Nvidia Quadro FX1500M och windows 10, hur installlera drivrutiner?

Permalänk

Nvidia Quadro FX1500M och windows 10, hur installlera drivrutiner?

Har en äldre bärbar (Dell precision M90) som jag provade att uppgradera till windows 10 (64 bit). Funkar ok hittills, enda problemet är att jag bara kan få ut 1600x1200 pixlar på skärmen (är 1920x1200).

Vad kan jag göra åt det?

Har tidigare haft bra erfarenhet av Nvidia drivrutiner, det brukar gå att köra installerare för äldre operativsystem osv. så att man kan hitta någon form av drivrutin som fungerar. Jag har endast behov av att använda hela skärmen, inga behov av hög prestanda, 3D eller liknande. Men de drivrutinsinstallerare jag provat hos Nvidia för Quadro FX1500M eller snarlika stannar antingen med felet "kunde inte köras på detta operativsystem" (verkar vara 64/32 bit fel) eller "hittade inga grafikkort som är kompatibla". Eller båda felen.

Ett annat spår som jag inte har provat är om det går att hitta någon standarddrivrutin för windows 10 som fungerar med hela skärmen. Nu anges att bildskärmskortet är "Microsoft basic display adapter" från 2006. "Bios info G71 board -p469h4gs". Bildskärmen står som "Allmän icke-pnp-bildskärm". Att låta windows leta nya drivrutiner online ger inget nytt. Är det värt att välja bland de som finns, men som inte ingår i kompatibla? Känns som man riskerar att förlora bilden helt, då är man ju lite rökt...

Förslag mottaget tacksamt!

Kortet skall ha G71-krets, samt 256Mb (!) minne.

Permalänk
Rekordmedlem

Drivrutiner till bärbara kommer för det mesta från datortillverkaren så det är nog hos Dell du ska leta grafikdriver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Drivrutinen jag hittar på Dells supportsida (nVidia_multi-device_A06_R172810) ger följande fel när jag kör den:

"Programmet är gjort speciellt för windows 2000 och windows XP och kan inte köras med andra versioner av operativsystemet".

Dell support säger att de inte ger någon support/drivrutiner efter XP på denna maskin. Windows-7 gick dock att installera med hela skärmen (efter alla normala windows update körts).

Så vägen via Dell verkar stängd... om man inte kan få installtionsprogrammet att köra trots att man har senare OS än XP...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlaceboDomingo:

Drivrutinen jag hittar på Dells supportsida (nVidia_multi-device_A06_R172810) ger följande fel när jag kör den:

"Programmet är gjort speciellt för windows 2000 och windows XP och kan inte köras med andra versioner av operativsystemet".

Dell support säger att de inte ger någon support/drivrutiner efter XP på denna maskin. Windows-7 gick dock att installera med hela skärmen (efter alla normala windows update körts).

Så vägen via Dell verkar stängd... om man inte kan få installtionsprogrammet att köra trots att man har senare OS än XP...

Systemet för drivrutiner skiljer så även om programmet nog går att tvinga igång lär drivern inte fungera. Har du tur kanske det går att hitta en driver till nått annat som fungerar men det kan vara jobbigt att hitta den.
Sökte lite och en del påstår att denna är kompatibel
http://www.nvidia.com/object/win8-win7-winvista-64bit-307.74-...
Prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för tipset, men tyvärr hittade denna installerare inga grafikkort.
"NVIDIA installer cannot continue. Denna grafikdrivrutin kunde inte hitta kompatibel grafikmaskinvara".

Jag har inget emot att prova igenom ett antal nvidia-installerare, men hur hittar jag en lista på dem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlaceboDomingo:

Tack för tipset, men tyvärr hittade denna installerare inga grafikkort.
"NVIDIA installer cannot continue. Denna grafikdrivrutin kunde inte hitta kompatibel grafikmaskinvara".

Jag har inget emot att prova igenom ett antal nvidia-installerare, men hur hittar jag en lista på dem?

Det är bara att testa
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.