Ger nästan upp detta med programmering

Permalänk

Ger nästan upp detta med programmering

Hej,

Har tragglat igenom grunderna i programmering men känner att det är ett berg som är för stort för mig att bestiga.
Jag har dessutom barn hemma som tar sin tid och jag kan som mest sitta 2 timmar på kvällen när man redan är trött och då blir det inte mycket lärt. Känns som att när jag väl lärt mig grunder plus lite mer så ska man även vara så logisk tänkande så att man ska kunna göra en egen kod osv.

Min fråga är egentligen bara lite om allmänna tips på annat jag kan lära mig.
Låt oss säga att jag har 1 års utbildningstid på mig.

Jag är intresserad av HTML, CSS och Javascript. Men Javascript är ju också ett språk att lära sig. Eller det kanske är lättare?

Pluggar även inför 70-697 certifieringen (Windows 10).

Detta kanske inte blev mycket till programmeringsinlägg egentligen, men ville mest ventilera lite om mina tankar

Mvh Sandra W.

Permalänk
Medlem

Kolla här http://www.w3schools.com/

För att svara på din fråga, vad ska du göra med dina kunskaper i programmering? Har du tänkt söka jobb?

Permalänk
Medlem

"Tyvärr" är ju frontendprogrammering på webben en lite egen historia. Även som relativt erfaren programmerare kan det känns som ett oöverstigligt berg, mycket på grund av att det finns så många språk inblandade, så många standarder, så många ramverk och att best practice rör sig snabbare än vad en människa som inte sysslar med det på heltid kan hänga med i.

Javascript är ett både enkelt och svårt språk. Syntaxen är enkel, det finns oändligt med hjälp att få och det är faktiskt ganska kraftfullt. Men samtidigt kan jag tycka att den enorma friheten gör det lite rörigt.

Just my two cents, som man säger.

För att vara lite mer konstruktiv, har du någon anledning att vilja lära dig detta? En sida du vill göra? Behöver du det i arbetet? Vad jag är ute efter är att det oftast är enklast att lära sig om man har ett mål, och sedan lär sig det man behöver för att lösa problemet, istället för att bara plugga "planlöst". Framförallt när det är ett så brett område.

Om det är via arbetet hade jag rekommenderat att försöka hitta någon lite övergripande kurs. Inte så mycket för att lära sig precis hur man programmerar, men för att få en inblick i de olika områdena. En plattform för att förstå vad man behöver lära sig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Hej,

Har tragglat igenom grunderna i programmering men känner att det är ett berg som är för stort för mig att bestiga.
Jag har dessutom barn hemma som tar sin tid och jag kan som mest sitta 2 timmar på kvällen när man redan är trött och då blir det inte mycket lärt. Känns som att när jag väl lärt mig grunder plus lite mer så ska man även vara så logisk tänkande så att man ska kunna göra en egen kod osv.

Min fråga är egentligen bara lite om allmänna tips på annat jag kan lära mig.
Låt oss säga att jag har 1 års utbildningstid på mig.

Jag är intresserad av HTML, CSS och Javascript. Men Javascript är ju också ett språk att lära sig. Eller det kanske är lättare?

Pluggar även inför 70-697 certifieringen (Windows 10).

Detta kanske inte blev mycket till programmeringsinlägg egentligen, men ville mest ventilera lite om mina tankar

Mvh Sandra W.

Det får nog ses som lättare men kan som allt annat bli väldigt komplext om man vill, gör inte för mycket på en gång, och det behöver inte bli perfekt. Låter som att du är intresserad av webdesign. Hitta något du vill göra och så gör du det, och det har du säkert redan gjort.
När du känner dig begränsad med vad detta kan göra för dig går du vidare från klient till serversidan, typ PHP, och MySQL eller om du vill jobba in dig mot MS så ASP och "access?"
Har sj inte så mycket erfarenhet av MS, one.com har billiga färdigkonfigurerade webhotell med PHP och MySQL åtminstone så slipper du strulet med att sätta upp en egen server.

Blanda in lite standarder i det, ex kan du validera hemsidan på W3C http://validator.w3.org/ , så får du lite feedback om vad deras robot inte anser följa W3C std, ska finnas för CSS också tror jag?

Permalänk
Medlem

Om man vill lära sig "programmering" generellt så är nog inte HTML, CSS och Javascript den bästa början. HTML och CSS är egentligen inte programmeringsspråk i dess rätta bemärkelse. De har inga av de vanliga funktionerna för flöde så som loopar osv. Javascript är dock ett "riktigt" språk, men om man exempelvis tittar på objektorienterad utveckling så är Javascript rätt udda i sin hantering av det.

Ja, PHP, Javascript, Ruby osv kan anses vara mycket lättare än exempelvis C++. Men det är också lite faran med dem. Man lär sig utveckla med alla de "genvägar" som de språken presenterar. Att sedan lära sig hur saker "egentligen" sker kan vara mycket svårt. Att istället börja med grunderna genom exempelvis C/C++ ger bättre förståelse och gör det mycket enkelt att applicera vad man kan på "enklare" språk i framtiden utan att det saknas grundläggande kunskaper om något utöver det vanliga händer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om man vill lära sig "programmering" generellt så är nog inte HTML, CSS och Javascript den bästa början. HTML och CSS är egentligen inte programmeringsspråk i dess rätta bemärkelse. De har inga av de vanliga funktionerna för flöde så som loopar osv. Javascript är dock ett "riktigt" språk, men om man exempelvis tittar på objektorienterad utveckling så är Javascript rätt udda i sin hantering av det.

