Hjälp till mitt andra ITX bygge - 7000kr

Permalänk
Medlem

Hjälp till mitt andra ITX bygge - 7000kr

Då är det åter dags för ett datorbygge och jag har några funderingar.

Behövs optisk disk-spelare för att installera win10 på ett nybygge? Tänkte annars strunta i en sådan.

Vilka komponenter ska jag sätta in om jag ska klara Minecraft shaders-mod i ultra samt 3D grafik/animering i Blender? (eller min 11 årige son som datorn är till).

Chassi är bestämt. PSU tog jag samma som jag byggde med sist och litar på. Budgeten är begränsad, 7K exkl. mus, t-bord och skärm och den spräckte jag själv trots att jag inte satt in grafikkort... än.

Detta är mitt byggförslag, önskar synpunkter på smartare val från er som vet.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2982642

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Behövs optisk disk-spelare för att installera win10 på ett nybygge? Tänkte annars strunta i en sådan.

Vilka komponenter ska jag sätta in om jag ska klara Minecraft shaders-mod i ultra samt 3D grafik/animering i Blender? (eller min 11 årige son som datorn är till).

Chassi är bestämt. PSU tog jag samma som jag byggde med sist och litar på. Budgeten är begränsad, 7K exkl. mus, t-bord och skärm och den spräckte jag själv trots att jag inte satt in grafikkort... än.

Tack

Om du inte ska klocka, så skulle jag byta ut moderkortet. Det är onödigt dyrt.
Du har två lådor i din konfig?

EDIT

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8862236/dator

Jag skulle välja 960 istället för 750TI.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Tack

GTX 750 för 1,5k är dumt när 950 eller R7 370 ligger i samma prisklass
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r7...

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roighan:

Tack

1. Nej, du kan installera via USB minne.
2. Du har valt ett moderkort anpassat för överklockning, samtidigt som du valt en icke-K processor.
3. Du kan byta ut moderkort till ett Asus H110 med stöd för DDR3 minnen, eller ett med H170 chipset. cpu-kylaren kan du skippa, det medföljer en med processorn som får duga.
4. Chassit skulle jag personligen bytt till ett Phanteks Evolv ITX, ett klart bättre chassi.
4. Din budget är väldigt snäv. Gör du de ändringar jag förslår kan du trycka in ett klart bättre grafikkort, t.ex GTX 960 i bygget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

GTX 750 för 1,5k är dumt när 950 eller R7 370 ligger i samma prisklass
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r7...

Ok. Det betyder att 750 inte är kortet att välja för en tajt budget. Gillade att det var strömsnålt. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du inte ska klocka, så skulle jag byta ut moderkortet. Det är onödigt dyrt.
Du har två lådor i din konfig?

EDIT

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8862236/datorhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8862236/dator

Jag skulle välja 960 istället för 750TI.

Helt rätt. Jag ska inte överklocka så moderkortet var fel. Behöver dock WiFi AC, ska man köra det på ett separat kort? Ja, 750ti verkar ju inte vara rätt val. Tack för svar!

Skrivet av Peppar2014:

1. Nej, du kan installera via USB minne.
2. Du har valt ett moderkort anpassat för överklockning, samtidigt som du valt en icke-K processor.
3. Du kan byta ut moderkort till ett Asus H110 med stöd för DDR3 minnen, eller ett med H170 chipset. cpu-kylaren kan du skippa, det medföljer en med processorn som får duga.
4. Chassit skulle jag personligen bytt till ett Phanteks Evolv ITX, ett klart bättre chassi.
4. Din budget är väldigt snäv. Gör du de ändringar jag förslår kan du trycka in ett klart bättre grafikkort, t.ex GTX 960 i bygget.

1. Bra.
2. Förstår.
3. Senaste förslaget verkar intressant, finns det med WiFi AC? Behöver som sagt trådlöst nätverk utöver ethernet-kontakten.
4. Tack för input.
5. Håller med. Med er hjälp är jag snart där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Helt rätt. Jag ska inte överklocka så moderkortet var fel. Behöver dock WiFi AC, ska man köra det på ett separat kort? Ja, 750ti verkar ju inte vara rätt val. Tack för svar!

