970 low FPS pga low usage

Permalänk
Medlem

970 low FPS pga low usage

Mitt 970s GPU ligger mellan 20-80 % usage när jag spelar. Oftast 40-50 % vilket leder till att jag får en mycket lägre fps.
Den gjorde inte detta första månaden men nu har den börjat med det. Testat att rolla tillbaka drivern med DDU och installera den gamla men det hjälpte inte.

CPU ligger på 50-70 % load så det är inte bottleneck från den. Spelar cs:go och Guild wars 2, märker skillnad i båda nu.
Googlat lite och sett att de var ett vanligt problem för ett år sedan o prövat en del av de tips som gavs då utan framgång.
Vad ska jag göra åt detta? har inte sett att Nvidia kom men någon lösning då heller.. Ändå ett år sedan, måste va nån bugg med passiva kylningen att den inte vill gå över.. Den har ju ändå max performance på energisparfunktionen..

Någon som har nån lösning? Köpte skiten för 3,6 K i augusti och nu presterar den likvärdigt med mitt gamla ATI 5770...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem. Har ingen aning hur jag ska lösa det. Skickat det till komplett och de sa att det inte var nått fel på grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv

Du har inte råkat sätta en integrerad GPU som primär ?

EDIT: Du skriver hela tiden hur mycket av grafikkortet som används.. Men hur är det med FPS? Om du har V-sync på med låga grafikinställningar så används varken GPU eller CPU så mycket

Glömde
Permalänk
Medlem

nej kör ju inte med den integrerade när jag ser att GPu:n jobbar på 80% under en kort kort stund o annars 40 %. Den är avstängd i BIOS sen länge så endast 970 som går.

Jag har V-sync men 144 hz skärm och GPU:n brukar behöva jobba i 70-80 % för att få till en fps stabilt på 144 med mina inställningar i Gw 2. Men den ligger ju på 40-50 % som sagt vilket blir 50-80 fps ungefär..

Kan inte någon här komma med en lösning heller kontaktar jag inet och anmäler dem till konsumentverket om de inte låter mig byta. En vara för 3600 som inte gör hälften av det den ska är inte OKEJ! Skulle inte testat på nvidia, AMD funka ju..

EDIT: Detta verkar vara ett otroligt vanligt problem varför ser man inga skriverier om det från sweclockers sida? Otroligt dåligt av Nvidia, detta är värre än när det kom fram att kortet endast hade 3,5 gb i utlovad hastighet.

Permalänk

Har exakt samma problem trots att jag bytt ut allt utom chassi och ssd.
min polare har en exakt likadan rigg som jag, bortsett från chassi och psu och i hans dator funkar det alldeles utmärkt. Verkar ju inte finnas några lösningar.

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem

Det är högst sannolikt inget fel på grafikkortet. Vad har du för processor? Även om CPU-användningen är låg kan en kärna ligga väldigt högt och flaska grafikkortet.

EDIT: Och vad har du för temperatur på CPU när du spelar?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är högst sannolikt inget fel på grafikkortet. Vad har du för processor? Även om CPU-användningen är låg kan en kärna ligga väldigt högt och flaska grafikkortet.

EDIT: Och vad har du för temperatur på CPU när du spelar?

nej jag tror inte det är fel på grafikkortet hårdvarumässigt utan någon bugg med mjukvaran som gör att kortet inte jobbar som man vill. Som exempel: kortet behöver sätta igång fläktarna på 60 C, ligger kortet på 59-63 C arbetar de inte mer än 20-50 % för att det ska fortsatt vara passivt. Men ligger tempen lite senare på 55 C så går de upp till 70-80 % arbetsbelastning tills de når de irriterande 59-63 C igen. Lite av det mönstret har jag märkt när jag spelat med just de tempsen.

