Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Hjalp med dreamweaver/CSS!!!

Tjo!

Haller pa att gora en sida at ett foretag i Kina (och nej, jag ar ingen utbildad webdesigner, bara mer kunnig om datorer an mina kollegor).

Jag har ett problem. Vi vill ha 2 top menus, en overst med email + tel och en navigationsmeny med dropdown menues under. Detta har jag redan fixat. Problemet ar att vi vill ha varan logo som en bild langst till vanster i den undre navigationsmenyn.

Hur gor jag for att skapa CSS regler for BARA bilden och inte hela menyn sa jag kan aligna den langst till vanster samt skapa lite utrymme mellan bilden och lankarna? Jag har forsokt att ge bilden ett id "toplogo" men inte fan hjalper det.

Bifogar bild.

TACK!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Du kan t.ex skapa en wrapper som du lägger runt både bilden samt navigationsmenyn för att på så sätt få båda inom samma ram.
Något i stil med:

<div id='top-wrapper'> <a href='' alt='logo' class='logo'></a> <nav> <ul class='nav> <li>Hem</li> <li>...</li> <li>...</li> </ul> </nav> </div>

Med css kan du då säga att

#top-wrapper { width: 1000px; // bredden på containern height: 200px // Höjden på containern margin: 0 auto; // Så den hamnar i mitten på skärmen. } .logo { width: ...px /// Loggans bredd. Height: ..px // Bildens höjd. margin-right: 50px // Avståndet till menyn. } ul.nav { // style för utseendet på menyn som du kanske redan har. }