1. Bra.
2. Förstår.
3. Senaste förslaget verkar intressant, finns det med WiFi AC? Behöver som sagt trådlöst nätverk utöver ethernet-kontakten.
4. Tack för input.
5. Håller med. Med er hjälp är jag snart där.

Om du ska spela så är kabel du ska välja. Allt annat kommer att fungera dåligt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp i denna fråga. Välja i3 6100 och gtx 950 eller i5 6600 och grafikkort nästa jul? Går jag på alt. 1 kommer jag troligen att byta både GPU och CPU om två år. Går jag på alt.2 kommer CPU sitta på tills jag slänger ut moderkortet. Tacksam för kloka synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roighan:

Behöver hjälp i denna fråga. Välja i3 6100 och gtx 950 eller i5 6600 och grafikkort nästa jul? Går jag på alt. 1 kommer jag troligen att byta både GPU och CPU om två år. Går jag på alt.2 kommer CPU sitta på tills jag slänger ut moderkortet. Tacksam för kloka synpunkter.

Folk underskattar tyvärr kraften hos i3 processorerna, så ja en i3 samt dedikerat grafikkort. Alternativt en i5:a och ett AMD 360, vilket borde gå jämnt upp?

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem

hade fortfarande kört denna som cpukylning, enkel o installera också

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161881-arctic...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Folk underskattar tyvärr kraften hos i3 processorerna, så ja en i3 samt dedikerat grafikkort. Alternativt en i5:a och ett AMD 360, vilket borde gå jämnt upp?

Tack, tror i3 blir bra till detta bygge.

Skrivet av Gtoxed:

Ja den ser helt klart vettig ut. Billig också. På deras hemsida står det även att den stödjer 1151. Tack.

Permalänk
Skrivet av Roighan:

Tack

Ska han köra shaders-mod i ultra och 3D så behövs ett 980 Ti eller ett Titan X, det är extermt krävande. Samt en rejäl cpu. Beror också på om han vill ligga på 60 Fps, vill han ligga på 60 får su nog lägga på ett par tusenlappar i bygget. Min kompis har ett 980 och en i7, inte ens han löser shaders i ultra... Bara så du vet (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Ska han köra shaders-mod i ultra och 3D så behövs ett 980 Ti eller ett Titan X, det är extermt krävande. Samt en rejäl cpu. Beror också på om han vill ligga på 60 Fps, vill han ligga på 60 får su nog lägga på ett par tusenlappar i bygget. Min kompis har ett 980 och en i7, inte ens han löser shaders i ultra... Bara så du vet (:

Tack för det svaret, jag vet själv inte vad hans önskemål innebär. Idag sitter han på en MacBook Pro (2009) som går på knäna i Blender och allt annat han kastar på den. Nu kommer inte hans budget räcka till ens ett 980 och en i7, utan snarare en grund att bygga vidare på. Men jag tror han blir mer besviken om vi utesluter ett grafikkort än om vi tar instegsmodeller, men jag kan ha fel.

Jag byggde en Z87 med i5 4670k för snart 2 år sen och i den har vi ännu inte satt in GPU. På den datorn spelas främst LoL och jag börjar misstänka att ett gtx 950 även skulle göra viss skillnad för detaljer och fps. Vet inte en vilken fps man kan ligga på i LoL.

Vet att jag skenar från ämnet i tråden men detta vill jag gärna få mer kunskap om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

håller med, har en i3 i min ena burk och den duger bra till det absolut mesta. Två spel som dock märkbart lider av endast två kärnor jämfört med min andra dator som har en i5 är BF4 och H1z1, grafikkorten är det ingen extrem skillnad på då det sitter ett R9 290 med i5:an och ett 7970 ghz med i3:an, men det är helt olika upplevelser i nämnda spel. Dock duger i3 gott i många många fall, däribland Minecraft kan jag tro (utan att ha spelat/testat detta själv)

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nu är allt beställt förutom MK och CPU (och grafikkort). Mest troligt är att jag bygger på ett Asus Z170-moderkort.