Min Cpu är lite gammal men den presterar bra iom ganska rejäl överklockning. En i5-780 @ 4 ghz. Tempsen på den när jag spelat t ex Gw i nån timma brukar inte ha gått över 60 C. Vanligtvis ligger den på 55 grader vilket är väldigt bra. Och belastningen på den när jag spelar brukar ligga mellan 60-70%. Till detta har jag 8 Gb ram på 1600 Mhz. Så jag är väldigt tveksam till att det skulle vara någon flaskhals någonstans. Mitt system är stabilt och borde fungera bra med varandra om man kollar på specsen.
Det har ju som sagt fungerat bra innan. Det är nu lite senare som det börjat spöka med Grafikkortet. Första månaden efter grafikkorts bytet hade jag som sagt stabil 144 fps i Gw 2 och högre fps i Cs:go.

Så jag tror som sagt att det är någon bugg med passiva kylningen med mitt 970.. Ska testa att installera äldre drivrutiner utan Nvidia experience. Typ GTA V ready versionen.

Permalänk

Jag har också samma problem. Gick från ett gtx 645 till 970 och jag har fått sämre fps i alla spel. Om du hittar en lösning, skriv gärna den här!

Permalänk
Skrivet av Franbergh:

Jag har också samma problem. Gick från ett gtx 645 till 970 och jag har fått sämre fps i alla spel. Om du hittar en lösning, skriv gärna den här!

Tog du bort den gamla drivern helt innan du installerade nya kortet??

//Danne

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

@Flexymannen:
Yes, och en gång till efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franbergh:

@Flexymannen:
Yes, och en gång till efter

Vad har du för komponenter i datorn?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

AMD FX(tm)-670K quad-core 3.7 ghz
msi GTX 970 tiger
12gb ram
ms 7778 ver 1.0

Permalänk

Jag hade stora problem med mitt Gigabyte GTX 970, bytte ut alla komponenter i hela datorn, inklusive ssd. Det enda som hjälpte mig var att byta till Windows 10.

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firsov:

nej jag tror inte det är fel på grafikkortet hårdvarumässigt utan någon bugg med mjukvaran som gör att kortet inte jobbar som man vill. Som exempel: kortet behöver sätta igång fläktarna på 60 C, ligger kortet på 59-63 C arbetar de inte mer än 20-50 % för att det ska fortsatt vara passivt. Men ligger tempen lite senare på 55 C så går de upp till 70-80 % arbetsbelastning tills de når de irriterande 59-63 C igen. Lite av det mönstret har jag märkt när jag spelat med just de tempsen.

Min Cpu är lite gammal men den presterar bra iom ganska rejäl överklockning. En i5-780 @ 4 ghz. Tempsen på den när jag spelat t ex Gw i nån timma brukar inte ha gått över 60 C. Vanligtvis ligger den på 55 grader vilket är väldigt bra. Och belastningen på den när jag spelar brukar ligga mellan 60-70%. Till detta har jag 8 Gb ram på 1600 Mhz. Så jag är väldigt tveksam till att det skulle vara någon flaskhals någonstans. Mitt system är stabilt och borde fungera bra med varandra om man kollar på specsen.
Det har ju som sagt fungerat bra innan. Det är nu lite senare som det börjat spöka med Grafikkortet. Första månaden efter grafikkorts bytet hade jag som sagt stabil 144 fps i Gw 2 och högre fps i Cs:go.

Så jag tror som sagt att det är någon bugg med passiva kylningen med mitt 970.. Ska testa att installera äldre drivrutiner utan Nvidia experience. Typ GTA V ready versionen.

Ehmm vilken CPU hade du? Det finns en Pentium 780 men ingen i5? Isf är det denna som begränsar en del av ditt spelande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Mitt 970s GPU ligger mellan 20-80 % usage när jag spelar. Oftast 40-50 % vilket leder till att jag får en mycket lägre fps.
Den gjorde inte detta första månaden men nu har den börjat med det. Testat att rolla tillbaka drivern med DDU och installera den gamla men det hjälpte inte.