Ja, PHP, Javascript, Ruby osv kan anses vara mycket lättare än exempelvis C++. Men det är också lite faran med dem. Man lär sig utveckla med alla de "genvägar" som de språken presenterar. Att sedan lära sig hur saker "egentligen" sker kan vara mycket svårt. Att istället börja med grunderna genom exempelvis C/C++ ger bättre förståelse och gör det mycket enkelt att applicera vad man kan på "enklare" språk i framtiden utan att det saknas grundläggande kunskaper om något utöver det vanliga händer.

Nu är vi väldigt off topic, men jag anser inte att (korrekt implementerad) c++ är en bra början. Det finns få saker som gör en så förvirrad och gråtfärdig som klasser, templates och annat modernt i C++. C däremot, det är en helt annan sak

Permalänk

Mitt mål är att lära mig något som jag kan jobba med i framtiden

Klart jag kan göra lite htlm+css o lära mig javascript, men ska man söka jobb på det så får man nog vara riktigt duktigt.

Jag har försökt lära mig java, c# och en del python men fastnar i grunderna. arrays loopar osv. Inte för att det egentligen är speciellt svårt men jag har svårt att se hur jag ska använda detta själv osv.

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Mitt mål är att lära mig något som jag kan jobba med i framtiden

Klart jag kan göra lite htlm+css o lära mig javascript, men ska man söka jobb på det så får man nog vara riktigt duktigt.

Jag har försökt lära mig java, c# och en del python men fastnar i grunderna. arrays loopar osv. Inte för att det egentligen är speciellt svårt men jag har svårt att se hur jag ska använda detta själv osv.

Sandra

Då hade jag helt klart rekommenderat att gå någon kurs. Någon universitetskurs, antingen på kvällstid eller på distans kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sandra_Wyno:

Mitt mål är att lära mig något som jag kan jobba med i framtiden

Klart jag kan göra lite htlm+css o lära mig javascript, men ska man söka jobb på det så får man nog vara riktigt duktigt.

Jag har försökt lära mig java, c# och en del python men fastnar i grunderna. arrays loopar osv. Inte för att det egentligen är speciellt svårt men jag har svårt att se hur jag ska använda detta själv osv.

Sandra

Programmering är inte en "kunskap i sig"...
Du måste kunna ämnet i fråga, som du vill få datorn att utföra en beräkning inom.
Folk som läser programmering på universitet läser också en massa matematik, så att dom ska kunna förstå ett ämne tillräckligt för att programmera inom området.

Om du saknar teknisk/matematisk bakgrund, kommer du att kämpa en hel del, och kan inte garantera att ditt arbete kommer att bära frukt.

Vet egentligen inte vad mer jag kan säga...

Det finns Go och Schack spelare som har lärt sig programmera för att göra program inom deras område, men då kunde dom sina ämnen ganska väl redan.
Loopar, arrys, träd, grafer är alla saker du hade behövet för att skriva en spelmotor...
Samt hela ämnet Kombinatorisk Optimering, som dom också fick lära sig, samt en hel del matematik för att förstå optimering...

Jag vill inte vara pessimist, men ämnet är såpass stort att jag kan inte ljuga dig i ansiktet och säga bara gogogo...

EDIT: det fiins en hel del program som är hjälpreda till att göra webbsidor.
Du kanske borde lära dig dom, och lära dig lite om databaser...
Men att satsa 2 trötta timmar per kväll...
Gör det i så fall för att du är intresserad, men sätt inte stor hopp på framgångar...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Som någon själv som förut såg programmering som någon form av magi så kan jag verkligen rekommendera att läsa en kurs på högskola eller motsvarande. Energin att läsa på fritiden samtidigt som att ha ett rätt krävande heltidsjobb infann sig inte riktigt för mig. Att läsa en lärarledd kurs har gett bra struktur åt inlärningen. Det tillsammans med att jag gått ner i arbetstid (tjänstledighet) har gjort underverk. Jag förstår om det kan bli svårt med din situation med barn.

Permalänk
Skrivet av sae:

Programmering är inte en "kunskap i sig"...
Du måste kunna ämnet i fråga, som du vill få datorn att utföra en beräkning inom.
Folk som läser programmering på universitet läser också en massa matematik, så att dom ska kunna förstå ett ämne tillräckligt för att programmera inom området.

Om du saknar teknisk/matematisk bakgrund, kommer du att kämpa en hel del, och kan inte garantera att ditt arbete kommer att bära frukt.

Vet egentligen inte vad mer jag kan säga...

