Hej beställde 2st Hårdiskar från Elgiganten på Black Friday

Permalänk

Hej beställde 2st Hårdiskar från Elgiganten på Black Friday

Hej beställde 2st Hårdiskar från Elgiganten på Black Friday

WD5TBELEV2 WD ELEMENTS 5TB 3,5" 2st 1111,00

Dom ringde mig efter en vecka och sa att dom inte kommer att komma in igen
och jag skulle få dessa istället.

SGEXPDSK5TBV2 Expansion Desktop Drive v2 5TB 1111,00 2st 2.222,00'

Tänkte ha en till Xbox One och en till Pc.

Är det en sämre kvalite eller är det ungefär samma prestanda..

Någon som vet.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Samma skit egentligen jag personligen köper inte seagate om priset inte är jätte bra.

Det är ett klipp ändå men oavsett disk ska du alltid ha backup

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det verkar ha varit lite lotteri på vilken disk som varit i WD -enheterna ändå, så det spelar mindre roll.

Bra pris för 2st 5tb diskar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ringde dom från privat nummer?, har inte svarat under 2 dagar från privat nummer och fick sms idag att elgiganten försökt fått tag på mig. misstänker att det är pga samma anledning som dig. Jag kommer personligen inte att nöja mig med seagate diskar utan vill ha pengarna tillbaka isf.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

Ja dom ringde från privat nummer. Och att dessa 2 andra diskar skull komma in den 18 december. Så du tycker dom är sämre då.. privat nummer

Skrivet av ArKAN:

Ringde dom från privat nummer?, har inte svarat under 2 dagar från privat nummer och fick sms idag att elgiganten försökt fått tag på mig. misstänker att det är pga samma anledning som dig. Jag kommer personligen inte att nöja mig med seagate diskar utan vill ha pengarna tillbaka isf.

Permalänk
Medlem

Seagate har väl överlag endast 2 års garanti på konsumentdiskarna, medans konkurrenterna erbjuder 2-5år beroende på serie. Jag har vart en seagate anhängare i många år tills jag drabbades av flertalet ras på deras 2-3TB diskar (vilka rasade inom garantitiden och jag fick ej ut ersättningsdiskar) Så mitt råd är väl att om du verkligen behöver diskar och inte vill lägga ut mer pengar än nödvändigt att nappa på erbjudandet.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det verkar ha varit lite lotteri på vilken disk som varit i WD -enheterna ändå, så det spelar mindre roll.

Bra pris för 2st 5tb diskar.

Är det så fortfarande ? Minns när jag köpte kring 15 st 1.5 TB elements för 399kr för några år sen tror det var det priset var billigt iallafall då fick Jag 4 st re4 å resten black diskar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits, lutar just nu mest åt att inte välja den disken och välja pengarna tillbaka (behöver egentligen inte mer utrymme). Rent prismässigt, om man kollar i historiken så är WD-disken lite mer "värd". Med andra ord, ser ut att fortfarande vara en helt OK deal men sämre än WD-dealen.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Även jag har hamnat i samma sits, misstänker det är dem som ringt och även fått sms av dem om detta, https://www.youtube.com/watch?v=02AAvYGwKoI hittade detta klippet om vad som ser ut vara samma version av hårddisk men kanske finns risk om dem oxå blandar att man kanske får en med deras Archive hårddiskar som snurrar i 5900v?...

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Avstängd

Även jag sitter i samma sits men tror jag skiter i det.

Permalänk
Avstängd

Sitter också i samma sits men de hörde inte av sig :S

Permalänk

Seagate 5TB disken fann jag testad men kanske den inte riktigt är bästa köp?

@DataGnutten:
Kolla in denna test!

http://www.legitreviews.com/seagate-barracuda-st5000dm000-5tb...

Har fått samma erbjudande men just denna disk (den är inte en Barracuda) känner jag stor tveksamhet till!
Vem vill få hdd-haveri?

Troligen tackar jag ett vänligt nej till Elgiganten.se erbjudande till även om priset möjligen är hyfsat för en 5TB USB-3 disk
...men om den rasar
så går mycket förlorat....
(Seagates hemsida http://www.seagate.com/gb/en/external-hard-drives/desktop-har... )

Hoppas det löser sig för dig DataGnutten!
Mvh!

Final Thoughts and Conclusions:

If you come across a Seagate ST5000DM000 5TB hard drive for sale you should understand that it was pulled from a backup enclosure or NAS and is being resold as an OEM drive. This means that you have no warranty direct from Seagate and that any warranty on the drive will be coming from the seller that you purchased it from. The performance on the drive was found to be pretty erratic, so we wouldn’t advise buying one of these hard drives and using it in a desktop PC due to the warranty issue and the overall performance numbers that we discovered from this drive. This drive is best left to enclosures where it was designed to be used in the first place. Seagate makes a 6TB Desktop Hard Drive for consumers under part number STBD6000100 for $259.99 shipped and a 4TB Desktop hard Drive under part number STBD4000400 for $152.00 shipped. The Seagate ST5000DM000 5TB hard drive might seem like a steal for $157.88 shipped, but once you look a little closer it might not be!
Seagate has yet to respond about our odd performance numbers on this drive, but if they decide they’d like to respond we’ll happily add an update to the article below with their statement.

