Säga upp parabol och bara köra med play tjänster? bra eller inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Novigrad
Registrerad
Jul 2011

Säga upp parabol och bara köra med play tjänster? bra eller inte?

Har idag parabol från canal digital med 2 boxar och "tvilling abonnemang" betalar 428kr för det och det funkar rent tekniskt jätte bra. Men problemet är att det bara är skit på kanalerna.

Så min fundering är att helt enkelt att säga upp det helt och teckna viaplay sport +hbo + netflix istället.
Har flera apple-tv:s och ipads så det är inga problem att använda de tjänsterna. Har även 250 Mbit lina in så det ska räcka till och bli över.

någon som gjort samma byte?
Åsikter?
nått jag kommer sakna med "linjär-tv"

Fractal Design Define R3 | ASUS Z97-AR - Black | i7-4790K | Noctua NH-U9B SE2 | Fractal Design Newton R2 650W |16 GB Kingston HyperX 1600 | Windows 10 64 bit | Asus GTX 1070 Dual | 120+120+250+64 SSD | LG 21:9 | Noctua NF-S12B FLX | Apple Airport Extreme | BBB 250/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Feb 2004

Har inte kollat på "riktig" tv alls senaste åren, så för mig fungerar det kanon och jag slipper reklamen.

Thermaltake Core X71 | i7 7800X | Asus X299-A | 32GB HyperX Savage 2666Mhz CL13 | Palit 1080 Ti FE | Samsung 960 EVO 500GB | 560, 280x2 EKWB Rads | D5 Pump | 1080 Ti & Supremacy EVO Blocks

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

Vi ser knappt på vanlig tv men orsaken är mest att vi alltid missar utsatt tid och streamar det istället.
Ser du mycket på evenemang som sport, melodifestivalen, lets dance, bonde söker fru så kanske du behöver tv, men knappast filmkanaler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Bad boy rune:

Har idag parabol från canal digital med 2 boxar och "tvilling abonnemang" betalar 428kr för det och det funkar rent tekniskt jätte bra. Men problemet är att det bara är skit på kanalerna.

Så min fundering är att helt enkelt att säga upp det helt och teckna viaplay sport +hbo + netflix istället.
Har flera apple-tv:s och ipads så det är inga problem att använda de tjänsterna. Har även 250 Mbit lina in så det ska räcka till och bli över.

någon som gjort samma byte?
Åsikter?
nått jag kommer sakna med "linjär-tv"

Det låter som att DU skulle få ut mer av play-tjänster om du ändå inte är nöjd med tv-utbudet.

Det första jag tänkte de på skulle avsaknad den "kristallklara" bilden som parabol ger men å andra sidan har jag ej prova play-tjänster fullt ut (hade netflix för nåt år sen) samt eventuella buffer-tid som möjligtvis kan uppstå vi hög belastning.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Jag tycker "vanlig tv" kan vara skönt ibland, inga val - det som går det går.
Ibland är man helt slut från jobb och barn och vill bara slö-titta, och då är discovery eller liknande perfekt.

Den jävla reklamen får man stå ut med, men vissa dagar orkar man bara inte ta fler beslut... är "vanlig tv" bra.

Annars går det mer och mer mot streaming, men prismässigt är det inte alls säkert att det blir billigare, eftersom man skall ha netflix, viaplay, hbo, d-play osv... det kostar på!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för offerter på custom-work! PM'a mig. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Novigrad
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av bärplockaren:

Det låter som att DU skulle få ut mer av play-tjänster om du ändå inte är nöjd med tv-utbudet.

Det första jag tänkte de på skulle avsaknad den "kristallklara" bilden som parabol ger men å andra sidan har jag ej prova play-tjänster fullt ut (hade netflix för nåt år sen) samt eventuella buffer-tid som möjligtvis kan uppstå vi hög belastning.

Du har en poäng där, Kvaliten på hd-sändningen via parabol på tex SVT är grymt bra.

Fractal Design Define R3 | ASUS Z97-AR - Black | i7-4790K | Noctua NH-U9B SE2 | Fractal Design Newton R2 650W |16 GB Kingston HyperX 1600 | Windows 10 64 bit | Asus GTX 1070 Dual | 120+120+250+64 SSD | LG 21:9 | Noctua NF-S12B FLX | Apple Airport Extreme | BBB 250/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Mar 2003

Du skulle kunna satsa på att trappa ner tvgrejen, Boxer har flex8 för 99kr/månaden och då kan du ändra hur du vill varje månad vilka kanaler du vill ha av ett hyfsat utbud.
Annars kan man klara sig med playtjänster, Dplay kostar 79kr/mån och dom har Discoverys utbud + annat (kolla lite snabbt på det idag) sen finns det vanliga som Netflix, Viaplay etc.

Måste dock säga att det är skönt med vanlig tv, har inte ens digital utan basutbud direkt ur kabeln och det är ofta man inte vet kan bestämma sig för något i en playtjänst utan det blir tv6 och Sienfield, How i met your mother, 2 and a half men eller vad som nu går på kvällarna när man ska sova jag kollar på vanlig tv 1-2gånger i veckan kanske annars blir det mest playtjänster.

- Allt om nätagg - Jag är inte nörd, jag är entusiast :) -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Jag har lagt ner vanlig TV och kör helt på streamingtjänster och det har ju sina för- och nackdelar. Som många redan sagt så är det ju det passiva tittandet som man inte riktigt får främst, men det kanske inte är fel att sluta med det liksom. Slutar man betala licensen så är det lätt att komma billigare undan i alla fall och kvaliteten är för det mesta bra, men kanske inte i klass med parabol förstås.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Använder inte streaming alls, kör vanlig tv. Känns som samma historia varje gång, varenda tjänst som finns lovar att allting finns och varenda gång saknas det första programmet jag söker efter, alternativt finns typ 10 år gamla säsong 1. Innan det händer något på den fronten skulle jag aldrig någonsin få för mig att börja betala pengar för det.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

@Andreaz1: Testa en tjänst som ger lite bättre utbud på tjänsterna som exempelvis unblock-us.com (den använder jag, $5 kanadensiska i månaden) sen kan du titta på de senaste avsnitten av många serier helt gratis på Hulu (med reklam eller betala för att slippa) eller på kanalernas egna sidor som cbs.com eller cc.com. Dessutom mycket bättre utbud på Netflix och inga problem med exempelvis SVTPlay.