Det finns Go och Schack spelare som har lärt sig programmera för att göra program inom deras område, men då kunde dom sina ämnen ganska väl redan.
Loopar, arrys, träd, grafer är alla saker du hade behövet för att skriva en spelmotor...
Samt hela ämnet Kombinatorisk Optimering, som dom också fick lära sig, samt en hel del matematik för att förstå optimering...

Jag vill inte vara pessimist, men ämnet är såpass stort att jag kan inte ljuga dig i ansiktet och säga bara gogogo...

EDIT: det fiins en hel del program som är hjälpreda till att göra webbsidor.
Du kanske borde lära dig dom, och lära dig lite om databaser...

Känner precis som du säger.. Jag kan nöta in alla grunderna men eftersom jag helkass på matte eller rättare sagt så har jag bara låst matte upp till årskurs 9. +-*/ och lite xy.

Men någon bra programmerare lär jag nog inte bli. Känner att det krävs mer "logiskt mattetänkande"

Sandra

Permalänk
Medlem

@jaqob: C++ måste inte användas object orienterat och du måste inte använda templates och ägna dig åt template meta programming. En av styrkorna hos C++ är den bredd av paradigmer som språket stödjer (för att inte tala om att i princip hela C stödjs). Det gör det till en bra kandidat då man kan börja väldigt enkelt och bygga djupare och djupare förståelse utan att tvingas byta språk.
Man kan, på olika nivåer, få insikt i allt från programflöden till minneshantering. Information som man sedan kan dra nytta av även om man går djupare och djupare in i språket eller börjar med andra språk. Då dessa språk ofta är utvecklade i C++ så ger förståelsen av C++ en möjligheten att förstå innanmätet och jobba runt potentiella problem (då man vet vad som orsakar dem) istället för att fumla i mörker.
Så jag håller nog fast vid att C++ kan vara en utmärkt kandidat för någon som vill lära sig programmering (och med det menar att verkligen förstå det, minneshantering, hur processorer hämtar och jobbar med data osv) och inte bara vill lära sig ett verktyg där man snabbt kan få upp ett fönster och lägga lite knappar på det utan att egentligen veta vad som händer.

Skrivet av Sandra_Wyno:

Känner precis som du säger.. Jag kan nöta in alla grunderna men eftersom jag helkass på matte eller rättare sagt så har jag bara låst matte upp till årskurs 9. +-*/ och lite xy.

Men någon bra programmerare lär jag nog inte bli. Känner att det krävs mer "logiskt mattetänkande"

Sandra

Låt det inte hindra dig om du inte är en professor i matematik. Dels kommer programmeringen i sig öva upp dit logiska tänkande och dels så kommer man långt utan att kunna lösa ekvationssystem i huvudet. Jag gick en klass där alla fick IG i en Linjär algebra kurs, två veckor senare gjorde jag och en kurskamrat vår första 3D motor. Så ge inte upp

p.s.
En inspirerande bok som tar en på en resa. Önskar jag hade läst den för 20 år sedan
http://download-mirror.savannah.gnu.org/releases/pgubook/Prog...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

@jaqob: C++ måste inte användas object orienterat och du måste inte använda templates och ägna dig åt template meta programming. En av styrkorna hos C++ är den bredd av paradigmer som språket stödjer (för att inte tala om att i princip hela C stödjs). Det gör det till en bra kandidat då man kan börja väldigt enkelt och bygga djupare och djupare förståelse utan att tvingas byta språk.
Man kan, på olika nivåer, få insikt i allt från programflöden till minneshantering. Information som man sedan kan dra nytta av även om man går djupare och djupare in i språket eller börjar med andra språk. Då dessa språk ofta är utvecklade i C++ så ger förståelsen av C++ en möjligheten att förstå innanmätet och jobba runt potentiella problem (då man vet vad som orsakar dem) istället för att fumla i mörker.
Så jag håller nog fast vid att C++ kan vara en utmärkt kandidat för någon som vill lära sig programmering (och med det menar att verkligen förstå det, minneshantering, hur processorer hämtar och jobbar med data osv) och inte bara vill lära sig ett verktyg där man snabbt kan få upp ett fönster och lägga lite knappar på det utan att egentligen veta vad som händer.

Låt det inte hindra dig om du inte är en professor i matematik. Dels kommer programmeringen i sig öva upp dit logiska tänkande och dels så kommer man långt utan att kunna lösa ekvationssystem i huvudet. Jag gick en klass där alla fick IG i en Linjär algebra kurs, två veckor senare gjorde jag och en kurskamrat vår första 3D motor. Så ge inte upp

p.s.
En inspirerande bok som tar en på en resa. Önskar jag hade läst den för 20 år sedan
http://download-mirror.savannah.gnu.org/releases/pgubook/Prog...

Håller med dig fullständigt
Tyckte bara det var viktigt att anmärka att ämnet är djupt, och det kanske inte leder till en drömjobb.
Men annars definitivt värt för det egna nöjet.

För några år sen sökte jag bara på "programming" på wikipedia, och för nöjets skull följde jag och läste länkarna.
Det är en rätt bra översikt över de olika saker som dyker upp i ämnet.
"programming" på wikipedia

ps. tack för länken

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Känner precis som du säger.. Jag kan nöta in alla grunderna men eftersom jag helkass på matte eller rättare sagt så har jag bara låst matte upp till årskurs 9. +-*/ och lite xy.