Read more at http://www.legitreviews.com/seagate-barracuda-st5000dm000-5tb...

Komplettering!
Permalänk

Tack för hjälpen. Kommer ringa idag och be om mina pengar tillbaka jag med.

Skrivet av epographo:

@DataGnutten:
Kolla in denna test!

http://www.legitreviews.com/seagate-barracuda-st5000dm000-5tb...

Har fått samma erbjudande men just denna disk (den är inte en Barracuda) känner jag stor tveksamhet till!
Vem vill få hdd-haveri?

Troligen tackar jag ett vänligt nej till Elgiganten.se erbjudande till även om priset möjligen är hyfsat för en 5TB USB-3 disk
...men om den rasar
så går mycket förlorat....
(Seagates hemsida http://www.seagate.com/gb/en/external-hard-drives/desktop-har... )

Hoppas det löser sig för dig DataGnutten!
Mvh!

Final Thoughts and Conclusions:

If you come across a Seagate ST5000DM000 5TB hard drive for sale you should understand that it was pulled from a backup enclosure or NAS and is being resold as an OEM drive. This means that you have no warranty direct from Seagate and that any warranty on the drive will be coming from the seller that you purchased it from. The performance on the drive was found to be pretty erratic, so we wouldn’t advise buying one of these hard drives and using it in a desktop PC due to the warranty issue and the overall performance numbers that we discovered from this drive. This drive is best left to enclosures where it was designed to be used in the first place. Seagate makes a 6TB Desktop Hard Drive for consumers under part number STBD6000100 for $259.99 shipped and a 4TB Desktop hard Drive under part number STBD4000400 for $152.00 shipped. The Seagate ST5000DM000 5TB hard drive might seem like a steal for $157.88 shipped, but once you look a little closer it might not be!
Seagate has yet to respond about our odd performance numbers on this drive, but if they decide they’d like to respond we’ll happily add an update to the article below with their statement.

Read more at http://www.legitreviews.com/seagate-barracuda-st5000dm000-5tb...

Permalänk

Ringde dem på elgiganten nu ikväll gällande detta "erbjudandet" och kom med ett motförslag om att jag kan ju hämta dem i butik istället för finns inne på två ställen här i malmö, men fick i svar att något sådant går inte att göra bla bla bla utan isåfall så måste man göra återköp och sedan kan jag köpa igen men då för ordinarie pris, vilket jag tycker är både tråkigt och faktist dåligt då det är dem och inte mitt fel att det är som det är, iaf så hade jag inget annat val än att ta två seagate istället så får hoppas på det bästa även om jag är väldigt besviken över att inte kunna ta två från butik och få det jag från början köpt...

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Just 5tb varianten finns lite dåligt med statestik kring. Dock så skall man väl säga att även WD har blivit sämre på senare år:

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Var glada att ni åtminstone fick ett erbjudande, ajg fick strax under 2 veckors /ignore

Fick maila själv o fråga vart min HD tagit vägen....svaret man fick var att varan är slut och pengarna tillbaka. Skön lockkampanj av elgiganten. Uselt.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Fick WD-disken trotsallt, den skickades dagen efter... någon mer som upplevt samma?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Just 5tb varianten finns lite dåligt med statestik kring. Dock så skall man väl säga att även WD har blivit sämre på senare år:

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

Länka senaste statistiken
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q3-2015...

Som sagt inga 5TB diskar, men Seagate ser ut att ha gjort bra diskar efter 3TB katastrofen.

Skrivet av ArKAN:

Seagate har väl överlag endast 2 års garanti på konsumentdiskarna, medans konkurrenterna erbjuder 2-5år beroende på serie. Jag har vart en seagate anhängare i många år tills jag drabbades av flertalet ras på deras 2-3TB diskar (vilka rasade inom garantitiden och jag fick ej ut ersättningsdiskar) Så mitt råd är väl att om du verkligen behöver diskar och inte vill lägga ut mer pengar än nödvändigt att nappa på erbjudandet.

Vad babblar du om?
2 år är standard även för WD.. (samt andra tillverkare)
Bara WDs Red serie har 3 år, medan 5år bara gäller för enterprise diskar, vad jag vet. Men de tar ju även ut ett premium för båda dessa serier. Extra saftigt för enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Vad babblar du om?
2 år är standard även för WD.. (samt andra tillverkare)
Bara WDs Red serie har 3 år, medan 5år bara gäller för enterprise diskar, vad jag vet. Men de tar ju även ut ett premium för båda dessa serier. Extra saftigt för enterprise

WD green och blue är serierna med 2års garanti (där man kan köpa längre garantitid till green serien rätt billigt). Red/Purple 3år, Black/Red Pro/RE4 har 5års garanti. Seagate verkar erbjuda 3års garanti rakt av idag för deras nya serier vad jag kan se. detta har dom nog infört under senaste året. och sen har Constellation 5års garanti (vilket jag räknar som en ren serverdisk)

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Black/Red Pro/RE4 har 5års garanti.
och sen har Constellation 5års garanti (vilket jag räknar som en ren serverdisk)

Men RE4 är väl ändå serverdiskar de också? (det var dem jag menade med "enterprise")

Det var en nyhet att Black hade 5 år dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Samma skit egentligen jag personligen köper inte seagate om priset inte är jätte bra.

