt spela i 4k, har en ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync, så det blir 1440p,

Men mitt mål är att få det så tyst som möjligt.

Skulle vilja ha råd om Luftkylning och Vattenkylning.

Jag har även märkt att det är grafikkortet som låter mest i slutänden, så jag antar att man vill ha ett så nedkylt chassi som möjligt om jag går med luftkylning.
Då kanske inte R5:an passar så bra då den bara ljuddämpar men har ganska fattigt luftflöde.

Någon som kan rekommendera något?

I7

16gb

980ti/fury x

är väl mina mål. sedan vad som är bäst och vilka komponenter är väl ni bättre än mig på.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk

Vattenkyl cpu och gpu/er och ha så mycket radiator yta i chassit som det bara går. Med en massa fläktar på låga varv. Är bättre än att ha några fläktar på fulla varv det är vad jag rekomenderar om det ska vara tyst.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vattenkyl cpu och gpu/er och ha så mycket radiator yta i chassit som det bara går. Med en massa fläktar på låga varv. Är bättre än att ha några fläktar på fulla varv det är vad jag rekomenderar om det ska vara tyst.

Radiatorer har jag hört att dom kan låta?

Men vattenkylning på grafikkortet lär väl ge bäst resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Skrivet av Fc-inter:

Radiatorer har jag hört att dom kan låta?

Men vattenkylning på grafikkortet lär väl ge bäst resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Radiatorer låter inte alls det är fläktarna som låter. Men det jag menar är att mer fläktar på låga varv typ 600-700 rpm låter mindre än typ två på 1600-2000rpm. Det var det jag menade med att ha massa radiator yta jämte mindre radiator yta.

Jag själv har 2st 480 rads med fläktar på båda sidor om radiatorn. Asså 16st fläktar på ca 700rpm så det är lungt och skönt här.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Radiatorer låter inte alls det är fläktarna som låter. Men det jag menar är att mer fläktar på låga varv typ 600-700 rpm låter mindre än typ två på 1600-2000rpm. Det var det jag menade med att ha massa radiator yta jämte mindre radiator yta.

Jag själv har 2st 480 rads med fläktar på båda sidor om radiatorn. Asså 16st fläktar på ca 700rpm så det är lungt och skönt här.

wow, det där låter lite allt för mycket, 16 fläktar?

egentligen så är det enda problemet man brukar ha är oftast temperaturen på grafikkortet. annars låter ju chassifläktarna inte så mycket alls, oavsett chassi.

jag kör ju på r5:an fractal design. visst e den tyst, men när man spelar grafikkrävande spel så blir ju grafikkortet väldigt varmt

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

en liten nätt roman

Här kommer en kvälls-roman!

I mitt lilla prodigy chassi så kör jag alla fläktar på 650-750rpm, det är totalt 4 120mm fläktar och 1 200mm fläkt plus GPU och PSU. 1 fläkt på min luftkylare, 200mm i fronten som inblås och 2 120mm i taket som utblås och sedan den sista 120mm som utblås bakom min luftkylare, har fått ett riktigt bra luft flöde som gör att min GPU inte går upp i varv alls under spel lr vanligt användande =D. har dessutom en väldigt snäll och tyst fläktkurva.

Det är tyst om datorn hemma under dagtid brukar få kolla om det är något på skärmen lr om det är svart xD och under nattetid kan man höra antydan av sus genom perforerad plåt för då är ju hela staden och huset mycket tystare.

När jag senast använde vattenkylning så var det bara det tickande ljudet från en trasig fläkt i PSU som lätt och då endast på natten. Pumpen var monterad på ljuddämpande material och alla radiatorer samt fläktar med. Hade 5-7volts adaptrar på allt. hade 2 360mm rads med fläktar i PnP konfig, vilket blir 12fläktar som inte gjorde ett ljud.

Jag skulle säga att ett x99 system med en highend GPU(som 980ti) som du vattenkyler, nog kommer bli tystast i slutändan. Men har sett och "hört" luftkylda system som är knäpptysta de med.

MB, vilket du tycker är snyggast och har de funktioner du söker.
CPU, en i7 5280k/5930k kyld av antingen vattenblock lr den största luftkylaren du kan hittta xD.
GPU, 980ti med motsvarande vattenblock lr med eftermarknads kylare av toppklass
RAM, bra kvalitets ddr4 4stickor på 4/8 GB runt 2800-3000Mhz.
SSD, bara ssds inga mekaniska diskar för så tyst som möjligt.
PSU, något med guld lr högre grad, som kan hantera din vardagliga load på mellan 30-60% av sin "max load" för att få ett tyst PSU. vissa har ju stillastående fläktar under en viss % last, medans andra har en viss grad.
Chassi, det du tycker är snyggt och passar din budget, jag röstar alltid för CASE LABS om möjligheten finns.
Fläktar, anpassade för antingen luftflöde lr tryck beroende på luft lr vattenkylning.
många fördrar noctua fläktar.

en bra Pump före dyra radiatorer skulle jag personligen köpa.

//lite små seg så hära efter jobbet... xD

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av Fc-inter:

Hejsan, jag har tänkt bygga en ny monsterdator.