Men någon bra programmerare lär jag nog inte bli. Känner att det krävs mer "logiskt mattetänkande"

Sandra

Jag fick ett föredrag från en utvecklare som jobbar för Mozilla foundation. Efter föredraget frågade jag honom hur mycket matematik man behöver kunna för att bli en programmerare. Hans svar var ingenting. Enligt han själv var han självlärd och hade inga matematiska kunskaper. Jag frågade då hur man löser problem som kräver matematiska formler. Då svarade han att oftast är det bättre att skapa kod som fungerar likt formeln, exempelvis vid ljusbrytning mot olika material än att försöka implementera det korrekt.

Summa är att jag tycker inte du ska ge upp programmering på grund av att du känner att du har dåliga matematiska kunskaper. Jag är själv dålig på matte. Men det har inte varit ett hinder för mig.

Däremot skulle jag påstå att det är naivt att tro att man ska kunna lära sig programmering på kort tid. Lika lite som du lär dig ditt första naturliga språk på kort tid kommer du lära dig ett programmeringsspråk. Det handlar om lägga ner tid och faktiskt lära sig grunderna utantill och sedan använda grunderna till att lära sig mer. Allt går att förstå på ett "barnspråk" men inte förrän dem blir äldre använder dem mer passande ord för sina meningar (metafor).

Permalänk
Skrivet av Razki:

Jag fick ett föredrag från en utvecklare som jobbar för Mozilla foundation. Efter föredraget frågade jag honom hur mycket matematik man behöver kunna för att bli en programmerare. Hans svar var ingenting. Enligt han själv var han självlärd och hade inga matematiska kunskaper. Jag frågade då hur man löser problem som kräver matematiska formler. Då svarade han att oftast är det bättre att skapa kod som fungerar likt formeln, exempelvis vid ljusbrytning mot olika material än att försöka implementera det korrekt.

Summa är att jag tycker inte du ska ge upp programmering på grund av att du känner att du har dåliga matematiska kunskaper. Jag är själv dålig på matte. Men det har inte varit ett hinder för mig.

Däremot skulle jag påstå att det är naivt att tro att man ska kunna lära sig programmering på kort tid. Lika lite som du lär dig ditt första naturliga språk på kort tid kommer du lära dig ett programmeringsspråk. Det handlar om lägga ner tid och faktiskt lära sig grunderna utantill och sedan använda grunderna till att lära sig mer. Allt går att förstå på ett "barnspråk" men inte förrän dem blir äldre använder dem mer passande ord för sina meningar (metafor).

Tack

Jag kanske har varit dum nog att hoppa på c# och java.

Kanske man ska börja med Python som många har sagt innan.

Ser att många anser det enklast att komma igång med

Mvh Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Tack

Jag kanske har varit dum nog att hoppa på c# och java.

Kanske man ska börja med Python som många har sagt innan.

Ser att många anser det enklast att komma igång med

Mvh Sandra

Det är inte dumt att försöka lära sig franska, spanska och tyska samtidigt, men oftast är det nog lättare att tampas med en av dem i taget än alla samtidigt.

Vad du än lär dig för ingång språk brukar generellt vara strunt samma så länge du inte lär dig något som är extremt abstrakt från andra språk då det flesta moderna språk härstammar från en eller flera förfäder med samma koncept eller principer. Exempelvis kolla hur många av våra moderna språk härstammar från latin.

Däremot som jag har förstått det är det bra att lära sig dessa med tiden. Ett imperativt, ett objekt-orienterat, ett funktionellt och ett logiskt.

Python är ett bra språk då du har möjlighet att komma i kontakt med samtliga av dessa principer. Källa

Permalänk
Skrivet av Razki:

Det är inte dumt att försöka lära sig franska, spanska och tyska samtidigt, men oftast är det nog lättare att tampas med en av dem i taget än alla samtidigt.

Vad du än lär dig för ingång språk brukar generellt vara strunt samma så länge du inte lär dig något som är extremt abstrakt från andra språk då det flesta moderna språk härstammar från en eller flera förfäder med samma koncept eller principer. Exempelvis kolla hur många av våra moderna språk härstammar från latin.

Däremot som jag har förstått det är det bra att lära sig dessa med tiden. Ett imperativt, ett objekt-orienterat, ett funktionellt och ett logiskt.

Python är ett bra språk då du har möjlighet att komma i kontakt med samtliga av dessa principer. Källa

Ja, tror jag ska backa lite. Har nog haft för stora ambitioner. Får nog lära mig krypa innan man ens kan gå

Sandra

Permalänk
Medlem

Låter som du saknar ett kul projekt/ide/utmaning. Att sätta sig med något helt nytt för att lära sig det för att kanske ha nytta av det i framtiden är segt.
Att sätta tänderna i något för att lösa något nu, det är roligare
Visst det är inte fel att lägga 2 timmar per kväll att läsa om programmering. vet inte hur stora barn du har, men att lägga timmarna på att göra ett spel/pyssel för dem, eller en website som berättar historier för dem där de får välja olika lösningar tror jag ger mer.