Jag behöver råd i detta svåra läge. Om jag går på tex i5 6500, ska jag då välja ett R7 370, ett GTX950 eller något annat?

Jag överväger fortfarande att vänta med grafikkort och spendera samma pengar på en i7 men de är ju så förbaskat dyra samt att grafiken i Intel HD 530 verkar vara en besvikelse.

Permalänk
Medlem

Eller är detta R9 285 något att satsa på, om det klarar att ta ström ifrån ett Be Quiet 530W?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/204950-sapphi...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roighan:

Nu är allt beställt förutom MK och CPU (och grafikkort). Mest troligt är att jag bygger på ett Asus Z170-moderkort.

Jag överväger fortfarande att vänta med grafikkort och spendera samma pengar på en i7 men de är ju så förbaskat dyra samt att grafiken i Intel HD 530 verkar vara en besvikelse.

[/quote]

1. Bortkastade pengar, du har en låst processor så du vinner inget med ett Z170 moderkort.
2. Samma prestanda som sina föregångare, aldrig tänkt att användas som ett alternativ till Nvidia GTX eller AMD Radeon serien.

Skrivet av Roighan:

Eller är detta R9 285 något att satsa på, om det klarar att ta ström ifrån ett Be Quiet 530W?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/204950-sapphi...

Motsvarar ett AMD R9 370, vilket är ett bättre alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Motsvarar ett AMD R9 370, vilket är ett bättre alternativ.

Detta kanske är något att satsa på?
http://cdon.se/hemelektronik/asus-radeon-r7-370-strix-gaming-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roighan:

4GB versionerna ligger i samma prisklass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Bortkastade pengar, du har en låst processor så du vinner inget med ett Z170 moderkort.

Jag tycker det är svårt att hitta H170-kort med wifi AC och DDR4 (köpte minnen på mellandagsrean) för bra priser.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roighan:

Vilket som, dina prioriteringar känns helt åt skogen oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Vilket som, dina prioriteringar känns helt åt skogen oavsett.

Är det inte klokt att köra en i7 och ett radeon 370? Det är ju videoredigering datorn ska klara av. Samt minecraft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roighan:

Är det inte klokt att köra en i7 och ett radeon 370? Det är ju videoredigering datorn ska klara av. Samt minecraft.

Varför inte köpa Haswell istället? Du sparar lite pengar som kan läggas på ett vettigare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Varför inte köpa Haswell istället? Du sparar lite pengar som kan läggas på ett vettigare grafikkort.

Jag tänker att i7or ligger i samma prisklass, någon hundring billigare kanske men jag hittade billiga minnen så det går nog jämt upp. Men visst känns det som att jag kan gå vilse. Tacksam för kloka svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roighan:

Möjligtvis med en större budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Möjligtvis med en större budget.

Jag har smyghöjt budgeten och landar på ca 7300kr vilket är ok. Sen kan jag lägga 1500kr på ett radeon-kort I slutet av månaden, sonen fyller lägligt år då. Men risken är ju att jag tänker helt åt skogen.

Permalänk
Medlem

mITX bygge 7500kr (exkl. grafikkort)

Delarna enligt länken i första inlägget är beställda och levererade. Totalt landade komponenterna på 7500kr. Byggde ihop datorn med sonen och nu är den igång.

Jag inser i efterhand att vissa val jag gjorde var bra och andra mindre bra men överlag är jag riktigt nöjd.

Plus:
Datorn blev tyst. Senaste generation av styrkrets och CPU (gillar strömsnålt). Uppgradering med GPU känns som ett självklart nästa steg men maskinen är i alla fall igång och fullt brukbar.

Minus:
Tornkylaren är så bred att USB3-kontakten, från sidopanelen på chassit, hamnar klämd under. Jag ville inte riskera något med kylningen av processorn så jag anslöt med USB2-adapter istället.

Permalänk
Medlem

...blev ett 11000kr bygge.

Nu är sista komponenten istoppad för att göra den dator som jag planerade från början; alltså en som klarar Mincraft med mod-paket och uppskruvade inställningar. Ett GTX970 Strix. Sonen är helt lyrisk!