Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Jul 2008

VESA stativ?

Tjenare!
Jo, det är så att jag för nuvarande har en 29" ultrawide-skärm samt en "vanlig" 24", jag planerar på att eventuellt införskaffa en till 24" skärm någon gång i framtiden. Dock känner jag att skärmarna som jag har är lite för låga för att jag ska kunna sitta så ergonomiskt som möjligt och tyvärr så är dom inte höj och-sänkbara.

Så jag tänkte åtgärda det samt göra det lite snyggare på mitt skrivbord med ett/ett par VESA stativ, dock har jag ingen större koll på dessa och skulle vilja ha lite vägledning!
Om ett stativ kan ta 100x100 fästen som 29"aren har, och klarar av vikten hos skärmen (ultrawide ligger på dryga 6-6.5kg), gör det då något om stativet är "gjort" för skärmar upp till 27" eller liknande? Har hittat detta stativ som har alla krav "in the clear", dock finns det ett billigare alternativ som inte är "gjort" för 29" skärmar:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/vaggtakfasten/...

Och detta är det som är gjort för upp till 27":
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitorfaste/ande...

Kan jag spara mig en liten slant och köpa det billigare stativet utan att det medför några kompabilitetsproblem tror ni? Om det finns något alternativ i samma prisklass som skulle klara av alla 3 skärmar senare så är ju det ett +, dock vet jag inte riktigt när skärm nr.3 kommer att införskaffas så det är inte ett måste.

MVH!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av TheYardbird:

Tjenare!
Jo, det är så att jag för nuvarande har en 29" ultrawide-skärm samt en "vanlig" 24", jag planerar på att eventuellt införskaffa en till 24" skärm någon gång i framtiden. Dock känner jag att skärmarna som jag har är lite för låga för att jag ska kunna sitta så ergonomiskt som möjligt och tyvärr så är dom inte höj och-sänkbara.

Så jag tänkte åtgärda det samt göra det lite snyggare på mitt skrivbord med ett/ett par VESA stativ, dock har jag ingen större koll på dessa och skulle vilja ha lite vägledning!
Om ett stativ kan ta 100x100 fästen som 29"aren har, och klarar av vikten hos skärmen (ultrawide ligger på dryga 6-6.5kg), gör det då något om stativet är "gjort" för skärmar upp till 27" eller liknande? Har hittat detta stativ som har alla krav "in the clear", dock finns det ett billigare alternativ som inte är "gjort" för 29" skärmar:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/vaggtakfasten/...

Och detta är det som är gjort för upp till 27":
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitorfaste/ande...

Kan jag spara mig en liten slant och köpa det billigare stativet utan att det medför några kompabilitetsproblem tror ni? Om det finns något alternativ i samma prisklass som skulle klara av alla 3 skärmar senare så är ju det ett +, dock vet jag inte riktigt när skärm nr.3 kommer att införskaffas så det är inte ett måste.

MVH!

Kolla på multibrackets.com. Det har riktigt fina prylar. Lite dyrare men helt klart bättre.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Den första du länka kan du ju ankra fast i bordet vilket jag tycker är ett måste, när du dessutom ska köra en 29 ultra wide och en 24 så tror jag blir lite ostadigt om man bara kör med en tung fot som den andra du länkar till bara verkar köra med. 2x24" till nr 2 skulle nog funka pga jämnvikt men skulle aldrig kännas säkert utan förankring i bordet.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->20TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Jul 2008

@Extremaz: Yeah jag tänkte lite samma sak Kan ju vara värt att köpa hem och testa det första alternativet i alla fall. Det är förmodligen ingen höjdarkvalité, dock har jag inte pengarna att lägga på mer high-end grejer. Blir nog en sån som jag länkade först då efter jul nångång