Powershell kan vara väldigt användbart om du vill gå vidare efter din 70-697 certifiering också. Kanske PS kräver tillgång till Windows server för att vara intressant.

Permalänk
Skrivet av TarHiero:

Låter som du saknar ett kul projekt/ide/utmaning. Att sätta sig med något helt nytt för att lära sig det för att kanske ha nytta av det i framtiden är segt.
Att sätta tänderna i något för att lösa något nu, det är roligare
Visst det är inte fel att lägga 2 timmar per kväll att läsa om programmering. vet inte hur stora barn du har, men att lägga timmarna på att göra ett spel/pyssel för dem, eller en website som berättar historier för dem där de får välja olika lösningar tror jag ger mer.

Powershell kan vara väldigt användbart om du vill gå vidare efter din 70-697 certifiering också. Kanske PS kräver tillgång till Windows server för att vara intressant.

Bra ide där att göra ett pysselspel till barnen faktiskt.
Ska fundera lite på vad man kan göra. Kanske ett breakout spel om det nu går i python.

Angående powershell, finns det något bra sätt att lära sig det? Känns mer som att man använder det efterhand, jag menar att det är svårt att lära sig utantill.

Mvh Sandra

Permalänk
Medlem

Det kan vara svårt att komma på egna småuppgifter som är utmanade men tillräckligt enkla för att några timmars arbete ska lösa det. Dem böcker från pearson education har haft uppgifter i slutet av kapitlet som reflekterar kunskaper man precis lärt sig, och det kan vara bra då du får en stegvis upptrappning och att du behöver gå tillbaka i kapitlet eller söka på internet efter svar.

Om du inte är intresserad av en bok kan du kolla på: Uppgifter. Dem lägger ut små utmaningar, främst riktade mot gymnasie(?) elever och visa av dem kan vara ganska lätta och andra lite svårare. Det är också en bra början. Men jag brukar säga att programmering handlar om 'rinse and repeat', 'trial and error/gör om gör rätt' m.fl . Men framförallt repetition, och det är så du lär dig genom att gjort samma sak om och om igen tills du kan göra det utan att ens tänka på det (på samma sätt ett barn lär sig olika saker, då dem pekar på en boll och säger boll och sedan på en luftballong och säger boll osv ).

Permalänk

Hej Sandra,

Ville dela med mig av mina tankar och tips med mig och alla andra här som sitter i liknande sits!

Som det redan har sagts här innan på forumet så handlar programmering om att föra logiska resonemang i syfte att få datorn att utföra något. En dessvärre tråkig grej med oss människor är att vi alla har olika förutsättningar (men givetvis värda lika) och därför är vi olika bra på att föra logiska resonemang och dra slutsatser.

Betyder detta att enbart "smarta" människor borde syssla med programmering? Givetvis inte!
Ta mig som ett exempel - jag hade svårt för matematik i både högstadiet och gymnasiet. Jag gillade datorer men jag tvekade om jag verkligen skulle syssla med programmering just för att jag har väldigt smarta människor i min omgivning och kände väl att det inte var lönt för jag förstod inte saker och ting lika lätt som de gjorde.

Men ack den som ger sig! Jag jobbar idag som civilingenjör och programmerar på heltid. Är jag världens bästa ingenjör? Är jag världens bästa matematiker? Dessvärre nej och nej och det har jag accepterat men trots det anser jag mig vara en produktiv programmerare (matematiken gick faktiskt bättre på universitet än det gjorde i högstadiet och gymnasiet för jag gick in med det med en helt annan inställning, har konstigt nog höga betyg i just matematik ).

Jag kanske inte kan lösa allt på direkten (väldigt få kan) men det gäller som programmerare att kunna ta åt sig ny information och sätta sig in i problemen för att ha chans att lösa de. Jag tycker det är kul med programmering och har programmerat en hel del under fritiden och diverse extrajobb under studierna och det där extra drivet har gett mig mycket tycker jag. Har man ett driv så kan det kompensera för väldigt mycket, många av de smarta människorna jag känner är oerhört lata Jag tycker inte du ska haka fast dig huruvida du har läst visst matematik eller inte. För vissa problem så krävs det väldigt djup matematiskt insikt men sanningen är att för majoritet av alla programmeringsproblem krävs ingen eller väldigt lite matematisk förståelse. Men återigen, det beror på domänen man sysslar med.

Att man har svårt för programstruktur och logiska flöden i början är inget ovanligt då programmering är rätt främmande koncept som är svårt att relatera till verkliga livet, bästa liknelsen är väl att följa ett recept i en kokbok. De flesta av oss följer ju inte dessa recepten slaviskt men en dator behöver dessvärre väldigt exakta och ibland väldigt korkade instruktioner för att göra något väldigt simplistiskt

Ingenting kommer gratis här i livet och så är det med programmering också dessvärre. Det är precis som att tex träna. Vi alla känner folk som tränar två veckor efter nyår och sedan ger upp för att det var för jobbigt och sedan klagar över sin hälsa Tyvärr kan man inte bli en programmerare heller på två veckor, det tar lång tid innan man är varm i kläderna!
Jag ser ofta folk här på forumet som startar trådar om att de vill börja programmera men så ger de upp fort. Dessvärre är det så tar det tid att komma igång med det och har man inte något tydligt mål med vad man vill uppnå så tror jag det är väldigt lätt att man ger upp. Fundera på vad du vill uppnå och vad du själv tycker verkar intressant. Även där kan det vara svårt att veta vad som är intressant dessvärre.. Det tog det mig ca 3.5 på LTH innan jag insåg vad jag verkligen var intresserad av och då hade jag läst en hel del kurser och programmerat på fritiden..

Förstår att det är inte lätt att programmera på kvällen efter en arbetsdag, då är man ofta seg i huvudet och det är svårt att få något vettigt gjort, men om du verkligen vill detta så kommer du hitta tiden och orken! Fundera på vad du vill uppnå och försök hitta något som verkar intressant och kör hårt

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Tack

Jag kanske har varit dum nog att hoppa på c# och java.

Kanske man ska börja med Python som många har sagt innan.

Ser att många anser det enklast att komma igång med

Mvh Sandra

Som student kan jag säga det att vilket språk du väljer i början inte spelar någon större roll. Välj ett språk och bestäm dig för det. Det viktiga är att lära sig grunderna ordentligt, när du väl behärskar dessa kan du börja utforska språket mer. Vid Datateknikprogrammet på KTH lärs Java ut till alla förstaårsstudenter, vid Linköping har det tidigare varit C++ men är nu Ada om jag inte missminner mig. På andra program är det Python eller något annat språk. Som du kanske märker varierar det väldigt mycket, vilket också styrker mitt påstående ovan om att vilket språk du väljer spelar mindre roll utan att det som spelar roll är att du fokuserar på ett språk och lär dig det ordentligt. Efter några månader kan du eventuellt börja utforska andra språk om du känner ett behov av det.

Mitt tips till nybörjare är att så fort som möjligt börja lösa problem. Efter att du är väl insatt i grunderna är det dags att binda samman alltsammans och skapa vettiga program som löser problem. Kan varmt rekommendera Kattis, som används av både arbetsgivare samt KTH. Här har du en problemdatabas där du fritt kan välja uppgifter utefter svårighetsnivå, löser problemet och skickar in koden till Kattis. Kattis kommer att köra ditt program och testa det på en uppsjö med testfall, så att programmet är vattentätt. Går din lösning igenom får du poäng för att ha löst uppgiften. Om den kör fast på ett testfall får du ledtrådar om vad ditt program gör för fel och därefter kan du lösa felet och skicka in koden på nytt. Kattis stöder en uppsjö med språk, så oavsett om du väljer C++, Java, Python eller något annat hyffsat populärt språk. Till exempel skulle du kunna börja med denna uppgift som är märkt som "Trivial": https://open.kattis.com/problems/conundrum när du känner dig tillräckligt insatt i grunderna i det språk som du valt

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Har tragglat igenom grunderna i programmering men känner att det är ett berg som är för stort för mig att bestiga. Jag har dessutom barn hemma som tar sin tid och jag kan som mest sitta 2 timmar på kvällen när man redan är trött och då blir det inte mycket lärt.

Mvh Sandra W.

Med tanke på att du jobbat som IT-Tekniker Onsite/Administratör, så kanske du borde fortsätta på den linjen. Med typ Citrix, Vmware, kanske databas som SQL/Oracle, och om du skall lära dig programmering/skriptning så kanske Powershell är bättre. Kanske att du även lär dig Linux dessutom.

Om du går från IT-Tekniker över till programmering så byter du egentligen branch inom IT där din erfarenhet kommer spela mindre roll.

Det finns andra saker du kan överväga, t.ex plugga distans kurser på högskola mot ledar positioner, som typ team leader eller kanske på sikt karriär där, det är ganska så vanligt inom IT att tjejer tar sådana typer av tjänster inom just IT. Men det beror såklart på vad du själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Bra ide där att göra ett pysselspel till barnen faktiskt.
Ska fundera lite på vad man kan göra. Kanske ett breakout spel om det nu går i python.

Angående powershell, finns det något bra sätt att lära sig det? Känns mer som att man använder det efterhand, jag menar att det är svårt att lära sig utantill.

Mvh Sandra

Du hade en ambition att lära dig programmering, ge inte upp.

Börja simpelt och fokusera på den del du för stunden jobbar med.
Exempelvis, skapa en webbprojekt (mvc 5) med en databas.
Gör en webbsida där du listar alla maträtter och dess prioritering inför julbordet. Här skall du kunna lägga till, uppdatera och ta bort. Informationen skall finnas sparad i en databas i en enda tabell.
Tänk på att inget behöver bli perfekt från början, labba och testa saker.
Om du gör detta, så när du är klar har du helt själv byggt och gjort en hel del saker och lärt dig en hel del skulle jag tro, erfarenhet bäddar för snabbare beslut framöver.