Budget är inget problem. Men jag har inte tänkt spela i 4k, har en ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync, så det blir 1440p,

Men mitt mål är att få det så tyst som möjligt.

Skulle vilja ha råd om Luftkylning och Vattenkylning.

Jag har även märkt att det är grafikkortet som låter mest i slutänden, så jag antar att man vill ha ett så nedkylt chassi som möjligt om jag går med luftkylning.
Då kanske inte R5:an passar så bra då den bara ljuddämpar men har ganska fattigt luftflöde.

Någon som kan rekommendera något?

I7

16gb

980ti/fury x

är väl mina mål. sedan vad som är bäst och vilka komponenter är väl ni bättre än mig på.

Tystare än såhär blir det inte utan custum vattenkylning.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8797952/2015-11-24

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Här kommer en kvälls-roman!

wow nice, det lät ju som ett riktigt projekt!

det måste ha tagit tid till att få till det på det sättet dock

Skrivet av StuntmanMike:

Tystare än såhär blir det inte utan custum vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

ser riktigt bra ut. det jag undrar är ju ifall det verkligen är någon skillnad med ljuddämpning än att ta t ex en noctis 450

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk

@Fc-inter: Jag tycker det är skillnad på ljuddämpat och inte. Något jag saknar i mitt nuvarande chassi(hade Define R3 förut).
Men tycker du utseende är viktigare än ljudnivå kan man ju bygga något i denna stilen.
Ljuddämpat bygge med fönster och matchande komponenter.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8838987/2015-12-02

Permalänk
Medlem

Angående ljuddämpde chassin så tycker jag det märks skillnad om man har hela sidor och inget fönster. Har ofta tyckt att när. Det är ett fönster så låter det mer än utan för brukar bli "naturliga håligheter? Mellan glas och sida. Samtidigt har man ingen dämpning pånhela fösntersidan vilket då också bidrar till ljud

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Jag är rätt ljudkänslig tycker jag, och just nu kör jag med ett silverstone FT05 med dem inkluderade 2x180mm fläktarna satta på ~500-550 rpm en noctua nh-12s med 2st 120 pwm fläktar som snurrar i ca 450-500 rpm i dle, helt passivt nätagg och 970 kort. Min dator ligger runt 20-23 db vilket är rätt tyst.

Jag kan rekommendera det chassit, har även funderingar på om jag skulle stoppa in ytligare ljuddämpning i lådan för att se om det kan ta bort lite till

Permalänk

Vill bara tipsa om att det är en som nyss la upp en annons på ett NZXT H440W för halva priset. Jag köpte ett start utan fönster förra veckan och tycker det är ett kanonchassi.

Sen köpte jag även ett semi passivt gfk och nätdel som är kanon för låg ljudnivå som också va min tanke.

Permalänk

Hade varit praktiskt med custom vattenkylning i ditt fall, men det kräver en hel del kompetens!

Permalänk
Medlem

Hmm, om lägsta möjliga tystnad till varje pris är målet skulle jag överväga vattenkyla grafikkortet åtminstone.
Kanske en NZXT Kraken X61 + grafikadaptern Kraken G10?
SPCR verkar gilla dem, och de är riktigt kinkiga på ljud
http://www.silentpcreview.com/NZXT_Kraken_G10_Graphics_Adapte...
http://www.silentpcreview.com/NZXT_Kraken_X61

CPU:n blir inte lika varm och går att kyla rätt vettig tyst med luftkylning, med nån lagom stor Noctua, Scythe, Thermalright, Bequiet eller liknande kylfläns.

Skrivet av Gunner357:

Radiatorer låter inte alls det är fläktarna som låter.

Och pumparna
(Det är värt att tänka på att pumpen kan vara irriterande i vissa vattenkylare. Kör man "riktig" vattenkylning bör man definitivt lägga ner tid på att dämpa motorn på något snyggt sätt!)

... och som nån redan sade: om tysthet är prio över kostnad, skippa hårddiskarna och gå helt på SSD.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

wow, det där låter lite allt för mycket, 16 fläktar?

egentligen så är det enda problemet man brukar ha är oftast temperaturen på grafikkortet. annars låter ju chassifläktarna inte så mycket alls, oavsett chassi.

jag kör ju på r5:an fractal design. visst e den tyst, men när man spelar grafikkrävande spel så blir ju grafikkortet väldigt varmt

finns många bra alternativ ovan

och EVGA gör fina kort men detta är nog det tystaste 980ti kortet du finner utan att gå på egen vattenkylning

http://www.inet.se/produkt/5411446/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

800:- dyrare än ett EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC+ som någa rekommenderar men betydligt svalare

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

fury x med nya revisionen låter inte mycket...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

tacksam för alla svar!

jag har tänkt på allt ni har sagt och har även läst det på flera andra ställen.

som de flesta säger så verkar ju den absolut tystaste lösningen för processorn vara en luftkylare, i alla tester verkar nh-d15 vara totalt överlägsen gällande ljudnivå/temperatur. sedan är den i halva pris mot vattenkylarna.

gällande grafikkort och (enligt min erfarenhet) så verkar det vara det absolut största problemet utav alla. så luftkylning är väl helt uteslutet, dock har ja hört bra om denna http://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-xt... .

eventuellt att montera in en vattenkylare till GPU.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800