Det är ett klipp ändå men oavsett disk ska du alltid ha backup

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga varför "jag personligen köper inte seagate om priset inte är jätte bra." ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

[quote postid="15859722" userid="6990" name="AkUs"]
Får man fråga varför "jag personligen köper inte seagate om priset inte är jätte bra." ?
[/quote
Då dem hade en serie 7200.1.1 där folk skrev om problemet på deras forum och seagate själva gick in å tog bort inlägg så jag köper soim sakt helst inte dem. Har nån grön i datorn sedan externa backup diskara som köptes billigt annars har jag bara wd just nu.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

[quote postid="15859722" userid="6990" name="AkUs"]
Får man fråga varför "jag personligen köper inte seagate om priset inte är jätte bra." ?
[/quote
Då dem hade en serie 7200.1.1 där folk skrev om problemet på deras forum och seagate själva gick in å tog bort inlägg så jag köper soim sakt helst inte dem. Har nån grön i datorn sedan externa backup diskara som köptes billigt annars har jag bara wd just nu.

Du ser att TS pratar om externa diskar. Då kan man inte gå efter vad man har för erfarenheter av interna. Köpa
externa är som att köpa grisen i säcken. Bara välja snygg färg, svälja och ta en i högen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sears:

Men RE4 är väl ändå serverdiskar de också? (det var dem jag menade med "enterprise")

Det var en nyhet att Black hade 5 år dock.

Black har alltid haft 5 år så länge serien funnits.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du ser att TS pratar om externa diskar. Då kan man inte gå efter vad man har för erfarenheter av interna. Köpa
externa är som att köpa grisen i säcken. Bara välja snygg färg, svälja och ta en i högen.

Jag går efter seagate sett mot kunder jag har sakt det är nog samma skit som wd jag köper inte seagate bara för dem hade problem med en serie det kan alla ha samsung hade väll problem med deras f4 serie om jag inte minns vill jag har alltid köpt samsung för det. Nu köper jag inte samsung helst längre efter problematiken med 840 serien där dem skit i ny firmware samt i deras tv apparater skärmar kör dem på billigaste kondensatorerna så folk ska behöva köpa ny när garantin gått ut, Har för några månaders sen själv lagat en och bara googla så ser man att detta är så dem gör.

Men tyvär kan jag inte bojkotta märket till 100 procent då samsung 850 pro är bland det bästa ssd diskarna på marknaden

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Du vet om att det sitter Seagate diskar ganska ofta i Samsungs externa diskar...
Så du rekomenderar Samsung framför Seagate och ser till att det blir stor chans att han åker på just
en Seagate disk... gz

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

[quote postid="15860369" userid="6990" name="AkUs"]
Du vet om att det sitter Seagate diskar ganska ofta i Samsungs externa diskar...
Så du rekomenderar Samsung framför Seagate och ser till att det blir stor chans att han åker på just
en Seagate disk... gz
[/

Har inte rekommenderat Samsung ? Köper inte helst Samsung grejor och Jag är medveten om att seagate köpt upp Samsung hårddisk produktion

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Black har alltid haft 5 år så länge serien funnits.

Nyhet for mig

Black är inte en serie som jag kollat på tidigare. 7200RPM intresserar mig inte. Jag vill ha tysta diskar.

Permalänk
Medlem

rent allmänt skulle jag aldrig säga att en seagate är en ok ersättning för en wd, dock baserat helt på egen erfarenhet men WD diskarna jag har strular aldrig, medan alla seagate jag kört har brakat.

Är man student rekommenderar jag btw att köpa via mecenat, de har 20% rabatt på WDs egna hemsida som redan är billigare än många svenska återförsäljare, köpte en MyBook 3TB för typ 800kr och gratis frakt med UPS till dörren medan svenska återförsäljare tar 1300-1400 för samma.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

För mig har det varit precis tvärtom, WD diskarna har bråkat (Iofs enbart WD Green serien, Black och Red har jag inte haft några bekymmer med). Och Seagate diskarna jag har missar aldrig.

Skrivet av Ferrat:

rent allmänt skulle jag aldrig säga att en seagate är en ok ersättning för en wd, dock baserat helt på egen erfarenhet men WD diskarna jag har strular aldrig, medan alla seagate jag kört har brakat.

Är man student rekommenderar jag btw att köpa via mecenat, de har 20% rabatt på WDs egna hemsida som redan är billigare än många svenska återförsäljare, köpte en MyBook 3TB för typ 800kr och gratis frakt med UPS till dörren medan svenska återförsäljare tar 1300-1400 för samma.