Det finns en hel del att lära sig inom programmering och desto mer du lär dig så kommer du se att det finns ännu mer ofta tills du har ett antal års erfarenhet, då gäller det att sen hålla sig uppdaterad och förnyad. Så välj ett fåtal områden, så som c#, sql, html5, javascript, css.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag har följt dina trådar och har full förståelse för din situation.
Men.
Det jag är så trött på är att "många" "underskattar" "IT".

För att snabbt förklara min poäng:
Hade du tyckt ett rimligt antagande hade varit "Jag lägger 2 timmar per kväll parallellt med allt annat i livet så blir jag nog Läkare/Kirurg"? Nope.
Pilot? Beräkningskonstruktör? Cirkusartist? Nope?

Men programmerare, visst fan blir man det utan problem. Nej.
Jag har kodat sen jag var 8 år, det är över 20 år nu. Gått tekniskt gymnasium och sen KTH på det. Fortsatt att gå ~10 it-relaterade online/offline kurser per år de senaste 7 åren sen jag började jobba.
Jag anser mig långt ifrån bra och/eller fullärd.

Jag har haft 2 st LIA (lärande i arbete) praktikanter från 2 åriga "programmerings"-KY-utbildningar på mitt jobb.
Ingen av dom fullföljde ens hela sin praktik hos oss, då det blev ohållbart, och det insåg dom själva. Dom klarade inte ens de enklaste uppgifterna... Vilket ledde till att dom gick tillbaka till sin skola och krävde fler/bättre kurser i ren programmering.
Det var så jäkla mkt lull-lull i deras utbildningar, 4 veckor långa kurser i "målnet". Wtf.
Samtidigt hade ingen stött på versionshantering.
Och det var alltså "kvalitén" man fick på folk efter 1,5 års heltidsstudier.

Självklart är det att både jag själv och mina KY-upplevelser är för liten statistisk grund, alla har olika förutsättningar. Vissa kan säkert plocka upp programmering hur fort och bra som helst, men tror knappast att det är normen.

Vill du bli kodare, absolut. Jag vill inte förstöra någons drömmar och karriär.
Men räkna med att du kommer få lägga lika mycket tid på det som vad än annars du skulle skola om till.

Edit:
Läste nu @IceDread inlägg. Kan säga att KY-personerna jag hade inte hade klarat att göra den uppgiften han beskrev
Sorry att jag är bitter, men är som sagt riktigt trött på alla som underskattar yrket programmering/systemutveckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har följt dina trådar och har full förståelse för din situation.
Men.
Det jag är så trött på är att "många" "underskattar" "IT".

För att snabbt förklara min poäng:
Hade du tyckt ett rimligt antagande hade varit "Jag lägger 2 timmar per kväll parallellt med allt annat i livet så blir jag nog Läkare/Kirurg"? Nope.
Pilot? Beräkningskonstruktör? Cirkusartist? Nope?

Men programmerare, visst fan blir man det utan problem. Nej.
Jag har kodat sen jag var 8 år, det är över 20 år nu. Gått tekniskt gymnasium och sen KTH på det. Fortsatt att gå ~10 it-relaterade online/offline kurser per år de senaste 7 åren sen jag började jobba.
Jag anser mig långt ifrån bra och/eller fullärd.

Jag har haft 2 st LIA (lärande i arbete) praktikanter från 2 åriga "programmerings"-KY-utbildningar på mitt jobb.
Ingen av dom fullföljde ens hela sin praktik hos oss, då det blev ohållbart, och det insåg dom själva. Dom klarade inte ens de enklaste uppgifterna... Vilket ledde till att dom gick tillbaka till sin skola och krävde fler/bättre kurser i ren programmering.
Det var så jäkla mkt lull-lull i deras utbildningar, 4 veckor långa kurser i "målnet". Wtf.
Samtidigt hade ingen stött på versionshantering.
Och det var alltså "kvalitén" man fick på folk efter 1,5 års heltidsstudier.

Självklart är det att både jag själv och mina KY-upplevelser är för liten statistisk grund, alla har olika förutsättningar. Vissa kan säkert plocka upp programmering hur fort och bra som helst, men tror knappast att det är normen.

Vill du bli kodare, absolut. Jag vill inte förstöra någons drömmar och karriär.
Men räkna med att du kommer få lägga lika mycket tid på det som vad än annars du skulle skola om till.

Edit:
Läste nu @IceDread inlägg. Kan säga att KY-personerna jag hade inte hade klarat att göra den uppgiften han beskrev
Sorry att jag är bitter, men är som sagt riktigt trött på alla som underskattar yrket programmering/systemutveckling.

Bra skrivet. Jag kan dessutom lägga till att inte alla har anlag för att bli utvecklare. Men det är väl samma med precis alla yrken. Alla kommer inte att lyckas bli snickare och alla kommer inte att lyckas bli utvecklare heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag har följt dina trådar och har full förståelse för din situation.
Men.
Det jag är så trött på är att "många" "underskattar" "IT".

För att snabbt förklara min poäng:
Hade du tyckt ett rimligt antagande hade varit "Jag lägger 2 timmar per kväll parallellt med allt annat i livet så blir jag nog Läkare/Kirurg"? Nope.
Pilot? Beräkningskonstruktör? Cirkusartist? Nope?