CPU ligger på 50-70 % load så det är inte bottleneck från den. Spelar cs:go och Guild wars 2, märker skillnad i båda nu.
Googlat lite och sett att de var ett vanligt problem för ett år sedan o prövat en del av de tips som gavs då utan framgång.
Vad ska jag göra åt detta? har inte sett att Nvidia kom men någon lösning då heller.. Ändå ett år sedan, måste va nån bugg med passiva kylningen att den inte vill gå över.. Den har ju ändå max performance på energisparfunktionen..

Någon som har nån lösning? Köpte skiten för 3,6 K i augusti och nu presterar den likvärdigt med mitt gamla ATI 5770...

Tacksam för svar!

Hade precis samma problem. Testade allt möjligt men ingenting funkade förutom att formatera diskarna och installera ett sprillans Windows 7. Nu funkar det klockrent, lägre temp och arbetar precis som det ska. Jag har ett gtx 780

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem som dyker upp då och då, men detta gäller SLI. Första kortet ger inte mer än 899MHz medan det andra går fullt ut på runt 1500MHz. Lösningen för mitt problem är att gå in i nVidia Control Panel där jag helt enkelt stänger av SLI och sedan återaktiverar det (maximize performance). Kan vara så att problemet jag har är besläktat med ditt men kör du inte SLI så funkar ju inte min lösning.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Kan inte någon här komma med en lösning heller kontaktar jag inet och anmäler dem till konsumentverket om de inte låter mig byta. En vara för 3600 som inte gör hälften av det den ska är inte OKEJ! Skulle inte testat på nvidia, AMD funka ju..

Skrivet av Firsov:

nej jag tror inte det är fel på grafikkortet hårdvarumässigt utan någon bugg med mjukvaran som gör att kortet inte jobbar som man vill.

Varför skulle du anmäla Inet till konsumentverket om det inte är något fel på produkten dom har sålt? Och speciellt när du inte ens själv tror att det är något fel på produkten, utan på mjukvaran? Måla inte fan på väggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Har ett liknande problem som dyker upp då och då, men detta gäller SLI. Första kortet ger inte mer än 899MHz medan det andra går fullt ut på runt 1500MHz. Lösningen för mitt problem är att gå in i nVidia Control Panel där jag helt enkelt stänger av SLI och sedan återaktiverar det (maximize performance). Kan vara så att problemet jag har är besläktat med ditt men kör du inte SLI så funkar ju inte min lösning.

Ibland buggar ju drivrutinen och stannar i något 2D läge. Händer någon gång då och då att jag ser att klockan är fast på 569MHz i Witcher 3. Bara att starta om datorn så blir det bra men ändå rätt störande.

Skrivet av Firsov:

Mitt 970s GPU ligger mellan 20-80 % usage när jag spelar. Oftast 40-50 % vilket leder till att jag får en mycket lägre fps.
Den gjorde inte detta första månaden men nu har den börjat med det. Testat att rolla tillbaka drivern med DDU och installera den gamla men det hjälpte inte.

CPU ligger på 50-70 % load så det är inte bottleneck från den. Spelar cs:go och Guild wars 2, märker skillnad i båda nu.
Googlat lite och sett att de var ett vanligt problem för ett år sedan o prövat en del av de tips som gavs då utan framgång.
Vad ska jag göra åt detta? har inte sett att Nvidia kom men någon lösning då heller.. Ändå ett år sedan, måste va nån bugg med passiva kylningen att den inte vill gå över.. Den har ju ändå max performance på energisparfunktionen..

Någon som har nån lösning? Köpte skiten för 3,6 K i augusti och nu presterar den likvärdigt med mitt gamla ATI 5770...

Tacksam för svar!

