Behöver lite tankar om mitt Python program

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2007

Behöver lite tankar om mitt Python program

Jag håller på och skriver ett Python program för att automatisera en av mina arbetsuppgifter för företaget jag jobbar för. Jag gör då och då en priskoll mot våra konkurrenters hemsidor för att kolla hur vi ligger till mot dem. Jag har börjat på ett program som plockar ner konkurrentens pris ifrån deras hemsida och vårt och sammanställer det i ett dokument. Jag är bara osäker på hur man ska lagra www adresserna som varje vara ligger på. Först funderade jag på att ha de i en ods fil för att själv enkelt kunna få överblick över vilka varor som kontrolleras men det är kanske smartare att försöka använda en sql databas eller liknande? Vilket hade ni valt? Vilken är den enklaste databashanteraren till Python?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
@home
Registrerad
Maj 2005

Kolla på sqlite

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2007

Kom på att det kanske är enklare om jag försöker ta datan ifrån prisjakt istället. Någon som vet om prisjakt har ett api? Någon som har några andra ideer hur man ska lösa denna uppgift enklast?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Tallrot:

Jag håller på och skriver ett Python program för att automatisera en av mina arbetsuppgifter för företaget jag jobbar för. Jag gör då och då en priskoll mot våra konkurrenters hemsidor för att kolla hur vi ligger till mot dem. Jag har börjat på ett program som plockar ner konkurrentens pris ifrån deras hemsida och vårt och sammanställer det i ett dokument. Jag är bara osäker på hur man ska lagra www adresserna som varje vara ligger på. Först funderade jag på att ha de i en ods fil för att själv enkelt kunna få överblick över vilka varor som kontrolleras men det är kanske smartare att försöka använda en sql databas eller liknande? Vilket hade ni valt? Vilken är den enklaste databashanteraren till Python?

Spontan tanke: dictionaries

Nyckel: sökvägen till produkten
Värde: en tuple eller lista med produkternas pris

Exempel:

Varor = dict()
Varor["www.blabla.se/produkt53"] = (500, 350)