Asetek uppmanar AMD säljstoppa Radeon R9 Fury X efter patentintrång

Permalänk
Melding Plague

Asetek uppmanar AMD säljstoppa Radeon R9 Fury X efter patentintrång

Danska Asetek är på krigsstigen. Nu uppmanar bolaget AMD och Gigabyte att upphöra med all försäljning av grafikkort som använder slutna vattenkylare från Cooler Master.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det bästa sättet att lansera Fury X. Först fanns det knappt någon tillgänglighet och nu så kan de slopas helt. Perfekt marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Varför ska det säljstoppas i USA bara? Är kylaren annorlunda i andra delar av världen?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Varför ska det säljstoppas i USA bara? Är kylaren annorlunda i andra delar av världen?

Kan vara så att Asetek endast tror att deras patent är hållbart i en rättegång där (en vild gissning).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

"Patents 8245764 and 8240362 are infringed in the USA, the patent hold the liquid cooling sequence and the pump located in the block. This entails the Seidon 120M, Seidon 120XL, Seidon 240M, Seidon 120V, Seidon 120V Plus, Nepton 140XL, [Nepton 280L], Glacer 240L.

http://www.google.com/patents/US8245764

http://www.google.com/patents/US8240362 "

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Varför ska det säljstoppas i USA bara? Är kylaren annorlunda i andra delar av världen?

Kanske bara har patentet i USA?

Tycker det är löjligt att de vägrar licensiera ut sitt patent däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kanske bara har patentet i USA?

Tycker det är löjligt att de vägrar licensiera ut sitt patent däremot.

Ja kan ju tyckas att det borde vara en vinst för dem att ta ut en licens för det, men jadu..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det bästa sättet att lansera Fury X. Först fanns det knappt någon tillgänglighet och nu så kan de slopas helt. Perfekt marknadsföring.

Jo jag tror inte AMD väljer Coolermaster som leverantör av kylare nästa generation i alla fall. De lyckades ju även ge AMD dålig PR genom att leverera pipande pumpar i början.

Men det borde vara ganska enkelt för AMD och partnertillverkare att bara montera på samma kylare som de redan kör på vanliga fury.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

imo, skulle vara underbart om dem säljstoppar den usla kylaren och låter tillverkarna skapa sina egna kylare.

Permalänk
Medlem

De tänker vägra att licensera sitt patent?? Jaha ja där har vi ytterligare en sak som borde ändras. Man borde vara tvungen att licensera sitt patent, annars kan ju teknikutvecklingen för fan avstanna. Näringsförbud om man vägrar ska det vara. Jag blir så trött.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag tror inte AMD väljer Coolermaster som leverantör av kylare nästa generation i alla fall. De lyckades ju även ge AMD dålig PR genom att leverera pipande pumpar i början.

Men det borde vara ganska enkelt för AMD och partnertillverkare att bara montera på samma kylare som de redan kör på vanliga fury.

Det tror jag inte heller

jodå men sedan kommer det till de måste få till det, att det inte blir samma miss som asus gjorde med DC2. Att det blev glapp mellan gpun och kylaren, pga vikten av kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

imo, skulle vara underbart om dem säljstoppar den usla kylaren och låter tillverkarna skapa sina egna kylare.

Eller skulle ha körts redan ifrån början.

Permalänk

Så det är Åsele som har uppfann slangen och pumpen.
Edit:
Rätt stavning på mobilen är riktigt Nice, perfekt om man vill skriva fel "Asetek"

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Men va i.. Lägg ner Asatek. Vägrar licensera sitt patent ? Hahahah komigen nu..

Permalänk
Snusfri

Förståligt att de inte vill licensera ut sina patent till ett företag som stulit deras design. Det skulle inte jag heller göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Gäller "patentet" att man har pumpen intergrerad i kylaren, har jag förstått detta rätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Danskar har aldrig gjort något bra för världen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gäller "patentet" att man har pumpen intergrerad i kylaren, har jag förstått detta rätt?

Så vitt jag minns så är det så, ja.

Skrivet av _Merc_:

Danskar har aldrig gjort något bra för världen.

Jodå. C++, C# m.m.?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tror inte att cooler master ens frågat Asatek om licensiering. Dom har en egen lösning som dom kört med, som enligt domstol inkräktar på Asateks patent. Om cooler master ska betala Asatek licenspengar så blir deras kylare mycket dyrare. För dyr för att kunna konkurrera på ett rättvist sätt. Enklaste sättet är att göra en ny lösning och patentera den.

Att dom markerar mot AMD är förståeligt då dom säkert hellre vill vara leverantören. Dom säger i princip att AMD använder deras design utan lov. Om dom köper av Asatek direkt så får dom samma lösning, utan intrång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gäller "patentet" att man har pumpen intergrerad i kylaren, har jag förstått detta rätt?

