Väggmontering av EH-TW6600, offset och lens shift

Permalänk

Väggmontering av EH-TW6600, offset och lens shift

Hej, har nu fått hem en 104tums duk + TW6600 + projektorfäste, har några funderingar kring montering av dessa.

Takhöjd: 310cm

Avstånd vägg till vägg: 435cm

Preliminärt avstånd lins till duk: ca 380 cm

Ögonhöjd i soffa: ca 105 cm

Dukmått: 230 x 129 cm

Planen är att placera duken 2 tredjedelar ovanför, och en tredjedel under ögonhöjd.

Detta lägger dukens underkant på 62cm och dukens överkant till 191cm. Plus/minus antal cm efter behag så klart.

Då projektorer ska kunna stå på tex ett bord och ändå kunna användas bekvämt har dom en offset vilket gör att dom projicerar snett uppåt som jag förstått det.

Detta gör att jag kommer behöva montera projektorn upp och ner där linsen ska vara i samma höjdled som dukens överkant (i detta fall 191 cm).

Dock har jag läst källor som påvisar att tw6600 projicerar sin bild rakt fram.
"W6600 skiljer sig från många andra maskiner i sin placeringsförmåga. Den utgår från centrum på linsen och sen kan man reglera bilden upp eller ned till att kunna placera projektorn lite över eller under bildhöjden."

Om detta betyder att jag måste placera projektorn i mitten av duken (126 cm från golvet) så blir det problem då man kommer höra projektorljudet mer, man blockar ljuset om man ställer sig upp osv.

Jag kan montera projektorn högre upp, blir då tvungen att använda lens shift men detta kan medföra andra problem som jag förstått det. Som hemmabiotidningen tex skriver
"Optiken är tämligen skarp men har också en hel del färgblödningar, särskilt mot hörnen och extra särskilt när du drar i lens shift."

Någon som har ett bra förslag till mina funderingar?
Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺

Du behöver inte placera projektorn i mitten av duken utan du använder lens shiften för att få bilden på önskad höjd. Du kan i princip ställa TW6600 rättvänd på en hylla som är ett par decimetrar i höjd ovanför duken. Takfäste är inte ett måste men en del föredrar det för att undvika hylla och dammsamlandet.

Undvik att dra i lens shift hela vägen, utan håll dig halvvägs genom spannet för att behålla den optisk kvaliteten - detta varierar från exemplar till exemplar. Det är många som drar lensshiften till Maxläge för att det går och man får bort projektorn från huvudet. Men det tar på bildkvaliteten.

Permalänk

Tack för svar!

@Laxpudding:

Tack för svar!

Tyvärr lite försent då jag redan borrat upp allt. Kan lägga upp bilder på spektaklet ikväll. Körde ett väggfäste i samma höjd som toppen av bilden. Tyvärr råkade jag tänka fel på en sak så fick använda lite horisontell lensshift tillsammans med den vertikala.

Kan kolla ikväll hur mycket jag fick använda av båda men hade inte så mycket val förutom att borra upp allt igen i såfall. Men bilden ser bra ut i mina ögon

Permalänk
Medlem

ser bilden bra ut och du inte känner av någon form av missvisning/skev bild så är det inget mera att tänka på,.. =D

ett bra sätt att testa är att slänga på en riktigt färggrann film/klipp med mycket svärta, blir allt svart av mer gråton så kan du behöva justera höjden lite (det kan kännas lite urtvättat, men vad jag läst om din projektor så borde det inte spela allt för stor roll). Av mina erfarenheter att "slänga upp" projektorer till kompisar och svärfar, så är man nöjd med bilden efter första montering brukar man inte hitta något större fel i efterhand heller.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel