Köpa 55" 4k-Tv skall användas som Datorskärm/titta på fiber Tv/Spela på..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Köpa 55" 4k-Tv skall användas som Datorskärm/titta på fiber Tv/Spela på..

Hej! som det står i rubriken så har jag funderingar kring att köpa en 55" 4k-tv, viktigast är att det inte är några släpningar eller hz/ms flimmer i övrigt måste den ha skarp bild och gärna skapligt ljud samt 3d funktion.
jag tror jag måste köpa ett nytt grafikkort i samband med att jag införskaffar mig en 4k-tv då nuvarande är ett radeon hd 7700.

Jag skulle uppskatta tips på en tv & gfx som skulle kunna klara av mina behov, Oled är för dyrt men kan tänka mig lägga cirka 10 till 13 tusen för tvn och cirka 1500 för gfx,

Alla tips är välkommna, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

1500kr för ett graffikkort som klarar 4K... tjena!

Alltså att titta film på, surfa etc = ja
.. men att spela på = nej, såvida det inte är på väldigt låga inställningar alt. gamla titlar.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för offerter på custom-work! PM'a mig. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Vad är ett rimligt pris för ett sådan gfx?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Feb 2004

14000kr om man vill ha stabil fps på 60

Thermaltake Core X71 | i7 7800X | Asus X299-A | 32GB HyperX Savage 2666Mhz CL13 | Palit 1080 Ti FE | Samsung 960 EVO 500GB | 560, 280x2 EKWB Rads | D5 Pump | 1080 Ti & Supremacy EVO Blocks

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

så ett gtx 960 oc duger ej?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av rocket:

så ett gtx 960 oc duger ej?

Beror på om/vad du ska spela. Vilket kort som helst med HDMI 2.0 räcker om du inte ska spela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Nej, även om det kostar 140000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Räcker det att spela i 1080P? I så fall är det ca 4ggr mindre pixlar att hantera än 4K, så då funkar väl 960 acceptabelt (fast på gränsen).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2006

Kolla här, för att få en uppfattning om vad som krävs för bra fps i 4k.

R4 | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | Msi GTX770 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ultimate | Eizo Foris F2331 |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011

2st 980ti i sli ska väl vara ok att spela med.
Mao dyrt.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

fan vad dyrt, jag får nog skita i spelandet och kolla på 4-k film och surfa istället, vad tror ni man landar då? vill ju inte att 4-k filmen ska lagga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008

Måste du ha en tv med 4k? 4K är ju fortfarande i sin linda och är inte fullt utvecklat eller standardiserat som 1080P är.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Egentligen inte men jag har ett ska-ha begär som är svårt att ignorera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@rocket: I ditt fall (för 4K-spel) skulle jag köra med 2 st Fury X.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Fast en 4k tv borde skala bra till 1080p pga. 4:1 förhållandet av pixlar om man spelar på konsol eller nöjer sig med Full HD från PC.

Och av det jag läst så har många 4k apprater högre input lag än full HD apparaterna, men nya modeller kommer förhoppningsvis råda bot på detta.

Är också ute efter en tv, och är i valet och kvalet mellan 4k och Full HD, men jag kommer nog att vänta tills 4k apparater med OLED, blir billigare.

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Galleri •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av maniac:

Fast en 4k tv borde skala bra till 1080p pga. 4:1 förhållandet av pixlar om man spelar på konsol eller nöjer sig med Full HD från PC.

Tyvärr är det alltså väldigt få UHD/4K-skärmar och TV-apparater som erbjuder 1:4-skalning av 1080p-signal.

Citat:

Är också ute efter en tv, och är i valet och kvalet mellan 4k och Full HD, men jag kommer nog att vänta tills 4k apparater med OLED, blir billigare.

I dagsläget med 2015-modellerna använder de bästa apparaterna 4K-paneler. FHD-modeller finns främst i mellan- och budgetsegment. Detta kommer bli tydligare under 2016 i takt med att paneltillverkning skiftar över till 4K och det kryper ned i prissegmenten.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr är det alltså väldigt få UHD/4K-skärmar och TV-apparater som erbjuder 1:4-skalning av 1080p-signal.

Ajdå, ja det kanske hänger på scalern också tv´n också. Teoretiskt borde det fungera bra. Har du undersökt ämnet vidare? Det är en intressant fråga så här i skarven mellan 4k och FHD

Skrivet av Laxpudding:

I dagsläget med 2015-modellerna använder de bästa apparaterna 4K-paneler. FHD-modeller finns främst i mellan- och budgetsegment. Detta kommer bli tydligare under 2016 i takt med att paneltillverkning skiftar över till 4K och det kryper ned i prissegmenten.

Ja precis, ska bli intressant att se hur nästa års modeller presterar. Om forumet ska vara någon indikation, kan vi förvänta oss ett test av tv apprater till vintern/våren? Det verkar vara rätt många som är ute efter en gaming-tv

Edit: sorry för att jag lånade tråden

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Galleri •

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av maniac:

Ajdå, ja det kanske hänger på scalern också tv´n också. Teoretiskt borde det fungera bra. Har du undersökt ämnet vidare? Det är en intressant fråga så här i skarven mellan 4k och FHD

Ja precis, ska bli intressant att se hur nästa års modeller presterar. Om forumet ska vara någon indikation, kan vi förvänta oss ett test av tv apprater till vintern/våren? Det verkar vara rätt många som är ute efter en gaming-tv

Hos alla 4K/UHD-apparater jag testar letar jag efter 1:4-skalning. Några av de första TV-apparaterna 2013-2014 hade det som specifik finess. Det försvann från ett par tillverkare under 2015. Dells UHD-datorskärmar har nästan 1:4-som normalt. Man måste kolla med lupp och fota med macroobjektiv för att avgöra. Vilket iofs kanske är tillräckligt bra. Men det där kan ju ändras. Ingen idé att ta något för givet.

Grafikkortstillverkarna borde kunna erbjuda 1:4-skalning i sina drivrutiner. Som det är nu är det är det en väldigt mjuk skalning.

Sweclockers kommer nog inte testa TV-apparater, logistiken är horribel... Men det kommer att bli mer artiklar kring just PC och TV ihop. Där finns det en hel del att skriva om.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Laxpudding:

Hos alla 4K/UHD-apparater jag testar letar jag efter 1:4-skalning. Några av de första TV-apparaterna 2013-2014 hade det som specifik finess. Det försvann från ett par tillverkare under 2015. Dells UHD-datorskärmar har nästan 1:4-som normalt. Man måste kolla med lupp och fota med macroobjektiv för att avgöra. Vilket iofs kanske är tillräckligt bra. Men det där kan ju ändras. Ingen idé att ta något för givet.
Grafikkortstillverkarna borde kunna erbjuda 1:4-skalning i sina drivrutiner. Som det är nu är det är det en väldigt mjuk skalning.

Där ser man, ytterligare en grej att dubbelkolla innan köp av monitor/TV.

Skrivet av Laxpudding:

Sweclockers kommer nog inte testa TV-apparater, logistiken är horribel... Men det kommer att bli mer artiklar kring just PC och TV ihop. Där finns det en hel del att skriva om.

Det kommer nog att uppskattas av många, inklusive mig

• Galleri •