Det är här jag tycker det blir otydligt.
Ett patent gäller bara för en lösning om jag förstått rätt
"Pumpen integrerad i kylaren" är lite för vag i mitt tycke, menar de att pumpen sitter till höger om kylaren? Till vänster? Ovanför, under?
Hur ser Aseteks egen lösning ut jämfört med kylare/pump på Fury?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De tänker vägra att licensera sitt patent?? Jaha ja där har vi ytterligare en sak som borde ändras. Man borde vara tvungen att licensera sitt patent, annars kan ju teknikutvecklingen för fan avstanna. Näringsförbud om man vägrar ska det vara. Jag blir så trött.

Kan inte annat än hålla med.
Organisationer som håller så kallade "blockerande patent" borde förlora rätta till patenten i fråga blir fria för vem som helst att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker det är löjligt att de vägrar licensiera ut sitt patent däremot.

Kanske, men o andra sidan visar detta att dom inte är rena patenttroll (antagligen spelar dom bara tuffa för att skaffa ett bättre förhandlingsläge).

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kommer en version med luftkylare nu då .

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marticus:

Varför ska det säljstoppas i USA bara? Är kylaren annorlunda i andra delar av världen?

Patent är inte internationella utan gäller bara i landet man sökte patentet i. Så Asatek har väl antagligen bara patent i USA. Eller så är det bara patentet de har i USA som är värt att bråka om. Systemen skiljer sig en del från land till land och det är olika lätt att dra igång patentstrider. De bryter säkert mot snarlika patent på andra marknader men det ska ju vara värt att bråka också. Det kostar massa pengar att dra igång en rättstvist och skulle de krångla på hemmaplan i Danmark så kanske de hindrar AMD från att sälja en handfull kort. Då har ju Asatek förlorat på manövern då de bränt mer pengar på rättegången än AMD förlorar på att dra in kortet.

Ska bli intressant att se vad påföljderna blir. För AMD och Gigabyte lär i så fall vända sig till Coolermaster för att få ersättning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Någon borde visa Cooler Master och AMD den klassiska scenen från Riget. Ni som sett vet vilken jag syftar på i sammanhanget.

Att patentet är amerikanskt och dessutom hur simpelt det ändå är hade nog gjort det svårt att få säljstopp i Europa. Att Asetek vägrar att licensiera ut ger mig en bild av företaget som ett licenstroll. De är väl nästan irrelevanta idag till skillnad från tidigare. Vapochill någon?

Något bra som skulle kunna hända här är ju också att vi äntligen kan få se custom-kort av Fury X. En sak om AIO-varianten varit tidsexklusivt i 1-3 månader och sedan fritt fram med custom-lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förstår inte varför de skeppade referens kortet med vattenkylare från början. Ge ut de specifikationerna till partnertillverkarna

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan inte annat än hålla med.
Organisationer som håller så kallade "blockerande patent" borde förlora rätta till patenten i fråga blir fria för vem som helst att använda.

Ju gör man om de låter licenciera men tar 40$ per såld kylare då? Hur ska det avgöras vad som är skäligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De tänker vägra att licensera sitt patent?? Jaha ja där har vi ytterligare en sak som borde ändras. Man borde vara tvungen att licensera sitt patent, annars kan ju teknikutvecklingen för fan avstanna. Näringsförbud om man vägrar ska det vara. Jag blir så trött.

Ja, det är fint att ta ifrån folk saker de äger med tvång.

Jag kommer hem till dig ikväll och plockar med mig det jag tycker ser kul ut. Jag blir så trött om du inte är hemma och släpper in mig.

Permalänk
Medlem

petterk har gjort ett imponerande detektivarbete i tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1401941-asetek-begar-sa... och letat reda på ett antal liknande pumplösningar som visats upp och varit ute på marknaden redan 2003/2004.
Hade logik fått råda så hade detta kastats ut ur domstolen och det gällande patentet lika så eftersom det beviljats på felaktiga grunder.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Det känns som en hel del här helt förlorat perspektivet bara för att deras favorit-dark-horse-företag har hamnat i kläm.
För en gångs skull funkar patentlagarna precis som de ska och som det var tänkt. Ett litet teknikföretag som har utvecklat en enkel lösning för ett befintligt teknikproblem (hur göra vattenkylning enkelt för var man) och som sedan försöker sälja sin lösning på marknaden, både i eget namn och via licenser till partners för sin uppfinning stulen av stora amerikanska och kinesiska jättar. Både cooler master och AMD känner väl till detta patent, det är en gammal strid och de tog en chansning och förlorade. Det är väldigt lätt att bli överkörd av de stora bolagen om man är en liten teknikinovatör. Att sedan gnälla på att patentet är grumligt skrivet är bara löjligt, det är skrivet för att uppfylla de amerikanska kraven. Asetek var först med iden, lösningen och produkten och när den sedan fanns på marknaden är det lätt att påstå att den är en enkel lösning utan verkshöjd.
Mycket gnäll när det visar sig att ens favorit underdog har spelat fulspel helt enkelt.