Men programmerare, visst fan blir man det utan problem. Nej.
Jag har kodat sen jag var 8 år, det är över 20 år nu. Gått tekniskt gymnasium och sen KTH på det. Fortsatt att gå ~10 it-relaterade online/offline kurser per år de senaste 7 åren sen jag började jobba.
Jag anser mig långt ifrån bra och/eller fullärd.

Jag har haft 2 st LIA (lärande i arbete) praktikanter från 2 åriga "programmerings"-KY-utbildningar på mitt jobb.
Ingen av dom fullföljde ens hela sin praktik hos oss, då det blev ohållbart, och det insåg dom själva. Dom klarade inte ens de enklaste uppgifterna... Vilket ledde till att dom gick tillbaka till sin skola och krävde fler/bättre kurser i ren programmering.
Det var så jäkla mkt lull-lull i deras utbildningar, 4 veckor långa kurser i "målnet". Wtf.
Samtidigt hade ingen stött på versionshantering.
Och det var alltså "kvalitén" man fick på folk efter 1,5 års heltidsstudier.

Självklart är det att både jag själv och mina KY-upplevelser är för liten statistisk grund, alla har olika förutsättningar. Vissa kan säkert plocka upp programmering hur fort och bra som helst, men tror knappast att det är normen.

Vill du bli kodare, absolut. Jag vill inte förstöra någons drömmar och karriär.
Men räkna med att du kommer få lägga lika mycket tid på det som vad än annars du skulle skola om till.

Edit:
Läste nu @IceDread inlägg. Kan säga att KY-personerna jag hade inte hade klarat att göra den uppgiften han beskrev
Sorry att jag är bitter, men är som sagt riktigt trött på alla som underskattar yrket programmering/systemutveckling.

Hej

Du har förmodligen 100% rätt. Men jag ville ge det ett försök med den lilla tiden jag har. Men har väl insett att jag ska göra något annat i livet.

Pluggar väl vidare inom det området jag kan istället.

Tack

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nu är vi väldigt off topic, men jag anser inte att (korrekt implementerad) c++ är en bra början. Det finns få saker som gör en så förvirrad och gråtfärdig som klasser, templates och annat modernt i C++. C däremot, det är en helt annan sak

Templating är väl inte något nybörjare ska ge sig på direkt? Det är väl bättre att göra det när man kan använda STL och inbyggda typer och algoritmer mm.
Pekare är ju en annan grej som verkar göra många sura, även om pekare är rätt "häftiga".

Jag trodde inte att python var ett "bra" språk innan jag provade det, men det är jättefränt (bortsett från att jag inte gillar att det är beroende av indentering, det blir lätt fel när flera samarbetar och en använder tabbar eller 4 spaces, medan jag använder endast 2 spaces t ex.)

@giplet: Jag kan säga att jag underskattade programmeringsyrket när jag började läsa för det, även om jag hade bildat mig uppfattningen att det var jäkligt svårt. Problemet är att ju mer man lär sig, desto svårare förstår man sig att det är, och samtidigt förstår man hur det är.
Jag läste webb och 3D i gymnasiet och sysslade bara med lite Actionscript (javascript i flash) så jag kunde nada om programmering när jag började universitetet. Jag hade gjort lite hello world i c++ och vissa grejer i java, men allt blev från början på universitetet.

Min underskattning låg främst i hur mycket matte och logiskt tänkande som krävdes (dvs, fram med penna o papper), samt hårt arbete och kunskapssökande på nätet eller delvis slukande av luntor på 1000 sidor.
Dock, kunskapskrav ligger i vad man programmerar. Frontend-webbprogrammering kräver bara grundläggande matte i de flesta fall antar jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Hej

Du har förmodligen 100% rätt. Men jag ville ge det ett försök med den lilla tiden jag har. Men har väl insett att jag ska göra något annat i livet.

Pluggar väl vidare inom det området jag kan istället.

Tack

Sandra

Jag vet att jag låter grinig och hård, men säger det bara i all välmening.
Bägge KY som jag pratade om har enligt deras linkedin fortfarande inget programmeringsjobb.

Jag är bara ledsen över att se personer bli vilseledda med orealistiska förväntningar och därefter lägga ner både tid och pengar på att lära sig programmering, med målet att ha det som yrke, för att i slutändan ändå inte nå sitt mål.

Med så begränsad tid, och att det ska vara din försörjning, så hade jag nog gjort som tidigare tipsare och du är inne på, vidareutvecklas inom det du redan kan och har dokumenterad erfarenhet utav.
Men med det sagt så behöver du ju inte ge upp proggningen, bara att jag tror din tidsram kommer bli för tajt.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden vill jag nämna att det finns väldigt bra resurser online, som kan hjälpa dig med just detta. Du får mindre uppgifter som kan klaras av på minuter och får samtidigt lite praktisk erfarenhet. Vad jag vet är dessa ganska grundläggande, men jag vet inte riktigt vilken nivå du är ute efter.

https://www.codecademy.com/
https://www.codeschool.com/
http://nodeschool.io/sv/

Visa signatur