HP Envy 13-D001no extrem backlight bleed

Permalänk

HP Envy 13-D001no extrem backlight bleed

Hej

Fick min HP Envy 13 idag, Skylake yay! men blev besviken på den extrema bleeden i kanterna, speciellt i det vänstra nedre hörnet.
Detta är orsakat av tryck i skärmen vilket man märker ifall man 'masserar' i området så förändras bleeden.

Är detta vanligt med HP modeller eller är det bara otur/måndagsex?

Ska ringa support imorgon och skicka tillbaka för att få den ersatt, men jag tänkte bara kolla här ifall sannolikheten är stor att jag kommer få en lika defekt igen.

Har ju inte hört det bästa om HP support, ganska så negativ bedömning hos prisjakt: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=7549

Permalänk

Om du får problem med HP:s support, och har beställt datorn över internet så kan du alltid skicka tillbaks den, om du hör av dig till butiken inom två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PinkCluster:

Hej

Fick min HP Envy 13 idag, Skylake yay! men blev besviken på den extrema bleeden i kanterna, speciellt i det vänstra nedre hörnet.
Detta är orsakat av tryck i skärmen vilket man märker ifall man 'masserar' i området så förändras bleeden.

Är detta vanligt med HP modeller eller är det bara otur/måndagsex?

Ska ringa support imorgon och skicka tillbaka för att få den ersatt, men jag tänkte bara kolla här ifall sannolikheten är stor att jag kommer få en lika defekt igen.

Har ju inte hört det bästa om HP support, ganska så negativ bedömning hos prisjakt: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=7549

http://i.imgur.com/eFz4G6Q.jpg

Fick du en ny? Samma problem?

Funderar på en HP envy 13 jag också, trots HPs tveksamma support.

Permalänk

@jawohl:

Skickade in den och fick en ny igår (tog en vecka), tyvärr så hade den samma problem men inte riktigt lika dåligt, den nya har spotsen i överkanten istället. Får se om jag hinner ta några bilder på den nya med nån exempelbild på skärmen ikväll/imorgon. Så du får en bättre uppfattning hur bra/dåligt det är. Får fundera lite hur jag ska göra, fick 15% rabatt under black friday så den blev ganska så prisvärd. Var inne på dell xps, den verkar ju nice men kostar också lite mer.

Permalänk

@jawohl:

Körde igenom ett snabbtest och la upp det på imgur, la även upp testbilderna så man kan se hur det ser ut på sin egen skärm o lättare får en uppfattning över hur stark edge glowen faktisk är.

http://imgur.com/gallery/Schia

Så bleeden är ungefär 10% vitt i styrka, syns oftast inte vid 'vanlig' användning (eftersom fönster vid surf etc är oftast mer än 15% vitt), men om man kollar på film med mörka scener, eller mörka foton, spelar spel som har mörk grafik så syns det ju rättså tydligt...

Har knappt hunnit testa datorn men utöver skärmproblemen så verkar den okej

Permalänk
Medlem

@PinkCluster

Tack för infon, ser inge vidare ut! Frågan är väl hur mkt man stör sig vid vanligt användande?

Hade nästan bestämt mig, kryllar inte av vettiga 13.3-tummare med bakgrundsbelyst tangentbord...

Permalänk
Skrivet av jawohl:

@PinkCluster

Tack för infon, ser inge vidare ut! Frågan är väl hur mkt man stör sig vid vanligt användande?

Hade nästan bestämt mig, kryllar inte av vettiga 13.3-tummare med bakgrundsbelyst tangentbord...

Jag har lite backlight bleed på min dator, inte alls mycket. Det stör mig ingenting, eftersom det bara syns när skärmen visar svart. Om man ska se på film på datorn så kan jag tänka mig att det är störande, och ev. i några specifika spel.

Permalänk

Syns inte så mycket vid vanlig användning, nu märkte jag dock att bluetooth är helt värdelös på den. Den har jättestora problem att spela upp musik på en Bose Soundlink mini. Man måste ha högtalaren framför/ovanpå datorn för att det inte ska bli hack i musiken. Funkar utan problem när jag spelar från smartphonen så det är inget fel på soundlinken.....

Permalänk
Medlem

Hej! Sorry för necro men det här är en av få trådar om Envy 13-D001no.

TS: Hur är wifi på denna modell? Känns den rapp för vardaglig användning? Funderar på att köpa en som tjejen mest kommer använda. Helt okej pris nu för 8k.

Hälsningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@baron: wifi funkar bra, fick 96/96 Mbit/sec nu när jag körde över 5Ghz och 33/46 Mbit/sec på 2.4 Ghz på en 100/100 lina som jag brukar få 97/97 när jag kör med kabel på den stationära, har en netgear r6400 router och testade ett par meter ifrån med 2 väggar emellan, dock inga tunga betongväggar, tror det är lättbetong eller vad det kallas, testade nu även 2.4ghz direkt bredvid routern o fick då 68/50

Datorn känns bra utöver de 2 problem som jag nämnt tidigare. Ganska så skön o slim design, den har inte segat något än men sen så har jag hittils mest använt den till surf o liknande. Mycket pre installed HP stuff men det är väl bara att avinstallera om man inte behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PinkCluster:

Många tack för att du tog dig tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

recension?

Tjenare!
TS: Hur har datorn fungerat för dig sedan du skrev sist?
Jag är rätt sugen på denna pga specsen och snygg design.

Hur är batteritid?
Tycker du skärmen ger bra färgåtergivning?
Är det bra ljusstyrka?

Hade hoppats att kunna redigera lite film (FHD) och bilder. Samt köra lättare modeller i Sketchup.

Mitt hetaste alternativ just nu är en Lenovo ideapad 500s 13, som verkar vara hyffsat kraftfull. men inte lika snygg i designen.
Andra alternativ mottages tacksamt.

mvh.

Visa signatur

tjoho