Under vatten-effekt Logitech Z906

Permalänk

Under vatten-effekt Logitech Z906

Tjena!
Köpte nya högtalare till datorn nyligen, Logitech Z906, har längtat efter dessa. Måste säga att ljudet är fenomenal! Dock har jag fått ett problem som gör att jag inte kan njuta av högtalarna till fullo! När jag spelar upp musik så fungerar center och sido-högtalarna perfekt, det gör inte de bakre dock. Lyssnar man noga så låter det som om ljudet är undervattnet! Basen hörs knappt, vokalisten hör man inte heller och ljudet ekar väldigt mycket. När jag senare sätter igång 4.1 på högtalarnas konsol så fungerar de bakre perfekt! Låter precis som framdelen! 4.1 = ingen center, så det är ju tråkigt, vill kunna utnyttja dessa 100%. Jag försöker spela musik från Spotify, se video från Youtube etc. Samma resultat, jag vill inte ha surround, jag vill bara att ljudet som kommer ifrån center och sidorna spelas även på dem bakre! Jag har använt kablarna man fick med och kopplade in dem i moderkortet! Dock har mitt moderkort bara 3 ingångar och färgerna stämmer inte, men det ska kunnas översättas, vad jag har läst någonstans!

Mitt moderkort är: ASUS Z97-P
Ifall detta hjälper!

Tack i förhand!
John

Permalänk
Medlem

De bakre i ett 5.1-system ska väl nästan låta så? Du spelar upp stereoljud när du spelar upp musik, och därför är de främre högtalarna dominanta. Om du däremot sätter på en ljudfil med kanaler för 5.1-surround så kommer de främre plötsligt inte att vara lika dominanta längre.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Apropå kablarna, så enligt moderkortsmanualen och den generiska färgkodningen av ut och ingångar, så bör kablarna vara kopplade enligt:

Moderkort-----------------------------------------Högtalare
Ljusgrön (bak på moderkortet)------------Ljusgrön
Rosa (bak på moderkortet)-----------------Orange
Ljusblå (bak på moderkortet)--------------Svart

Hur ljudet kommer ur högtalarna får du titta i manualerna.

Permalänk
Medlem

Testade nyss, det verkar ligga något i det du säger, generellt låter 4.1 mycket bättre än de andra alternativen vid stereoljud. Det kan dock mycket möjligt vara en illusion, om du testar att ändra volymen i center så märks det inte!

Ska kontrollera mina kopplingar imorgon, men testade mjukvaran och surround visade/spelade rätt.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

@XFTality: Visst håller jag med det du påstår, men när jag byter till 4.1 låter sido- och bakrehögtalarna lika bra! Nästan bättre än att köra 3D/5.1 surround effekten! Men kan man inte få till det som 4.1, fast 5.1 om du fattar hahah xD

Permalänk

@zelxi: Det är helt sjukt hur 4.1 kan låta nästan om inte bättre än 5.1 funktionen! Borde nästan ett sätt att få till 4.1 effekten fast med alla fem högtalare! Som sagt, med musik är det inte surround effekten man letar efter utan att det ska låta lika från alla håll! Känns lite konstigt om det blir så här för högtalare som kostar 3000kr!

Permalänk
Medlem

Är även jag väldigt nöjd med den!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johnnyboii:

@zelxi: Det är helt sjukt hur 4.1 kan låta nästan om inte bättre än 5.1 funktionen! Borde nästan ett sätt att få till 4.1 effekten fast med alla fem högtalare! Som sagt, med musik är det inte surround effekten man letar efter utan att det ska låta lika från alla håll! Känns lite konstigt om det blir så här för högtalare som kostar 3000kr!

Du vill alltså ha monoåtergivning via 5 högtalare, när du spelar upp ljud ska det ske å det sätt som det spelades in, musik är för det mesta i stereo och ska höras från 2 kanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av johnnyboii:

@zelxi: Det är helt sjukt hur 4.1 kan låta nästan om inte bättre än 5.1 funktionen! Borde nästan ett sätt att få till 4.1 effekten fast med alla fem högtalare! Som sagt, med musik är det inte surround effekten man letar efter utan att det ska låta lika från alla håll! Känns lite konstigt om det blir så här för högtalare som kostar 3000kr!

Om inte inspelningen gjordes med ljud bakom lyssnaren annat än det man kan kalla för rumsinformation, så man vill nog bara att det ska låta från frontarna. 5.1 kan ju ge en extra upplevelse ibland.

Stereo både framifrån och bakifrån blir ju fel. Det blir ju som att samma artist står både framför och bakon samtidigt.

Det är ju däremot förståeligt i vissa miljöer, typ barer osv att man vill ha samma ljud på en stor yta. När man sitter framför en dator vill jag nog påstå att 2.0/1 är bäst för musik.

Men som sagt, tycke och smak

Oroa dig dock inte för att det inte skulle räcka med bara ljud ur två högtalare. Det gör det nog garanterat när du sitter nöra!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Jo det är ju tycke och samma på det, blev nog bara chockad då jag hade 2 kanaler innan! Kändes tomt bara att det inte hördes både bak och fram! Jag får nog börja vänja mig, annars kör man ju bara 4.1 om det behövs! Annars så håller jag med synpunkterna, dem flesta i alla fall Fick bara lite småpanik när jag installerade högtalarna och körde musik i dem! Annars tack som fan för svaret!

Permalänk

@mrqaffe: Jo jag förstod det, blev nog bara virrig då jag övergick från 2.1 till 5.1! Annars kan man ju bara köra 4.1, det låter lika bra det, blir bara snurrig av ljudeffekter som hörs bakom mig, speciellt när det är dagens poplåtar! Massa effekter och liknande!

Permalänk
Medlem

@johnnyboii: Hittade inga konstigheter i kopplingen, kör på med 4.1 när du lyssnar på musik.

Visa signatur

RTS :D