Permalänk
Medlem

Corsair H110i GTX & Noctua NF-A14 PWM

Tjo

Har haft kylaren ett tag nu till min Skylake i7 6700K och Maximus VIII Hero och är överlag nöjd med den, tyckte den var lite högljud med standard fläktarna så jag köpte nya.

2 st Noctua NF-A14 PWM som enligt pappret flyttar mer luft, levererar ett högre tryck samt är tystare.
Problemet jag har är dock att Corsair Link inte känner av att max hastigheten på dem är 1500rpm utan tror att de bara snurrar i 900rpm ibland. Vissa gånger så tror de att den klarar 1350rpm. Jag kör fläktarna i push (exhaust) så jag får ut värmen. Har filter i fronten och botten av lådan (CM storm trooper)

Trots att Corsair Link inte tror att de snurrar snabbare än 900 så hamnade tempen på 67 grader som mest under 8 minuter i Prime95 med en FFT size på 1344 på min och max.

Testade även att köra fläktarna kopplade till CPU och CPU_optional när jag körde ett test i AIDA64 med CPU, FPU, cache & system memory i bockat. Då landade tempen på max 72 grader efter 11min. Då kunde jag köra dem max.

Jag har dessutom 2 st NF-S12A PWM i fronten (max rpm 1200), de tror Corsair Link klarar 1032rpm respektive 1274rpm samt 1st NF-A14 PWM på baksidan. Den tror Corsair Link klarar 1053rpm.

Så vad är det som kan påverka detta ?

Vore ju kul om man kan få fläktarna att snurra max när det behövs för att kunna landa på en temp på runt 64 grader.

Processorn är klockad till 4600MHz med volten på 1.350.

Ska se om jag kan komma ner lite till på volt sidan men vill gärna veta varför jag inte kan maxa fläktarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog sikta på lägre VCore. Visserligen är alla CPU olika, men min 6700k tuffar på stabilt i 4.6 med 1.28v, 1.35 skulle onekligen höja temps för min del.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla alla fläktarna till moderkortet och sedan använda Asus AI Suite för styra fläktarna?

Jag körde Fan Tuning via Fan Xpert 3 som automatiskt hittar högsta och lägsta varvtal för mina fläktar och tyckte det stämde bra.
På en EKWB Vardar som är specad till 2200 rpm satte Fan Xpert 2238 (+/- 40) som max.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Emmoth:

Så vad är det som kan påverka detta ?

Kan nog summeras rätt kort, Corsair Link är inte den bästa av programvaror. Räcker att gå in på Corsair's egna supportforum så inser man rätt snabbt att det finns brister. I mitt fall såg jag varken max RPM eller aktuell RPM med varken originalfläktar eller med Noctua NF-F12 som jag snabbt bytte till då de medföljande lät på tok för mycket.

Använder numera en Noctua D15 då pumpljudet drev mig till vansinne trots quite-mode.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Ska testa att köra dem via AI suite kopplade till moderkortet istället samt sänka volten lite så snart jag har jobbat klart för dagen.

Skrivet av Augustini:

Använder numera en Noctua D15 då pumpljudet drev mig till vansinne trots quite-mode.

Ok, jag störs inte av pumpljudet alls, tycker inte den låter något nämnvärt alls. Fram för allt efter jag bytt fläktar.

Permalänk
Medlem

Ok har nu testat att köra dem via cpu kontakterna och AI suite. Vid stress test med Prime95 och AIDA64 så ligger den på mellan 75 till 83 grader.

Men när jag spelade Rainbow 6 Siege på ultra ligger tempen på 37grader och fläktarna går på halvfart.

Det är nästan att jag får kolla på fläktarna ifall de snurrar eller inte.