Nu vet jag inte vad du har för andra komponenter men har du testat en BIOS uppdatering? När 970 kom ut så fick vissa (inkl jag) göra en BIOS uppdatering just för att det var någon bugg som gav sämre prestanda. Satt på Z97 plattformen innan med två 970or.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vad för fps handlar det om? Vad är "låg" fps? Spelar du cs:go så spelar ju inte grafikkortet så stor roll.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ibland buggar ju drivrutinen och stannar i något 2D läge. Händer någon gång då och då att jag ser att klockan är fast på 569MHz i Witcher 3. Bara att starta om datorn så blir det bra men ändå rätt störande.

För mig räcker det inte med en reboot. Jag måste stänga av och sen slå på SLI igen för att det ska hoppa igång. Händer väldigt sällan och jag har lyckats spåra en sak som gör att det går igång. När jag har sjutiofemtusentrehundramiljoner tabbar igång i Chrome (aka ADHD-surfande) så kan jag få ett felmeddelande om att det nog kanske är lite mycket igång nu. Stänger jag då ner och försöker dra igång ett spel, även om jag gör det flera timmar senare, så är GPU0 (första kortet) låst till 899MHz. Förmodligen drivrutinsrelaterat, men det är lite lustigt att det låser sig även efter reboot i mitt fall.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad för fps handlar det om? Vad är "låg" fps? Spelar du cs:go så spelar ju inte grafikkortet så stor roll.

Hehe fast så kan du ju inte säga
"Mitt kort presterar på halvfart men det spelar ingen roll eftersom jag spelar CS:GO som hade kunnat flyta fint på en brödrost."
Klart man vill ha ut max från sitt kort, oavsett vad man spelar.

Skrivet av Syntheslizer:

För mig räcker det inte med en reboot. Jag måste stänga av och sen slå på SLI igen för att det ska hoppa igång. Händer väldigt sällan och jag har lyckats spåra en sak som gör att det går igång. När jag har sjutiofemtusentrehundramiljoner tabbar igång i Chrome (aka ADHD-surfande) så kan jag få ett felmeddelande om att det nog kanske är lite mycket igång nu. Stänger jag då ner och försöker dra igång ett spel, även om jag gör det flera timmar senare, så är GPU0 (första kortet) låst till 899MHz. Förmodligen drivrutinsrelaterat, men det är lite lustigt att det låser sig även efter reboot i mitt fall.

När jag hade SLI så hände det mig också några gånger, minns dock inte vad jag gjorde mer än reboot för att det skulle fixas. Antagligen gjorde jag som du och slog av/på SLI.

En galet vild gissning är att felet är relaterat till P-states och kan faktiskt justeras manuellt i nVidia Inspector (tror jag?).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Hade exakt samma problem som ni har. Köpte precis ett Asus strix GTX 970. Märkte att GPU Usage låg runt 20-50% på dem flesta spel jag testade och gav mig riktigt dålig FPS (värre än mitt förra GTX 760).

Efter många timmars letande hittade jag något som fungerade för mig. (Länken nedanför) https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/30u0bm/gtx_970_low_g...
Resultatet =100-250% mera FPS i flera olika spel och GPU Usage gick till normala värden. Helt enkelt var det någonting fel med GeForce Experience för min del. Lite surt då jag brukade använde shadowplay.. >:(

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hehe fast så kan du ju inte säga
"Mitt kort presterar på halvfart men det spelar ingen roll eftersom jag spelar CS:GO som hade kunnat flyta fint på en brödrost."
Klart man vill ha ut max från sitt kort, oavsett vad man spelar.

När jag hade SLI så hände det mig också några gånger, minns dock inte vad jag gjorde mer än reboot för att det skulle fixas. Antagligen gjorde jag som du och slog av/på SLI.

En galet vild gissning är att felet är relaterat till P-states och kan faktiskt justeras manuellt i nVidia Inspector (tror jag?).

Jag tror han egentligen menar att i CSGO kommer grafikkortet aldrig maxa ur. Det är alltså ett dåligt spel att mäta värden gällande grafikkort.

TS: Som någon tidigare sa finns inte i5 780. Det skulle nog underlätta om du kollar upp exakt vad för processor du använder.