Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Hjälp en okunnig om skärmköp

Jag har nyss plockat ihop en ny burk och behöver nu en uppgradering från min gamla 22" 60hz skärm, jag är dock helt okunnig om skärmar.
Tänkte först köra på en 24" skärm med 144hz men undrar om det kanske skulle vara mer värt att gå över till 1440p.
Undrar också vilka slags specifikationer som är värt att leta efter i en skärm och vad dom innebär. Letar självklart efter något prisvärt men med det sagt så kan priset självklart variera ganska mycket,
tips upskattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

För att kunna njuta av 1440p/144Hz rekommenderas ett hyfsat fläskigt grafikkort (om man förutsätter att du kommer köra nyare spel) som GTX980 och uppåt. Kör du gamla spel som CSGO osv spelar det ingen större roll.

Först skall du välja panel där de vanligaste är IPS och TN.
TN : Snabbare, mindre fördröjning och lämpat för FPS
IPS : Något högre fördröjning dock med mycket bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar

Vill du ha G-sync (nVidia) eller FreeSync (AMD)? En modul i skärmen som synkar grafikkortet med skärmen för att slippa screen tearing samt sänker input lag.

Kika lite på tester här på SweC, Asus har en fin 27 tummare och Acer har också en sådan. De ligger dock på 7-8k så det är inga små summor.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer XB270HU]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@Mocka: Tack för utförligt svar, det blir att kika runt lite men det lär bli betydligt lättare nu!